Verschillende sigmakleding

Auteur Topic: Verschillende sigmakleding  (gelezen 19174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rosje29

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 11 september 2003, 15:40:11
Nou, wat een discussie die kleding

Wat betreft het rode, als het trauma team in de tent is zou de verwarring ook groot worden (en die komen zeker bij een ramp). Die lopen immers ook in het rood en dan zouden de sigma leden aangesproken worden als zijnde een trauma arts.

Het zal wel altijd een probleem blijven die kleding, laten we allemaal in het rose gaan, dan zijn we zeker goed herkenbaar. ;D

Het is nu eenmaal bewezen dat groene kleding slachtoffers tot rust stelt, en daarom is ook de ambu overgegaan van wit naar groen. Ook zal in de toekomst waarschijnlijk de sigma overgaan op groen.
De reden dat het nu nog rood is komt omdat het sigma onder het rode kruis valt (ivm subsidies van het rijk)

christiaan

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 11 september 2003, 16:36:34
Het is nu eenmaal bewezen dat groene kleding slachtoffers tot rust stelt, en daarom is ook de ambu overgegaan van wit naar groen.

Wat is er zo geruststellend aan groen??

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 11 september 2003, 17:15:46
geruststelling door al die verschillende kleuren....door de groene kleding zie je in iedere geval door de bomen het bos niet meer.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #23 Gepost op: 11 september 2003, 17:58:45
Ik heb dinsdag van een sigma hier in de buurt gehoord dat ze nieuwe kleding krijgen.
De kleuren zouden het zelfde zijn als de ambu maar precies andersom.
Ben benieuwd
Laat de opleiding maar komen ik mag meedoen. :)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 11 september 2003, 19:02:56
Het is nu eenmaal bewezen dat groene kleding slachtoffers tot rust stelt, en daarom is ook de ambu overgegaan van wit naar groen.

Toevallig is het blauw, wat op groen lijkt... ;)
De echte benaming van het blauw is al eens eerder gepost, maar ik weet niet meer waar.

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 15 september 2003, 15:04:02
Tja, de sigmakledingkleur, ******zucht****** ???.
In iedergeval is het groene van de ambulancekleding het zogenaamde "Enamel Blue"
Neem als SIGMA het roodgrijze kledingpakket (bijv van G&S), meeste SIGMAs worden tenslotte door rode kruis geleverd. Ambulancegroene combinaties werken namelijk verwarrend.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 15 september 2003, 16:59:37
Dat klopt.

Wetenschappelijk onderzoek in België heeft aangetoond dat bij een val van grote hoogte er geen schade aan de pet was, terwijl de helmen in stukken uit elkaar spatten...

dat klopt, iemand heeft z'n schoonmoeder vanaf grote hoogte naar beneden gegooid en er was geen noemenswaardige schade aan haar petje.

Henk

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #27 Gepost op: 15 september 2003, 17:00:19
Geachte Nederlandse collega's.
Denken jullie nu echt dat een slachtoffer het verschil in jullie kleuren pakket kent en er zich zorgen om zal maken wie hem/haar helpt.  Hij kan net zo goed een brandweerman als een EHBO'r of ... vastklampen wanneer hij een probleem heeft. Iedereen zal iemand helpen met de mogelijkheden die hij heeft. Je kan bij een ambulance toch ook niet onmiddelijk zien wie de VPK of de chauffeur is.

Hier bij ons (in Lommel en omstreken) is het hele medische cirkus oranje/rood gekleed en zijn artsen herkenbaar aan een donkerrode refl. strip achter op de jas met daarin ARTS, de vpk groen met VERPLEEGKUNDIGE daarin en de ambulance blauw met daarin AMBULANCE ook de helmen zijn in de zelfde kleuren opgevat: rood = ARTS, groen = VERPLEEGKUNGE, blauw = AMBULANCE.
Het Rode Kruis heeft zijn eigen uniforme kleding en daar zijn de verschillende disciplines ook alleen herkenbaar door tekens op de rug (ARTS, VERPLEEGKUNDIGE, AMBULANCE, EHBO, ...).

De herkenbaarheid is volgens mij enkel binnen de respectievelike hulporganisaties van belang en niet zozeer voor de buiten wereld.

Dus voor u ieman aanspreekt vraagt u eerst beleefd, "mag ik uw achterkunt eens zien". :o
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 15 september 2003, 21:38:38
Het gaat niet alleen om de slachtoffers, ook om de mede hulpverleners.
Ik wil een ambulancepleeg of chauff iets vragen. Zie ik iemand in die kleding lopen, dan spreek je 'm aan. Blijkt dat het een 'collega' is van een andere regio, die je niet kent.
Dat is dus niet praktisch!

Christian

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 15 september 2003, 22:02:35
Het gaat niet alleen om de slachtoffers, ook om de mede hulpverleners.
Ik wil een ambulancepleeg of chauff iets vragen. Zie ik iemand in die kleding lopen, dan spreek je 'm aan. Blijkt dat het een 'collega' is van een andere regio, die je niet kent.
Dat is dus niet praktisch!

Christian

Ja, idd bij de brandweer dragen ze ook allemaal de zelfde kleren, maar is wel de functie te zien door rode strepen op de helm, een subtiel verschil maar genoeg voor de insiders. En de tekst achterop vind ik niet handig, doe dan iets op de mouw, boven aan. EHBO, SIGMA, GHOR en weet ik wat allemaal. Met bv AMBU drie strepen een arts vier sigma twee EHBO een.

Henk