Ik heb geen enkele moeite met de door Willem D. geciteerde passages uit de instructeurs handleiding 2016 van het OK.
Ik vraag mij af of het gaat om de inhoud ter discussie te stellen of gewoon het Oranje Kruis, ongeacht wat ze opschrijven, ter discussie willen stellen.
Wat het OK schrijft is hun verantwoording, zij dienen deze pasages verder te verklaren. Daar slaap ik overigens geen milliseconde minder van.
Net als elk nieuw boek, leer/lesboek of ander geschrift worden deze door zeer veel mensen kritisch onder de loep gehouden. Doe ik dus ook, en dat draag ik kritisch uit net als anderen op dit forum.
Het gaat mij over de inhoud en context van de passages waar ik persoonlijk twijfels over heb, danwel passages welke (zeer) bijzonder zijn geformuleerd of tenminste wenkbrauwen optrekt, zoals
"Leg al het materiaal (ook een paraplu) tientallen meters ver weg" wat mi geen kant noch wal raakt.
Had er gestaan
"electrisch geleidend materiaal" dan had ik er nog enigszins tevredenheid mee, ondanks dat paraplu's zover mogelijk wegleggen een hardnekkige fabel is die vele mensen nog/blijven geloven, net als massaal gaan hurken op een festival bij onweer. Alle koppen één meter lager zal absoluut geen verandering van de baan van een bliksem ontlading tot gevolg hebben. Bij een (in)directe inslag in het publiek, gehurkt of/niet gehurkt blijven de lichamelijke gevolgen altijd groot.
Maar dat is een andere discussie op een of ander weerforum waard.