Chris,
Ik sluit me aan bij de opmerking van Sensei dat je niet alles over één kam mag scheren. De termen 'bekwaam' en 'bevoegd' nemen we uiterst serieus hier in NL. Dat doen we niet om collega's met minder opleiding of ervaring mee om de oren te slaan. Dat doen we om onze patienten te beschermen tegen onjuist en onbekwaam handelen. Wat dat betreft, geef mij maar NL over Belgie.
CM
Ik scheer niet alles en iedereen over één kam.
Maar wat ik neerschreef is wel de indruk die je krijgt hier op het forum van ambulanceverpleegkundigen en MMT - artsen tov niet - ambulanceverpleegkundigen.
Ik zei dat ik op dat punt blij was om in BE te werken, op andere punten zou ik liever in NL werken. Niet alles is rozengeur en maneschijn aan deze kant van de grens.
Ook hier heb je verpleegkundigen en evenementenorganisaties die denken dat ze alles aankunnen, grote fouten maken, doden op hun geweten hebben, etc. Probleem is dat deze een pak minder kosten dan de organisaties die het wel deftig willen doen, met als gevolg dat de organisatoren liever diegenen nemen die minder goed zijn. Ook al heeft de duurdere versie een goed trackrecord in de hulpverlening of heeft het evenement zelfs "gered" tijdens een mass casualty incident. Er speelt altijd een hoop politiek en geld mee. En die malafide organisaties zul je altijd hebben zolang de overheid daar niet op ingrijpt of zelfs hun in de hand speelt (zeker als ze mee moeten betalen of grote organisatie dreigt om dan in het dorp er langs te gaan zitten).
Maar hoe dan ook blijf ik er bij dat jullie wetgeving/protocollen toch ietsjes anders in elkaar moeten gestoken worden. Zonder verlies van kwaliteit.
- Laat de ambulance op het evenement afvoeren, je ontlast er de reguliere hulpverlening alleen maar mee. Wat net het doel moet zijn van dat voertuig en een goede risico-analyse
- Laat alle verpleegkundigen hun basishandelingen doen ( een infuus prikken, bd-meten of weet ik veel waar jullie allemaal speciale aantekeningen voor nodig hebben) wat nuttig is op een evenement, maar dan zonder die aantekeningen. Of leren jullie dat niet in jullie basisopleiding? Dat in combinatie met een competente arts op het evenement kan al veel helpen, pijnstilling kan gegeven worden, etc. Fancy stuff zoals intuberen, naalddecompressie kun je perfect houden voor de ambulanceverpleegkundigen. En ja voor sommige evenementen kan een verpleegkundige genoeg zijn, hangt puur af van de risico-analyse.
- Respecteer de verpleegkundige op het evenement als een collega en niet iemand die maar wat staat bij te klussen en in de ogen van de ambulancebroeders er geen hol van kent. En ja, je gaat altijd mensen hebben die niet voldoen en de kantjes er vanaf lopen.
Kan er trouwens iemand me, via PM, vertellen wat er in de rally van Amsterdam gebeurd/misgelopen is? Thanks!