Iemand ervaring met compacte brancards?

Auteur Topic: Iemand ervaring met compacte brancards?  (gelezen 9477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2016, 12:30:31
Ik ga het gebruik van draagdoeken eens bespreken binnen mijn afdeling en met de afdeling evenementenhulp, als vereniging hebben we wel enige koopkracht als we het centraal aanbieden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 29 maart 2016, 12:31:44
Citaat van: Golly link=msg=1416137 date=1459247431
Ik ga het gebruik van draagdoeken eens bespreken binnen mijn afdeling en met de afdeling evenementenhulp, als vereniging hebben we wel enige koopkracht als we het centraal aanbieden.

ik wil het best proberen O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 29 maart 2016, 12:32:20
Citaat van: cavia link=msg=1416131 date=1459246747
Hij doet het weer!

Het ging mij meer om de toon in het algemeen op het forum soms, vooral in het medische gedeelte. Maar dat is even offtopic.

Ik vindt een binnenfeestje van 40.000 man best veel. Daarop gaat het naar mijn mening net zo goed met een trolley als met een draagzak. Een buitenevenement in de modder is daar in tegen een ander verhaal. Daar kom je met een trolley niet zo ver.

De reactie die ik vaak hoor van mensen is dat een draagzak ze doet denken aan een lijkenzak en alsof er iemand in paniek weg gehaald moet worden. Lijkt toch een beetje alsof je menswaardigheid aangetast wordt. Het lijkt me een ander verhaal bij verhalen alsop het vliegveld paar dagen geleden. Heb zelfs afvalkliko's gebruikt zien worden om in noodgevallen patiënten te vervoeren uit een gevaarlijke geënsceneerde omgeving. Was toen m.i. Een nette oplossing in die casus (landelijke rampenoefening in de Arena jaren terug)

Ik ben het helemaal met je eens, als je een patient in een mensenmassa in een rolstoel kan zetten of op een trolley kan leggen moet je het gewoon doen.

Het gaat hier op de compacte (opvouwbare/opklapbare) brancard.

Ik zie het niet zo goed zitten om dit spul aan te schaffen. Het is leuk voor producent en verkopers van dit spul.

Ik denk dat het voor hulpverlening niet interessant is. Brancards, rolstoelen of trolleys hebben we al. Als je ze kan gebruiken tijdens een binnenfeest met 40.000 man doe je dat. Geen noodzaak om de brancard ineens opvouwbaar te willen hebben omdat het een druk evenement is.

Als je hulp moet verlenen bijv. tijdens national day bij ons of de jaarwisseling in Londen heb je het draagzeil nodig omdat je niet met een brancard uit de voeten komt in de menigte.

Ik vind dat hulpverleners geen rekening hoeven te houden met al dat gezeur van omstanders. Als ze overstuur raken omdat ze een draagzeil associeren met een lijkzak is het hun probleem. Het gaat om het slachtoffer en in de tweede plaats om de hulpverleners.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 29 maart 2016, 12:33:27
Citaat van: RemRoof link=msg=1416138 date=1459247504
ik wil het best proberen O0

Kijk, das al 1 instructeur overtuigd  ;D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 29 maart 2016, 12:37:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1416134 date=1459247154
Een idee dan op strategische plekken langs de looproute o.i.d. teams neer te zetten? Ik had het dan over een evenement die wij als Rode Kruis afdeling jaarlijks draaien waar +/- 23.000 mensen op 1 plein staan.

Je moet bij de hele grote evenementen ook zorgen voor heel veel EHBO-posten langs de route. Wij doen het samen met Rode Kruis. Het is niet raar om op een relatief kort stuk 10 tijdelijke EHBO-posten te hebben. Ik denk dat je als ambulancedienst samen met vrijwilligers geweldige tijdelijk EHBO-posten kan maken door er 1 ambulancevoertuig (met twee paramedics) neer te zetten en een groep vrijwilligers van rode kruis.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #35 Gepost op: 29 maart 2016, 12:38:50
Citaat van: oma link=msg=1416143 date=1459247855
Je moet bij de hele grote evenementen ook zorgen voor heel veel EHBO-posten langs de route. Wij doen het samen met Rode Kruis. Het is niet raar om op een relatief kort stuk 10 tijdelijke EHBO-posten te hebben. Ik denk dat je als ambulancedienst samen met vrijwilligers geweldige tijdelijk EHBO-posten kan maken door er 1 ambulancevoertuig (met twee paramedics) neer te zetten en een groep vrijwilligers van rode kruis.

Zeker! Dan kan je snel reageren en het probleem "oplossen" (om het maar even zo te noemen).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2016, 12:40:59
Citaat van: Golly link=msg=1416140 date=1459247607
Kijk, das al 1 instructeur overtuigd  ;D

Hou je mij ook op de hoogte? Ik ga bij mijn nieuwe afdeling waarschijnlijk ook een meer aansturende rol vervullen en kan dan mogelijk ook mijn afdeling laten aanhaken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 29 maart 2016, 12:56:08
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1416126 date=1459246379
Als wij bij een evenement een slachtoffer in de mensenmassa ligt dan nemen wij altijd beveiliging/politie mee het veld in. Zij zorgen dat wij bij het slachtoffer komen, eventueel daar werkruimte hebben en dus kunnen behandelen (mocht dit direct nodig zijn), en ook als we weer weg gaan met slachtoffer zorgen zij ervoor dat er loopruimte komt. Of dit nu met een brancard is of lopend. Zij zorgen dat wij ons werk kunnen doen.

Dat is een prachtige theorie en als het even kan moet je ook van ordediensten gebruik maken. Maar ga er alsjeblieft niet van uit, want er gaat een moment komen dat alle 'ordediensten' om je heen staan te knokken en je jezelf zal moeten bedruipen. Dan is een goede situational awareness, communicatie en agressiehantering van belang. Iets wat je niet tegenkomt bij de gemiddelde ehbo club op de lokale braderie.

Nu hoor ik de opmerkingen over eigen veiligheid alweer komen, nogmaals weer een prachtige theorie, maar soms gaat het niet zoals het moet en dan kan je maar beter zorgen dat je stevig in je schoenen staat.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1416108 date=1459242476
Tijdens de feesten in Nijmegen lag het zeil op twee posten. Een aantal keer is het bike-team gestuurd om het zeil op te halen en naar een slachtoffer te brengen (waar natuurlijk al wel andere hulpverleners waren).

Het mooie van dergelijke zeilen is dat je ze kan opvouwen en in de spoedtas of ander rugzakje kan steken voor de eerste aanval. Kwestie van uitvouwen, patiënt erop draaien en wegwezen. Die mooie strykerbrancard waar cavia het over heeft kan dan even wachten tot een rustigere plek. Voor langere afstanden op een stevige ondergrond met wat manoeuvreerruimte heeft dat wel mijn voorkeur.

Tip van Flip; Als de patiënt met draagzeil eenmaal op een brancardtrolley of behandeltafel ligt, functioneert dit ook prima als 'glijzeil' om over te schuiven op bijvoorbeeld de brancard van de RAV.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #38 Gepost op: 29 maart 2016, 13:00:45
Er preventief mee rondlopen vraagt wel een grotere investering. Tijdens de inzet waar ik er mee gewerkt heb lagen ze dus ook op de post. In de praktijk waren ze zeer snel ter plaatsen, zeker de keren dat de bikers ze opgehaald hebben. Ook te voet heb je ze sneller ter plaatsen dan een brancard omdat je natuurlijk veel wendbaarder bent.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2016, 13:05:47
Citaat van: -Joost- link=msg=1416151 date=1459248968
Dat is een prachtige theorie en als het even kan moet je ook van ordediensten gebruik maken. Maar ga er alsjeblieft niet van uit, want er gaat een moment komen dat alle 'ordediensten' om je heen staan te knokken en je jezelf zal moeten bedruipen. Dan is een goede situational awareness, communicatie en agressiehantering van belang. Iets wat je niet tegenkomt bij de gemiddelde ehbo club op de lokale braderie.

Nu hoor ik de opmerkingen over eigen veiligheid alweer komen, nogmaals weer een prachtige theorie, maar soms gaat het niet zoals het moet en dan kan je maar beter zorgen dat je stevig in je schoenen staat.


..................

En deze theorie werkt ook prima in de praktijk: mits je natuurlijk de afspraak vantevoren hebt gemaakt met de beveiliging/politie op het evenement. En zeker: lokale braderie heb je dit niet van doen. Ik spreek over een evenement waar +/- 23.000 mensen op 1 plein staan. En eigen veiligheid gaat altijd voor. Hoe stevig je ook in je schoenen staat: Ik sta (of het nu voor het Rode Kruis is of een particulier bedrijf) er niet om de orde te hand haven. Dat mag politie/beveiliging doen. Ik sta er om eerste hulp te verlenen waar dit nodig is. Mocht er een vechtpartij zijn of iemand agressief zijn, heel simpel: ik stop met behandeling (als ik begonnen ben) en doe een paar stappen terug (en zorg dat ook de andere mensen van mij dit doen) en zorg dat er politie/beveiliging komt als deze er niet zijn. Ik ga me niet bemoeien met een ruzie of wat dan ook.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel