Aanslag vliegveld Ataturk - Istanbul (Turkije) 28-06-2016

Auteur Topic: Aanslag vliegveld Ataturk - Istanbul (Turkije) 28-06-2016  (gelezen 8857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 4 juli 2016, 18:45:20
Citaat
Seenteen suspects were due to appear in a Turkish court on Monday, state media said, in connection with last week's suicide bombing attack on Istanbul's main airport that killed 45 people and wounded hundreds.

http://www.gulf-times.com/story/500348/Seventeen-suspects-to-appear-in-court-over-Istanbu


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #31 Gepost op: 7 juli 2016, 03:50:00
Citaat van: oma link=msg=1433058 date=1467195963
41 doden, 239 gewonden

Doden; 13 buitenlanders

- 5 x Saudi Arabie
- 2 x Irak
- 1 x China
- 1 x Jordanie
- 1 x Iran
- 1 x Oekraine
- 1 x Oezbekistan
- 1 x Tunesie

Dit is dus een luchthaven waar de (eerste) security controles wel voor de incheckbalies zijn. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, ook dit biedt dus geen enkele garantie dat het aantal slachtoffers beperkt blijft.

Citaat van: scorpio link=msg=1415976 date=1459185697
Wanneer iemand op het punt is gekomen een bomgordel om te doen en ergens een aanslag te gaan plegen, dan is het niet meer te voorkomen. Alleen de locatie waar de aanslag plaatsvind is nog te beïnvloeden door security controles. Er zijn door intelligence al vele aanslagen voorkomen, omdat er ingegrepen is voordat iemand die bomgordel om deed. Geen enkele security controle heeft een aanslag voorkomen, hoogstens verplaatst.

Het enige verschil met Antwerpen is dat de luchthaven hier wel weer (veel) eerder open was. Inmiddels is echter wel een heel belangrijke bron van inkomsten, namelijk het toerisme, zeer sterk afgenomen. Ook hier is dus de economische schade, naast het menselijk leed, ontzettend groot


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 7 juli 2016, 06:41:19
Citaat van: scorpio link=msg=1435066 date=1467856200
Dit is dus een luchthaven waar de (eerste) security controles wel voor de incheckbalies zijn. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, ook dit biedt dus geen enkele garantie dat het aantal slachtoffers beperkt blijft.

Het enige verschil met Antwerpen is dat de luchthaven hier wel weer (veel) eerder open was. Inmiddels is echter wel een heel belangrijke bron van inkomsten, namelijk het toerisme, zeer sterk afgenomen. Ook hier is dus de economische schade, naast het menselijk leed, ontzettend groot

Ik heb geen enkel idee of beseft hoe groot en hoe druk Ataturk International Airport is. De luchthaven is niet te vergelijken met Brussels Airport en niet met Schiphol. Het dodental is zeer beperkt (ruim 40) gebleven dankzij de beveiliging. Als de explosies in de vertrek-/aankomsthal van deze luchthaven had kunnen plaatsvinden had je een groot aantal doden gehad. Het is waarschijnlijk de reden waarom terreurdeskundigen, journalisten en politici die deze luchthaven kennen er niet eens over na willen denken wat er had kunnen gebeuren als de terroristen in de hal terecht waren gekomen.

Deze week zag je in Saudi Arabie meerdere aanslagen falen. Zelfmoordterroristen met bomvest bereikten hun doelen (moskee in Medina, moskee in Qatif en het Amerikaanse consulaat in Jeddah) niet omdat je eerst door de controle moet voor je bij/in deze gebouwen kan komen. De doden zijn de terroristen die hun bomvest lieten detoneren en 4 agenten/bewakers, de gewonden zijn tevens agenten. Uiteraard is het triest dat agenten deze hoge prijs betalen maar het belangrijkste is geen dode of gewonde burgers + falende terroristen.

Je hebt absoluut gelijk dat het kunnen hervatten van normale vliegverkeer ontzettend belangrijk is. Het is niet mogelijk om het vliegverkeer snel te hervatten als je vertrekhal in puin ligt. Het kost veel tijd voor je opgeknapte of tijdelijke vertrekhal voldoet aan alle eisen en de vereiste goedkeuring krijgt om in gebruik genomen te worden.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #33 Gepost op: 7 juli 2016, 06:54:14
Citaat van: scorpio link=msg=1435066 date=1467856200
Het enige verschil met Antwerpen is dat de luchthaven hier wel weer (veel) eerder open was.

Antwerpen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2016, 08:27:11
Citaat van: scorpio link=msg=1435066 date=1467856200
Dit is dus een luchthaven waar de (eerste) security controles wel voor de incheckbalies zijn. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, ook dit biedt dus geen enkele garantie dat het aantal slachtoffers beperkt blijft.

Op de luchthaven van Doha komt momenteel bijna niemand in de aankomst- en vetrekhallen. Het publiek is er niet blij mee. Het motto is dat je je maar buiten op straat moet opblazen in plaats van binnen in de aankomst-/vertrekhal. De politie kan op deze manier beter haar taken uitvoeren op en in de luchthaven.

http://dohanews.co/new-security-measures-at-qatars-hamad-airport-catch-many-off-guard/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 7 juli 2016, 10:35:34
Citaat van: oma link=msg=1435088 date=1467872831
Op de luchthaven van Doha komt momenteel bijna niemand in de aankomst- en vetrekhallen. Het publiek is er niet blij mee. Het motto is dat je je maar buiten op straat moet opblazen in plaats van binnen in de aankomst-/vertrekhal. De politie kan op deze manier beter haar taken uitvoeren op en in de luchthaven.

http://dohanews.co/new-security-measures-at-qatars-hamad-airport-catch-many-off-guard/
Op den duur zullen er wel de nodige aanpassingen op straat komen, Doha bijv. bescherming tegen de zo'n, Europa tegen weer en wind waardoor er minder moeite ze zijn met het buiten blijven.Neem ook aan dat de concepten nieuwe vliegvelden wel wat zullen worden aangepast en dat de nodige aanpassingen op bestaand vliegvelden zullen worden doorgevoerd.