Wat moet ik mij voorstellen bij : hij is Turkije uitgestuurd ?
Gaat dat zomaar als iemand door de politie wordt opgepakt of komt er iets als een rechter oid aan te pas
Volgens Turkije is dit een "administratieve uitwijzing" wat meestal gewoon betekend dat je visum o.i.d. wordt ingetrokken.
Natuurlijk ken ik het Turkse recht niet in detail, maar zoals het beschreven wordt is dit een beslissing van de Turkse autoriteiten waarbij je geacht wordt Turkije te verlaten. Voldoe je aan dit verzoek dan kan je tot op zekere hoogte zelf aangeven waar je naar toe wilt. De autoriteiten begeleiden je tot bij het vliegtuig en daarmee is de kous af.
Ter verduidelijking: als je niet aan het verzoek voldoet volgt het traject van formele uitzetting met rechtsgang e.d. Dan heb je niet meer te kiezen maar wordt de keuze voor je gemaakt.
In grote lijnen lijkt het erg op de manier waarop Nederland omging/gaat met vreemdelingen die hier niet mogen blijven en gebruik maken van de mogelijkheid om vrijwillig te vertrekken.
Kort door de bocht: Turkije zegt gewoon "ons land uit" en niet "je moet naar Nederland". Als je meewerkt zal het hun worst zijn waar je naar toe gaat en stellen ze verder geen vragen waarom je daar naar toe wil. Logisch omdat zij anders opgescheept worden met mensen die in Turkije niet welkom zijn maar ook nergens anders welkom zijn.