- Nee, niet om wapens tegen te houden maar wel om in te kunnen zetten tegen agressieve passagiers die er meer dan genoeg zijn. Daarbij dwingt het ook nog eens wat respect af, show of force.
Ik weet niet hoe vaak jij op Schiphol komt, maar ik heb daar menig uurtje vertoefd. Ik kan mij slechts 1 incident herinneren waarbij een aantal wachtmeesters uit de balie renden om assistentie aan een collega (van de politiedienst) te verlenen. Daarbij bleven uiteraard nog steeds een aantal andere collega's in de balies achter. Ik zie dus werkelijk niet wat de nadelen zijn dat een gedeelte van de grenswachten aan de grens gewoon onbewapende burgerambtenaren zijn.
- Nee dan is integriteit niet gegarandeerd, maar het is een feit van algemene bekendheid dat beveiligers vaker een strafblad hebben dan mensen die werkzaam zijn voor politie of KMar. Ik ken genoeg beveiligers die ik echt niet als collega of grensbewaker wil hebben, maar wel een beveiligingspas krijgen.
Dat ligt toch gewoon aan de soort screening. Een beveiliger mag inderdaad een strafblad hebben, waarbij het laatste feit meer dan 4 of 8 jaar geleden is. En er is zelfs een nog de mogelijkheid dat de periode korter is. Maar je hoort mij toch niet zeggen dat ik het over beveiligers heb? Ik zeg toch ook niet dat de screening van dit personeel anders of minder zou moeten zijn als voor KMAR beveiligers/wachtmeesters
Moet dat met militaire training? Niet persé, al maakt dat wel dat deze mannen breder inzetbaar zijn dan alleen op Schiphol (en dus ook in conflict gebieden).
Je bedoeld mannen EN VROUWEN. En zoals ik al aangaf, ik snap en weet de taken van de KMAR. Alleen weet ik ook, dat er ALTIJD KMAR op de luchthaven achterblijft. En ik zeg daarom ook niet dat AL het grenspersoneel burgerambtenaar zou kunnen worden, ik heb het over een (aanzienlijk) deel. Dat is goedkoper (dus meer mensen voor hetzelfde geld), minder reiskosten/tijd voor KMAR personeel dat uit het hele land op Schiphol ingezet wordt (met alle problemen en klachten van dien).
Daarbij is een 3 weekse training in paspoort controle niet voldoende, denk aan gesprekstechnieken, omgaan met conflicten, hoe breng je het slechte nieuws dat iemand het land niet in mag?
Hoe lang de opleiding zou moeten zijn voor deze grenswachten weet ik niet, ik herhaal slechts de periode die jij noemt. De opleiding hoeft in ieder geval niet langer te zijn, maar gewoon gelijk aan de duur van de opleiding die KMAR beveiligers en/of wachtmeesters op dit punt krijgen. Maar de rest van de (militaire) opleiding is voor dit werk niet nodig, en is daarmee dus goedkoper.
Ik heb helemaal niets tegen BOA's en beveiligers,
Zoals al door iemand anders opgemerkt, uit het bovenstaande klinkt toch echt iets anders door
maar vind dat je het werk als grens bewaker te lichtvaardig inschat. Als we BOA's in gaan zetten, zorg dan op zn minst dat ze goed geschoold zijn
Mij hoor je niets anders beweren. Alleen zie ik de meerwaarde van een militaire training niet.
en meer kunnen dan alleen paspoorten controleren.
Hoe doet men dat in de rest van de wereld?
Het grenstoezicht ligt bij de KMar, dat is in mijn ogen juist.
Ik vind de organisatie waar je dat in onder brengt niet zo heel relevant. Maar ik vind dat helemaal niet zo logisch als jij dat vind. De verwarring bij buitenlanders is ook groot, want die kan op Schiphol te maken krijgen met wachtmeesters in hetzelfde uniform, maar die andere taken verrichten. En als het personeel dan ook nog opeens weggeroepen kan worden omdat dezelfde organisatie nog veel meer taken buiten de luchthaven heeft, lijkt mij nu niet echt heel handig (zacht uitgedrukt) wanneer het gaat om een luchthaven met zeer grote economische belangen. En dan heb ik het nog niet over de discrepantie in het verhaal. Want als die bewapende wachtmeesters in de balies zo belangrijk zijn voor de veiligheid, dan moet je ze ook niet elders in gaan zetten.