Herkenbaarheid SIGMA coördinatoren

Auteur Topic: Herkenbaarheid SIGMA coördinatoren  (gelezen 2319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 11 november 2002, 10:28:09
Bij een grootschalige oefening met SIGMA en AMBU-team, werd er door het AMBU-team gevraagd hoe de SIGMA coördinator te herkennen was. Op de helm zit een rode band, dus dat is wel duidelijk, maar wat als er geen helm wordt gedragen?
Zijn er andere SIGMA-teams die hier een oplossing voor gevonden hebben? Misschien een aparte jas met daarop coördinator?

Christian




Marco

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2002, 12:34:41
Het is toh zo dat elke coördinator bij een grootschalige inzet een groen (geel) hesje aan heeft met een grote C op de rug en de disipline erbij.  Zoals C Brandweer, C politie, C ambulance, C berger dus waarom niet C Sigma??


Groet, Marco


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 11 november 2002, 17:09:08
C SIGMA lijkt mij niet mogelijk, omdat de OvDG die coördinerende taak heeft waar de C voor staat. De coördinator van de SIGMA fungeert meer als aanspreekpunt. Zij hebben dus geen contact met andere disciplines.

Christian


Didier

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2003, 22:43:13
Bij het sigma amstelland de meerlanden (Haarlemmermeer, amstelveen en zandvoort) heeft de teamleider ook een rode streep op het hesje. Dit is een klein jaar geleden besloten omdat tijdens diverse inzetten bleek dat de TL niet goed te vinden was.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2004, 09:54:44
Hoi Christiaan,

ik denk niet dat je vraag nog leeft maar voor je eigen veiligheid is het continue dragen van de helm wel zeer verstandig.

Tijdens oefeningen is vaak gebleken dat deze on ontbeerlijk was. (In het veld sowieso) maar ook in de tent want je kunt voor het zelfde geld zo in het veld worden ingezet.

Als leider moet je het goede voorbeeld geven en alle hulpverleners lopen er mee.
Je kunt de helmen goed verstellen zodat het je altijd past (m.u.v. de zeer kleine hoofden)

Groet Arend


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2004, 23:28:50
Bij ons loopt er eentje rond met op zijn rug
C-GNK
Hij is dus onze kleine grote chef. ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2004, 01:09:56
Dat is meestal een ambulancemedewerker die de leiding heeft over de ambuteams en de sigma


Wim van der Vegt

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2004, 02:37:12
De coördinator is bij een hulpverlening/inzet gewoon een ingezet SIGMA-lid en heeft verder geen functie, dus heeft geen extra erkenning nodig,zijn functie telt alleen  als hulp/ondersteuning voor de HGE in normale omstandigheden zoals voorbereiding lessen/oefeningen en demo's.
De HGE-SIGMA word ingedeeld bij het GHOR-bureau tijdens een daadwerkelijke inzet.(aktiecentrum)
Bij een inzet word er een SIGMA-Leider aangesteld tijdens de aanvang van een inzet onder de SIGMA-leden, coördineerd als SIGMA-leider en heeft een rode band om zijn helm, en staat onder verantwoording van de C_GNK die weer onder verantwoording staat van de OVDG .
Kijk de basis opleiding van het GHOR er maar op na.
Dan leer je de onderlinge verschillen van benamingen en hun doelen er wel op na. ???


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2004, 22:24:26
Ik heb nog geen basis opleiding van de GHOR ;D ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN