- Nee, niet om wapens tegen te houden maar wel om in te kunnen zetten tegen agressieve passagiers die er meer dan genoeg zijn. Daarbij dwingt het ook nog eens wat respect af, show of force.
- Nee dan is integriteit niet gegarandeerd, maar het is een feit van algemene bekendheid dat beveiligers vaker een strafblad hebben dan mensen die werkzaam zijn voor politie of KMar. Ik ken genoeg beveiligers die ik echt niet als collega of grensbewaker wil hebben, maar wel een beveiligingspas krijgen.
Moet dat met militaire training? Niet persé, al maakt dat wel dat deze mannen breder inzetbaar zijn dan alleen op Schiphol (en dus ook in conflict gebieden). Vergeet niet dat ook wij mee moeten doen met FRONTEX.
Daarbij is een 3 weekse training in paspoort controle niet voldoende, denk aan gesprekstechnieken, omgaan met conflicten, hoe breng je het slechte nieuws dat iemand het land niet in mag?
Ik heb helemaal niets tegen BOA's en beveiligers, maar vind dat je het werk als grens bewaker te lichtvaardig inschat. Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren. Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.