Tensie verschil bij trauma

Auteur Topic: Tensie verschil bij trauma  (gelezen 25534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #170 Gepost op: 20 september 2015, 21:20:20
Goede reactie Chrisdup

Ik ben het met je eens dat er soms neer wordt gekeken op algemeen verpleegkundigen. De moeilijkheid is dat er een grote diversiteit is in algemeen verpleegkundigen.

Belangrijk vindt ik dan ook om een mening over iemand te vormen op basis van diverse onderdelen en niet alleen het algemeen verpleegkundige zijn.

Wat per direct zou betekenen dat je weinig te zoeken zou hebben binnen de (acute) prehospitale zorg

Aan de andere kant zijn er ook (dodelijke) incidenten geweest waar fatale gevolgen zijn geweest tgv ondeskundig handelen en beeldvorming wat niet nagekomen kon worden (bijv. Rally Amsterdam)

Daarbij de veelvoud aan commerciele ehbo organisaties, waar er verschil is tussen professioneel tot amateuristisch

Alleen gelijk aan het over een kam scheren van algemeen verpleegkundigen, kun je organisaties ook niet over een kam scheren

Dus stel je mening van iemand of iets (zoals een organisatie), puur op die persoon en of organisatie niet (in) gekleurd door eerdere ervaringen of aannames

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 20 september 2015, 21:45:15
Chris,

Ik sluit me aan bij de opmerking van Sensei dat je niet alles over één kam mag scheren. De termen 'bekwaam' en 'bevoegd' nemen we uiterst serieus hier in NL. Dat doen we niet om collega's met minder opleiding of ervaring mee om de oren te slaan. Dat doen we om onze patienten te beschermen tegen onjuist en onbekwaam handelen. Wat dat betreft, geef mij maar NL over Belgie.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 20 september 2015, 21:50:42
Citaat van: CM link=msg=1374091 date=1442778315
Chris,

Ik sluit me aan bij de opmerking van Sensei dat je niet alles over één kam mag scheren. De termen 'bekwaam' en 'bevoegd' nemen we uiterst serieus hier in NL. Dat doen we niet om collega's met minder opleiding of ervaring mee om de oren te slaan. Dat doen we om onze patienten te beschermen tegen onjuist en onbekwaam handelen. Wat dat betreft, geef mij maar NL over Belgie.

CM

Geef mij maar Belgie, omdat ik denk dat ze het daar doen zoals het moet. Een arts aanwezig met verpleegkundigen + voertuigen om scoop and run te doen terwijl de reguliere ambulancezorg geen last heeft van evenement.

In Qatar doen we het op een soortgelijke manier, een arts (prehospitaal chirurg van ambulancedienst), met paramedics (zijn niet eens verpleegkundige) aangevuld met EHBO-ers (bijna altijd vrijwilligers van Rode Kruis Qatar).

Ik denk zelfs dat er in Nederland zoveel wetgeving is dat er wat zaken langs elkaar heen zijn gaan lopen. De reguliere ambulancezorg die moet voldoen aan ontzettend veel wetjes en eisen met toezichthouder IGZ en het hele veiligheidsregio gedoe met GHOR die ALS-zorg kan eisen bij evenementen maar geen flauw benul heeft wat ze precies eisen laat staan dat ze weten hoe ze toezicht moeten houden of handhaven. De toezichthouders op evenementenzorgaanbieders zijn de gemeente en om het nog een beetje idioter te maken de organisator van evenement.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 20 september 2015, 21:59:49
Citaat van: Oma link=msg=1374093 date=1442778642
Geef mij maar Belgie, omdat ik denk dat ze het daar doen zoals het moet. Een arts aanwezig met verpleegkundigen + voertuigen om scoop and run te doen terwijl de reguliere ambulancezorg geen last heeft van evenement.

In Qatar doen we het op een soortgelijke manier, een arts (prehospitaal chirurg van ambulancedienst), met paramedics (zijn niet eens verpleegkundige) aangevuld met EHBO-ers (bijna altijd vrijwilligers van Rode Kruis Qatar).

Ik denk zelfs dat er in Nederland zoveel wetgeving is dat er wat zaken langs elkaar heen zijn gaan lopen. De reguliere ambulancezorg die moet voldoen aan ontzettend veel wetjes en eisen met toezichthouder IGZ en het hele veiligheidsregio gedoe met GHOR die ALS-zorg kan eisen bij evenementen maar geen flauw benul heeft wat ze precies eisen laat staan dat ze weten hoe ze toezicht moeten houden of handhaven. De toezichthouder op evenementenzorgaanbieders is de gemeente en om het nog een beetje idioter te maken de organisator van evenement.

Natuurlijk kan het altijd beter en ik ben me ervan bewust dat we geen utopische zorg leveren. Echter, ik maak bezwaar tegen deze zin:

Citaat
Dit komt grotendeels door jullie wetgeving (BIG), waar je blijkbaar voor alles een aantekening moet hebben om iets te doen. Maar ook een ego probleem van 'wij ambulance/MMT - mensen kunnen dat alleen".  Wat je reinste bullshit is.

Met de wet BIG is niets mis mee vanuit de optiek van de patient. Het vormt de basis van de kwaliteitsborging binnen de zorg. Ik ben echt geen regeltjes fanaat maar een goede fundament waar een patient op kan bouwen moet er wel zijn.
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 20 september 2015, 22:09:15
Citaat van: CM link=msg=1374095 date=1442779189
Natuurlijk kan het altijd beter en ik ben me ervan bewust dat we geen utopische zorg leveren. Echter, ik maak bezwaar tegen deze zin:

Met de wet BIG is niets mis mee vanuit de optiek van de patient. Het vormt de basis van de kwaliteitsborging binnen de zorg. Ik ben echt geen regeltjes fanaat maar een goede fundament waar een patient op kan bouwen moet er wel zijn.
CM

Ik heb ook geen moeite met die zin omdat het gewoon klopt en jouw stelling de wens is van de overheid.

BIG geeft een goed gevoel richting de burger maar borgt helemaal niets en zegt ook niets over de kwaliteit.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #175 Gepost op: 21 september 2015, 01:08:01
Citaat van: CM link=msg=1373950 date=1442733539
Ik zeg ook niet dat de centralist goed heeft gehandeld, integendeel. Op het moment dat je over straat fietst in herkenbare hulpverleningskleding (welke smaak dan ook) dan heb je kans om aangesproken te worden. De vraag is of dat wenselijk is, ik kreeg het idee van Auditor dat hij dat niet wenselijk vond. Als je niet wenst te worden aangesproken dan moet je niet herkenbaar over straat fietsen, that's all. Wat betreft de verschillen, natuurlijk ziet iedereen dat het om iemand van het Rode Kruis gaat maar vaak weten ze het verschil niet. Dat hoeft ook niet, totdat er meer van je wordt verwacht dan dat je kunt geven.

In dit geval had ik eerst gezocht naar personalia om de ouders cq familie te bellen. Zij moeten het oplossen. Zo niet, dan draag ik het idd. over aan de politie. Voor zover ik weet is dat hier ook de afspraak op meldkamer niveau: geen ambulance nodig? Prima maar dan gaat wel de politie polshoogte nemen en zij besluiten hoe het verder verloopt.

CM

Ik vind het niet erg om aangesproken te worden, helemaal niet, ik help graag. Wat ik in dit geval vervelend vond was dat ik verder niet kon helpen, ik was alleen op de fiets, 2 straten van huis. Op het moment dat ik belde was het meisje nog niet aanspreekbaar en reageerde ze niet. Tijdens het telefoontje kwam ze bij, dat heb ik aangegeven aan de centralist. Als ik dat niet gedaan had was er gewoon een ambulance gekomen en had ik zodra die er was mijn weg kunnen vervolgen. Ik had het gevoel nu door de centralist voor het blok gezet te worden in de zin van " Los het zelf nu maar op, anders had je maar door moeten fietsen."  Natuurlijk ben ik het er helemaal mee eens dat dit geen ambulance waardig slachtoffer was, maar nog steeds had ze hulp nodig. Met geen mogelijkheid kon ze op haar eigen benen staan en een taxi neemt zulke mensen ook niet mee naar huis.
Persoonlijk had ik het fijn gevonden als de centralist daar even aan meegedacht had toen we elkaar toch aan de telefoon hadden.

Ik ben blij met de politie agenten die de straat in reden op dat moment en stopte toen ik naar ze zwaaide. :-) Anders had ik daar waarschijnlijk nog wel een tijd gezeten in afwachting van dat zij weer wat opknapte of er mensen kwamen die haar mee konden nemen naar huis.

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #176 Gepost op: 21 september 2015, 19:48:48
Citaat van: CM link=msg=1374091 date=1442778315
Chris,

CM

Ik scheer niet alles en iedereen over één kam.

Maar wat ik neerschreef is wel de indruk die je krijgt hier op het forum van ambulanceverpleegkundigen en MMT - artsen tov niet - ambulanceverpleegkundigen.

Ik zei dat ik op dat punt blij was om in BE te werken, op andere punten zou ik liever in NL werken. Niet alles is rozengeur en maneschijn aan deze kant van de grens.  ;)

Ook hier heb je verpleegkundigen en evenementenorganisaties die denken dat ze alles aankunnen, grote fouten maken, doden op hun geweten hebben, etc. Probleem is dat deze een pak minder kosten dan de organisaties die het wel deftig willen doen, met als gevolg dat de organisatoren liever diegenen nemen die minder goed zijn. Ook al heeft de duurdere versie een goed trackrecord in de hulpverlening of heeft het evenement zelfs "gered" tijdens een mass casualty incident.  Er speelt altijd een hoop politiek en geld mee. En die malafide organisaties zul je altijd hebben zolang de overheid daar niet op ingrijpt of zelfs hun in de hand speelt (zeker als ze mee moeten betalen of grote organisatie dreigt om dan in het dorp er langs te gaan zitten).

Maar hoe dan ook blijf ik er bij dat jullie wetgeving/protocollen toch ietsjes anders in elkaar moeten gestoken worden. Zonder verlies van kwaliteit.

- Laat de ambulance op het evenement afvoeren, je ontlast er de reguliere hulpverlening alleen maar mee. Wat net het doel moet zijn van dat voertuig en een goede risico-analyse
- Laat alle verpleegkundigen hun basishandelingen doen ( een infuus prikken, bd-meten of weet ik veel waar jullie allemaal speciale aantekeningen voor nodig hebben) wat nuttig is op een evenement, maar dan zonder die aantekeningen. Of leren jullie dat niet in jullie basisopleiding?  Dat in combinatie met een competente arts op het evenement kan al veel helpen, pijnstilling kan gegeven worden, etc.  Fancy stuff zoals intuberen, naalddecompressie kun je perfect houden voor de ambulanceverpleegkundigen. En ja voor sommige evenementen kan een verpleegkundige genoeg zijn, hangt puur af van de risico-analyse.
- Respecteer de verpleegkundige op het evenement als een collega en niet iemand die maar wat staat bij te klussen en in de ogen van de ambulancebroeders er geen hol van kent. En ja, je gaat altijd mensen hebben die niet voldoen en de kantjes er vanaf lopen.

Kan er trouwens iemand me, via PM, vertellen wat er in de rally van Amsterdam gebeurd/misgelopen is? Thanks!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 24 september 2015, 10:59:42
Citaat van: Chrisdup link=msg=1374076 date=1442775462

Wat mij zeer verbaasd is dat er in NL zo neergekeken wordt op een verpleegkundige die niet ambulanceverpleegkundige is.

Dit komt grotendeels door jullie wetgeving (BIG), waar je blijkbaar voor alles een aantekening moet hebben om iets te doen. Maar ook een ego probleem van 'wij ambulance/MMT - mensen kunnen dat alleen". Wat je reinste bullshit is.

Citaat van: Chrisdup link=msg=1374341 date=1442857728

Maar wat ik neerschreef is wel de indruk die je krijgt hier op het forum van ambulanceverpleegkundigen en MMT - artsen tov niet - ambulanceverpleegkundigen.

Ook hier heb je verpleegkundigen en evenementenorganisaties die denken dat ze alles aankunnen, grote fouten maken, doden op hun geweten hebben, etc.

Respecteer de verpleegkundige op het evenement als een collega en niet iemand die maar wat staat bij te klussen en in de ogen van de ambulancebroeders er geen hol van kent. En ja, je gaat altijd mensen hebben die niet voldoen en de kantjes er vanaf lopen.

Toe maar..., "verpleegkundigen die denken alles aan te kunnen", "grote fouten" en "doden op hun geweten". Dat is nogal wat. Eerlijk gezegd herken ik mij niet zo in de term "ego probleem". Ook dat zijn allemaal grote woorden. Ik respecteer iedereen. Maar ik heb enorme hekel aan lui die lopen aan te klooien. En dat is precies mijn waarneming. Geklooi, vooral tijdens evenementen. Daar wordt maar wat gedaan, zelfs door personeel met de kwalificatie ALS. Dan kun je kennelijk ineens alles. Geklooi ontstaat wanneer lieden een taak op zich nemen waarvoor zij niet gekwalificeerd en niet bekwaam zijn. We hebben dat in een ander topic met diepgang besproken.

Dat ik mij daaraan stoor heeft niets te maken met mijn ego. Je waarneming is verkeerd. Je benoemd het gedrag van iemand anders, zonder jezelf voldoende te realiseren waarop dat gedrag berust. Dat noem ik geen probleem, dat noem ik nuance. Ik beschouw mijzelf als een integere professional, die vaak moet acteren in heel lastige situaties. Dat doe op de OK, op de SEH, maar ook in de pre-hospitele setting van het MMT. Daarbij past doortastend gedrag, zonder overigens onbetamelijk te worden. Een snelle reactie is dan nog wel eens in plaats van de inhoud de professionaliteit ter discussie te stellen.

Het is heel mooi dat je een uitstapje maakt maakt naar België, maar we beschouwen hier de Nederlandse situatie. In die maatschappij gelden nu eenmaal waarden en normen. Wat vinden wij belangrijk (waarden) en hoe spreken we met elkaar af de regels na te leven (normen). Dat verander je niet zo één, twee, drie. Dat die heel veel tekortkomingen kent onderschrijf ik direct. Maar ik geloof ik er niets van dat ze het in België allemaal weten. Dat geef je zelf ook aan in je bovenstaande citaten.

oma

• Senior gebruiker