Iemand ervaring met compacte brancards?

Auteur Topic: Iemand ervaring met compacte brancards?  (gelezen 9688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2016, 19:43:12
En moet je perse met 8 mensen (als ik het zeil van Oma goed tel) zijn om te dragen? Of kan dit ook met minder?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2016, 20:12:33
In het kader van eens kijken wat zoiets kost kwam ik deze disposable carry sheets tegen:
https://www.spservices.co.uk/item/Brand_HandHammockPatientCarryingSheet_64_0_2455_0.html

Hoe worden de herbruikbare carry sheets gereinigd Oma?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2016, 20:26:09
Als het enigszins mogelijk is blijft een stryker ambubrancard nog het beste. Zodra het terrein enigszins stabiel is. Werkt ook in drukke mensenmassa's en tijdens houseparty's.
Of een gewone rolstoel bij iedereen die kan zitten en liet liggend vervoerd hoeft te worden.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2016, 22:46:06
Iemand die niet hoeft te liggen kun je trouwens vaak ook nog best vaak gewoon tillen.
Zeker op festivals ben ik daar fan van. Er zijn vaak vrienden van het slachtoffer beschikbaar. Gewoon twee man die het slachtoffer onder de oksels optillen, derde die de benen pakt en zo gaan lopen. Is niet zwaarder dan een brancard tillen en je bent al met je slachtoffer op de post voordat een brancard ter plaatsen is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2016, 23:13:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1415983 date=1459186992
En moet je perse met 8 mensen (als ik het zeil van Oma goed tel) zijn om te dragen? Of kan dit ook met minder?

Normaal met groepje van 4. Alle teamleden 1 hand aan carry sheet en met ander hand mensen opzij duwen. 8 lussen (4 paramedics allen met beide handen een lus vast) heb je soms nodig als je de patient over hoofden van publiek moet heen tillen om door te geven aan ambulancepersoneel achter de afzetting.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2016, 23:15:00
Citaat van: Golly link=msg=1415993 date=1459188753
Hoe worden de herbruikbare carry sheets gereinigd Oma?

Met een sopje als ze zichtbaar vuil zijn.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2016, 00:11:20
Kun je iemand hierin op zijn zijde vervoeren (stabiele zijligging?)

Wij gebruiken veelal oude brancarry achtige onderstellen (uit de BB tijd) en stryker brancards op onderstel over het algemeen, maar alleen al voor op de brancard tillen, overtillen en onbegaanbaar terrein lijkt het me een stuk zekerder tillen dan de rautek methode.

Wellicht eens een proef doen met de relatief goedkopere disposable varianten, kijken wat het in onze situatie bijdraagt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2016, 00:16:18
Citaat van: Golly link=msg=1416054 date=1459203080
Kun je iemand hierin op zijn zijde vervoeren (stabiele zijligging?)

Nee, op rug vervoeren. Mayo of nasopharyngeale tube erin.

Citaat van: Golly link=msg=1416054 date=1459203080
Wellicht eens een proef doen met de relatief goedkopere disposable varianten, kijken wat het in onze situatie bijdraagt.

Het is altijd goed om het gewoon eens te proberen. Je komt er dan pas echt achter over het binnen je eigen organisatie bij kan dragen om je taken makkelijker, beter of sneller te kunnen uitvoeren. Onze HART voertuigen hebben deze carry sheets ook aan boord, ze gebruiken het niet vaak maar ze komen soms in lastige situaties met beperkte ruimte, een carry sheet kan dan uitkomst bieden.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2016, 09:53:46
Paar jaar terug is er in Nijmegen met de 4DF met zo een zeil geëxperimenteerd. Het beviel goed volgens mij.