Heb de 27e druk eens even uitgeplozen, evenals de bijbehorende nieuwe instructeurs handleiding.
Vele meestal simpele en evenvoudige handelingen zijn verdwenen omdat de gemiddelde EHBO-er deze handelingen kennelijk te moeilijk zal vinden, tijd verloren zal gaan en/of de kans bestaat dat deze verkeerd worden uitgevoerd.
Een andere grote verandering is dat ik niet meer mag uitzoeken wat iemand eigenlijk mankeert. Enige vorm van uitvragen en overdracht is ook niet meer gewenst.
Zelfs de (persoonlijke) veiligheid is naar achteren geschoven.
Bij een botbreuk en veel pijn, bel 112 en vraag de MKA om pijnbestrijding.
Geen FAST, maar een bij het publiek andere onbekende andere afkorting.
Verontrustend vind ik dan ook de degenererende rol van de EHBO-ers, mede door de nieuwe rol van MKA centralist. Of MKA centralisten daar blij mee zijn moet de toekomst uitwijzen.
Ik hoef als EHBO-er opgeleid met de 27e druk alleen maar 112 te bellen zonder eerstehulp te verlenen bij bepaalde omschreven letsels en stoornissen en de rest over te laten aan de professionals.
Deze 27e druk is in mijn opinie een grote achteruitgang in het niveau van de EHBO en niet meer geloofwaardig te noemen als serieuze EHBO gezien de vele beperkingen en het verschuiven van verantwoordelijkheden.
Laten we maar hopen dat met ingang van heden de mobiele telefoonnetwerken nooit meer uitvallen.