Kunnen we dus concluderen dat er bitter slecht of gewoon niet wordt gecommuniceerd door de landen onderling, en terreurverdachten gewoon alle vrijheid krijgen om te gaan en staan waar ze willen. Is dit aan 1 land te wijten, nee dus dit is aan de gehele europeesche unie te wijten.
Ja, die conclusie mag je wel trekken. Ik weet dat ik hier ontzettend op mijn woorden moet letten omdat ik anders weer over superkrachten beschik. Ik weet 100% zeker dat er weinig klopt van het relaas van v/d Steur. Het klopt dat er geen leugens in de brief staan (tenminste voor zover ik het persoonlijk kan beoordelen). Ik kan wel lezen dat er ontzettend veel halve waarheden in staan.
Ik vind het aan volksvertegenwoordigers en de Nederlandse media om de komende dagen heel diep in deze materie te duiken.
Een politieliaison kan iemand van de Nationale Politie zijn of de Kmar. Als de samenwerking vooral op terrein van migratie is er een liaison van Kmar. Als het vooral om criminaliteit gaat een politieliaison van de Nationale Politie.
Nederlandse politici en Belgische equivalenten roepen van alles over landen in Midden Oosten. Het is prachtig om Saudi Arabie, Qatar enz te bestempelen als Club Med voor terroristen of de voedingsbodem voor terreur. Het zegt niet dat er ook een Nederlandse politieliaison is. Beide Nederlandse diensten hebben het onderwerp terrorisme in de portefeuille. Het zegt dus dat ergens in Nederland al deze informatie weer gecommuniceerd moeten worden waardoor het op een centraal punt komt. Het ene land zal namelijk communiceren met de Kmar over terreur en een buurland kan communiceren met de Nationale politie.
In Abu Dhabi zit op de Nederlandse ambassade een politieliaison voor Verenigde Arabische Emiraten, Oman, Yemen, Djibouti, Saudi Arabie, Qatar, Bahrain, Kuwait en Libanon. Ik neem aan dat iedereen zelf kan bepalen dat je een knappe en drukke jongen moet zijn om met al deze politie- en inlichtingendiensten te communiceren.
Ik heb geen enkel idee hoeveel mensen er dagelijks te maken krijgen met deportatie vanuit Arabische landen. Het gaat om grote aantallen mensen, soms 100+ tegelijk. Er is en hoeft geen contact te zijn met een politieliaison of een ambassade omdat het gaat om mensen die niet in bezit zijn van een geldig visum of mensen waar het visum om welke reden dan ook per direct is ingetrokken.
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen (wel 99% waardoor het geen speculeren is) dat er in Turkije twee politieliaisons zijn van Nederland. In Ankara en Istanbul. Het is een liasion van de nationale politie en een liaison van de Kmar.
Iran en Irak hebben geen Nederlandse politieliaison. Op zich is het mogelijk dat zij een bekende terrorist niet in hun land willen hebben en op een lijnvlucht kwakken zonder het wie dan ook te vertellen.
Inmiddels is het via de media al duidelijk dat niet alleen Turkije en Golfstaten deze persoon als terrorist hadden aangemerkt maar de USA het ook gedaan had. Ik denk dat je Nederlandse politie of de marechausssee niet kwalijk kan nemen als de inlichtingendiensten (AIVD of MIVD) de naam van deze persoon niet in computersysteem opnemen waardoor uitvoerende diensten zoals de politie of marechaussee ook weten met wie ze te maken hebben.
Ik denk dat het ook niet terecht is om v/d Steur naar de 2e kamer te halen maar dat de ministers Plasterk (AIVD) en Hennis (MIVD en Kmar) er netjes naast horen te zitten.
Bij deze persoon ging het om deportatie. Er is contact geweest tussen Turken en Belgen. Turken hebben aangeven dat het ging om iemand die in Turkije op de terreurlijst staat. Als Belgie zegt tegen Turken dat de persoon bij hun een crimineel is houdt het voor de Turken eigenlijk op. Als Belgen hadden gezegd aanhouden en er komt een uitleveringsverzoek van Belgie aan Turkije was het anders verlopen, het is dan geen deportatie meer maar een uitlevering.
De Turken hebben hem op vliegtuig naar Nederland gezet. Feit blijft dat er bij de kamerbrief een kopie van de email zit. Er staat in "very urgent", de naam van de persoon + dat het gaat om iemand die door de Turken als een terrorist wordt gezien.
Ik weet niet of je Turken kwalijk moet nemen als Nederlands diplomaten hun email te laat lezen. Het is 2016. Ik schrijf dagelijks ontzettend veel emails. Het overkomt mij vaak dat ik binnen een minuut al reactie krijg omdat de ontvanger een piepje hoort op zijn iPhone, de email leest en antwoord geeft.
Ik denk dat ik niet de enige ben met de ervaring dat email door moderne technologie razend snel gaat.
Ik weet ook niet in hoeverre je het de Turken mag aan rekenen als ze bij deportatie een land waarschuwen wie er gaat aankomen met de toevoeging dat Turkse diensten hem kennen als terrorist. Je zou mogen veronderstellen dat bij Nederlandse diensten alle alarmbellen moeten afgaan als de Turken hem kennen als terrorist terwijl de persoon niet gesignaleerd staat in de Nederlandse systemen.
Het komt er nu eigenlijk op neer dat drie landen elkaar de schuld geven. Ik denk dat er vandaag al veel 'schokkende informatie' vanuit Belgie zal komen.
Twee Belgische ministers hebben gisteren al ontslag aangeboden. Er is eigenlijk geen enkele reden om je ontslag aan te bieden tenzij je al beschikt over informatie dat je positie onthoudbaar is geworden omdat diensten waar zij politiek verantwoordelijk zijn grote fouten hebben gemaakt.