EgyptAir vlucht gekaapt door man met bomgordel, geland op Cyprus 29-03-2016

Auteur Topic: EgyptAir vlucht gekaapt door man met bomgordel, geland op Cyprus 29-03-2016  (gelezen 7143 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: thuisfront link=msg=1416098 date=1459239831
Nederlander aan boord gegijzeld #EgyptAir toestel - @minBZ & ambassade staan paraat, en in nauw contact met familie. Volg ons voor updates.



24/7 BZ @247BZ
Nederlander aan boord gegijzeld #EgyptAir toestel - @MinBZ & ambassade staan paraat, en in nauw contact met familie. Volg ons voor updates.

Ex-vrouw van kaper heeft Cypriotische nationaliteit. Kaper wil haar spreken.


1e vrijgegeven foto van kaper.

EGYPTAIR @EGYPTAIR 8 min ago
Emergency Call Center
Within Egypt 0800 77 77 000
International +2 02 25989320-29


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: oma link=msg=1416099 date=1459240052
Ex-vrouw van kaper heeft Cypriotische nationaliteit. Kaper wil haar spreken.


1e vrijgegeven foto van kaper.


Professor verbonden aan faculteit diergeneeskunde van Egyptische universiteit


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Hier in de zandbak stelt men al een aantal kritische vragen:

* Hoe komt iemand die zegt te beschikken over wapen of explosieven bij de piloot tijdens een vlucht? Inmiddels duidelijk dat hij geen wapen of explosief bij zich had.

* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Volgens liveblog nu.nl is de professor niet de kaper.
Citaat
Egyptische professor Ibrahim Samaha de kaper zou zijn, maar Samaha zegt nu zelf tegen BBC dat hij slechts een passagier was.
http://www.nu.nl/algemeen/4238089/liveblog-tientallen-passagiers-vrijgelaten-bij-kaping-vliegtuig-egyptair.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
24/7 BZ @247BZ
Nederlander die gegijzeld werd in #EgyptAir toestel is vrijgelaten & opgevangen door ambassademedewerker. Maakt het naar omstandigheden goed


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: oma link=msg=1416118 date=1459244989
* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.
Het gaat om vlucht MS181. Via flightradar24 is de vlucht terug te zien; https://www.flightradar24.com/data/flights/ms181/#93d5b9d
Overigens staat niet de hele vlucht er op.

Op zich vind ik het niet heel bijzonder dat er voldoende brandstof aan boord was om Cyprus te halen. Men neemt nou eenmaal altijd extra brandstof mee voor het geval van onvoorziene omstandigheden. (vertragingen, holding patern etc)

Even googlen leert mij dat de vluchttijd van Alexandria naar Cyprus gemiddeld 51 minuten is, terwijl de vluchttijd van Alexandria naar Cairo gemiddeld 45 minuten is. Normaal gesproken zou dat dus prima te doen moeten zijn. Al lopen het aantal kilometer dan wel weer enorm uiteen...  Ik denk wel dat ze niet veel verder zouden zijn gekomen dan de huidige locatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: oma link=msg=1416118 date=1459244989
Hier in de zandbak stelt men al een aantal kritische vragen:

* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.
Het is niet ongewoon om het vliegtuig aan het begin wat meer tanken dan voor de vlucht puur hoofdzakelijk. Dit scheelt in de omkeer tijd, daarnaast word er altijd een extra hoeveelheid ingenomen om te kunnen uitwijken. Eerste uitwijk zal vermoedelijk Alexandrië zijn waardoor je dus het dubbele van deze vlucht tankt. Dat moet theoretisch genoeg zijn om de overtocht te maken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat
According to flight plan alternate aerodromes were Sharm el Sheikh, Hurghada and Luxor (Egypt), the aircraft carried 4203kg of fuel on departure, 1358 kg trip fuel (29 minutes), 1672kg diversion fuel (41 minutes), 172kg contingency (5 minutes) and 1001kg required minimum fuel reserve (30 minutes).

http://avherald.com/h?article=4961976f&opt=0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1416135 date=1459247240
Het is niet ongewoon om het vliegtuig aan het begin wat meer tanken dan voor de vlucht puur hoofdzakelijk. Dit scheelt in de omkeer tijd, daarnaast word er altijd een extra hoeveelheid ingenomen om te kunnen uitwijken. Eerste uitwijk zal vermoedelijk Alexandrië zijn waardoor je dus het dubbele van deze vlucht tankt. Dat moet theoretisch genoeg zijn om de overtocht te maken.

Het is ook niet ongewoon, bijv. bij Arabische luchtvaartmaatschappijen om bijvoorbeeld voldoende brandstof aan boord te hebben voor een vlucht van Doha naar Manama + de voorgeschreven minimale reserve hoeveelheid brandstof voor een noodsituatie.

Je voorkomt daarmee dat een binnenlandse of regionale vlucht ineens een internationaal probleem kan worden.

Het is ook niet raar als er andere regels voor beveiliging gelden als het gaat om binnenlandse vluchten of bijvoorbeeld vluchten binnen GCC (golfstaten). In de USA weten ze al een tijdje wat het risico is van volgetankte vliegtuigen en binnenlandse vluchten.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
In dit geval hebben ze het voorgeschreven minimum aan boord gehad:
- trip fuel voor de vlucht van Alexandria naar Caïro
- alternate fuel voor het uitwijken van Caïro naar Sharm el Sheikh
- 5 minuten contingency fuel
- 30 minuten final reserve fuel.