Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis

Auteur Topic: Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis  (gelezen 12032 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Expert link=msg=1438952 date=1469606859
Mee eens! Dan kun je op zaterdagavond half lamzat Amsterdam intuberen.

Heeft U in onderstaande tekst wel iets bijzonder contra-productiefs gelezen of iets waar U vannacht niet van kan slapen?

Citaat van: Willem D. link=msg=1438857 date=1469547139
Enkele passages uit de instructeurs handleiding 2016 van het OK vind ik toch wel zeer bijzonder en soms contra-productief. Ik citeer hieruit:

Iemand die adequaat antwoord geeft, heeft op dat moment geen bedreigde luchtweg, ademhaling of circulatie.  98uiye

Slachtoffers die op de rug liggen moeten mogelijk snel op de zij worden gedraaid om de luchtweg te beschermen bij braken. (Is dit het hoofdoel?  :( )

Er zijn hulpmiddelen die registreren of de juiste diepte wordt bereikt bij de borstcompressie. Een metronoom is een hulpmiddel om het juiste tempo aan te houden. Het is zeker in de passantenhulpverlening niet te verwachten dat men zo’n hulpmiddel bij zich heeft.  ???   (Eerst instellen, dan reanimeren. Toch?)

Sommige liedjes geven ook het juiste tempo aan om te reanimeren, zoals Staying Alive en de Macarena.

Schedelletsel gaat altijd samen met nekletsel totdat het tegendeel bewezen is.

De term hyperventilatie wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Het geeft de indruk dat het allemaal wel meevalt.

Niet schuilen onder een solitaire hoge boom of onder een groepje bomen (bij bliksem red.). Er is gevaar voor een indirecte inslag en van stapspanning (de inslag baant zich een weg door de ondergrond).
Leg al het materiaal (ook een paraplu) tientallen meters ver weg als je in het open veld bent. Blijf zo laag mogelijk, ga niet zitten of liggen, maar hurk met de voeten zo dicht mogelijk tegen elkaar.
Reanimeren heeft zin. Je overbrugt de tijd totdat het hart weer op gang komt.

Elders in het boek strijdige passage met bovenstaande zin:  Reanimeren na een ernstig ongeval heeft nauwelijks zin. Er is namelijk bijna geen kans op overleving, wanneer iemand met ernstige verwondingen gereanimeerd moet worden. (is de aard van de verwonding niet relevant!)

Moet ik deze passages en vele andere uit de handleiding serieus nemen of is dit een uit de hand gelopen grap?

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: oma link=msg=1438926 date=1469594034
Ik heb geen enkele moeite met de door Willem D. geciteerde passages uit de instructeurs handleiding 2016 van het OK.

Ik vraag mij af of het gaat om de inhoud ter discussie te stellen of gewoon het Oranje Kruis, ongeacht wat ze opschrijven, ter discussie willen stellen.

Wat het OK schrijft is hun verantwoording, zij dienen deze pasages verder te verklaren. Daar slaap ik overigens geen milliseconde minder van.
Net als elk nieuw boek, leer/lesboek of ander geschrift worden deze door zeer veel mensen kritisch onder de loep gehouden. Doe ik dus ook, en dat draag ik kritisch uit net als anderen op dit forum.

Het gaat mij over de inhoud en context van de passages waar ik persoonlijk twijfels over heb, danwel passages welke (zeer) bijzonder zijn geformuleerd of tenminste wenkbrauwen optrekt, zoals "Leg al het materiaal (ook een paraplu) tientallen meters ver weg" wat mi geen kant noch wal raakt.

Had er gestaan "electrisch geleidend materiaal" dan had ik er nog enigszins tevredenheid mee, ondanks dat paraplu's zover mogelijk wegleggen een hardnekkige fabel is die vele mensen nog/blijven geloven, net als massaal gaan hurken op een festival bij onweer. Alle koppen één meter lager zal absoluut geen verandering van de baan van een bliksem ontlading tot gevolg hebben. Bij een (in)directe inslag in het publiek, gehurkt of/niet gehurkt blijven de lichamelijke gevolgen altijd groot.
Maar dat is een andere discussie op een of ander weerforum waard.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
 :D :D ;D ;D ;) ;) 098uo haha mee eens !  
Citaat van: Expert link=msg=1438952 date=1469606859
Mee eens! Dan kun je op zaterdagavond half lamzat Amsterdam intuberen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Word wel een klein beetje moe van ehbo ers die het oranje kruis boekje tot op het bot fileren om te zien of het voldoet aan welke eerstehulp richtlijn of inzicht op aarde dan ook...   iets met #ikhebwelwatbeterstedoen ...

Het OK boekje is een van de vele eerste hulp boekjes en leermiddelene die er te koop zijn, het is niet een bijbelse uitgave of een heilige graal. Wat veel belangrijker is hoe een cursus inhoudelijk en didactisch in elkaar zit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Wat ik wel zorgelijk vind is dat de citaten de diepgang van de instructeurshandleiding weergeven, en ik ben toch echt van mening dat wat extra "feitjes" toegooien niet per sé een goede instructeur maakt, de instructeur moet boven de stof staan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2016, 07:25:48
Heb de instructeurs handleiding ook maar eens doorgenomen.
De achtergrondinformatie is vaak knullig neergezet en enkele passages zijn discutabel te noemen.
Voldoende achtergrond voor iemand die een eenvoudige EHBO cursus wil volgen.
Achtergrondinformatie op sommige punten discutabel en soms tegenstrijdig, ook ten opzichte van de nieuwe 27e druk.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 10 september 2016, 16:20:46
IFRC @Federation 1h
We have released our new international #FirstAid and resuscitation guidelines:

http://www.ifrc.org/Global/Publications/Health/First-Aid-2016-Guidelines_EN.pdf

#FirstAidDay