Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees

Auteur Topic: Schiphol kampt met nijpend tekort aan marechaussees  (gelezen 25271 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #70 Gepost op: 13 januari 2017, 12:58:44
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1473431 date=1484239573
Mijn voorstel is, dat de militairen die de Marechaussee gaan assisteren, daarnaast regelmatig militaire trainingen blijven doen in hun oorspronkelijke militaire specialisme. Bijvoorbeeld een half jaar per twee jaar, plus elke maand een dag e-learning via internet en digitale simulatiegames. Er worden daarbij dus geen onderdelen van onze krijgsmacht opgeheven.  

Er kan mogelijk juist een vruchtbare kruisbestuiving optreden van de wederzijdse kennis, vaardigheden, ervaringen en uitrusting. En als er bijvoorbeeld surveillance-teams worden gemaakt van één Marechaussee plus drie militairen, kunnen daardoor wellicht Marechaussees worden vrijgemaakt voor opsporing.

Deze kostenbesparende multidisciplinaire samenwerking kan ook worden toegepast bij de bewaking van zeehavens, kusten en landsgrenzen. In dat geval kunnen er ook veel meer militairen worden ingezet dan duizend.

En er zijn nog honderden andere mogelijkheden om militairen te laten helpen bij grensbewaking. Bijvoorbeeld de inzet van militaire verpleegkundigen ter ondersteuning van surveillances, en genisten voor het maken van hekken, prikkeldraagversperringen, brede sloten, wachttorens met zoeklichten, enz. Deze militaire inzet is meteen een praktijkoefening voor bepaalde aspecten van rampenhulp en militaire missies.

Artikel: "Wie beschermt wat ons dierbaar is?"

http://www.militairespectator.nl/sites/default/files/uitgaven/inhoudsopgave/Militaire%20Spectator%2012-2016%20editoriaal.pdf
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #71 Gepost op: 13 januari 2017, 13:44:45
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1473553 date=1484308724
Artikel: "Wie beschermt wat ons dierbaar is?"

http://www.militairespectator.nl/sites/default/files/uitgaven/inhoudsopgave/Militaire%20Spectator%2012-2016%20editoriaal.pdf
Fragment uit dit artikel:

"Defensie beschermt wat ons dierbaar is. (...) Deze missie impliceert een krijgsmacht die in dienst staat van het grotere geheel, namelijk ‘dat wat ons dierbaar is’. Of dat nu in binnen­ of buitenland is, lijkt niet uit te maken.

Qua missie is dit vergelijkbaar met de wijze waarop verschillende Scandinavische landen kijken naar het thema civiel­militaire samenwerking. Onder externe dreiging (vanuit Rusland) in combinatie met een schaarste aan middelen, wordt daar veel
meer gedacht vanuit het gezamenlijke belang.

Schaarse middelen worden ofwel opgenomen in een overheidsbrede pool waarvan zowel civiele als militaire actoren gebruik kunnen maken, ofwel geconcentreerd bij een actor, die ze vervolgens ter beschikking stelt aan alle betrokkenen.

Civiele eenheden kunnen in geval van dreiging onder militair bevel worden geplaatst, en militaire eenheden kunnen waar nodig onder civiel commando opereren. Medewerkers worden zoveel mogelijk breed opgeleid, zodat ze voor meerdere taken kunnen worden ingezet.

Een concreet voorbeeld: de Finse ‘Border Guard’, een grensbewakings­organisatie met militaire status (maar onder­gebracht bij het ministerie van Binnenlandse
Zaken) voert zowel grenstoezichtstaken als kustwachttaken uit. Personeel is opgeleid om beide taken uit te kunnen voeren. Daarnaast wordt men opgeleid voor de taken van de douane en de nationale politie (en wederzijds), zodat op kleine en/of afgelegen locaties slechts één van deze organisaties aanwezig hoeft te zijn, om de taken van alle organisaties uit te voeren.

Samenwerking is een vanzelfsprekendheid en alle middelen (personeel en materieel) staan ten dienste van het algemeen (lands­)belang. Dit heeft mogelijk, naast het urgentiebesef dat men heeft als gevolg van de externe dreiging, bijgedragen aan een hoog draagvlak voor defensie in de Scandinavische landen.

De Scandinavische visie op veiligheid en de actoren binnen het veiligheidsdomein staat in schril contrast met de versnippering in Nederland op dit gebied, in ieder geval in politieke visie en regelgeving, maar ook in de
praktijk. Met de verkiezingen op komst wordt de profileringsdrang binnen het veiligheids­domein groter, en buitelen organisaties over elkaar heen in hun streven de eigen positie te versterken. Dit gaat met enige regelmaat ten koste van de ander. Zeker op gebieden waar extra geld te verdelen is, waaronder het veiligheidsdomein, wordt dit pijnlijk zichtbaar.

Het zou veel krachtiger zijn, als deze organisa­ties gezamenlijk om tafel zouden gaan, een gezamenlijke toekomstvisie zouden ontwik­kelen en hun onderlinge complementariteit zouden versterken. Van een organisatie die claimt te beschermen wat ons dierbaar is, mag hierbij een voortrekkersrol verwacht worden. Dat vergt dan wel de bereidheid en het vermogen om, in het belang van Nederland, over de eigen schaduw heen te springen, en een visie te ontwikkelen op het grotere geheel."
Ik stem links.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #72 Gepost op: 13 januari 2017, 16:05:09
Hoe zit dat dan? Het jaarverslag van Schiphol geeft toch elk jaar aan dat de grootste inkomsten bron de 'havengelden' zijn.
Uiteraard worden er inkomsten gegenereerd. Deze vloeien uiteindelijk terug naar de infrastructuur ten behoeve van de maatschappijen. Er bestaat in elk geval geen 1 bedrijf Schiphol.

Fragment uit dit artikel:

"Defensie beschermt wat ons dierbaar is. (...) Deze missie impliceert een krijgsmacht die in dienst staat van het grotere geheel, namelijk ‘dat wat ons dierbaar is’. Of dat nu in binnen­ of buitenland is, lijkt niet uit te maken.

Qua missie is dit vergelijkbaar met de wijze waarop verschillende Scandinavische landen kijken naar het thema civiel­militaire samenwerking. Onder externe dreiging (vanuit Rusland) in combinatie met een schaarste aan middelen, wordt daar veel
meer gedacht vanuit het gezamenlijke belang.

Schaarse middelen worden ofwel opgenomen in een overheidsbrede pool waarvan zowel civiele als militaire actoren gebruik kunnen maken, ofwel geconcentreerd bij een actor, die ze vervolgens ter beschikking stelt aan alle betrokkenen.

Civiele eenheden kunnen in geval van dreiging onder militair bevel worden geplaatst, en militaire eenheden kunnen waar nodig onder civiel commando opereren. Medewerkers worden zoveel mogelijk breed opgeleid, zodat ze voor meerdere taken kunnen worden ingezet.

Een concreet voorbeeld: de Finse ‘Border Guard’, een grensbewakings­organisatie met militaire status (maar onder­gebracht bij het ministerie van Binnenlandse
Zaken) voert zowel grenstoezichtstaken als kustwachttaken uit. Personeel is opgeleid om beide taken uit te kunnen voeren. Daarnaast wordt men opgeleid voor de taken van de douane en de nationale politie (en wederzijds), zodat op kleine en/of afgelegen locaties slechts één van deze organisaties aanwezig hoeft te zijn, om de taken van alle organisaties uit te voeren.

Samenwerking is een vanzelfsprekendheid en alle middelen (personeel en materieel) staan ten dienste van het algemeen (lands­)belang. Dit heeft mogelijk, naast het urgentiebesef dat men heeft als gevolg van de externe dreiging, bijgedragen aan een hoog draagvlak voor defensie in de Scandinavische landen.

De Scandinavische visie op veiligheid en de actoren binnen het veiligheidsdomein staat in schril contrast met de versnippering in Nederland op dit gebied, in ieder geval in politieke visie en regelgeving, maar ook in de
praktijk. Met de verkiezingen op komst wordt de profileringsdrang binnen het veiligheids­domein groter, en buitelen organisaties over elkaar heen in hun streven de eigen positie te versterken. Dit gaat met enige regelmaat ten koste van de ander. Zeker op gebieden waar extra geld te verdelen is, waaronder het veiligheidsdomein, wordt dit pijnlijk zichtbaar.

Het zou veel krachtiger zijn, als deze organisa­ties gezamenlijk om tafel zouden gaan, een gezamenlijke toekomstvisie zouden ontwik­kelen en hun onderlinge complementariteit zouden versterken. Van een organisatie die claimt te beschermen wat ons dierbaar is, mag hierbij een voortrekkersrol verwacht worden. Dat vergt dan wel de bereidheid en het vermogen om, in het belang van Nederland, over de eigen schaduw heen te springen, en een visie te ontwikkelen op het grotere geheel."
Prachtig opiniestuk, maar het geeft geen antwoord op de vragen die ik je stelde.



Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #73 Gepost op: 13 januari 2017, 16:10:57
Citaat van: Sven82 link=msg=1473591 date=1484319909
Prachtig opiniestuk, maar het geeft geen antwoord op de vragen die ik je stelde.

Zie mijn reactie van 17:46.
Ik stem links.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #74 Gepost op: 13 januari 2017, 16:19:53
Zie mijn reactie van 17:46.
Ah...dat had ik tussen alle epistels even gemist.

Ik ben echt wel iemand die graag denkt in oplossingen, maar ik zie in jou voorstellen toch echt geen brood. Je verwacht feitelijk van een verpleegkundige om fulltime politieagent te zijn. Tijdens het zijn van politieagent kan de verpleegkundige een paar keer per jaar oefenen zodat deze als verpleegkundige inzetbaar is als daar behoefte aan is. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is wel de bedoeling dat er kwaliteit geleverd wordt. Iemand kan niet 100% marechaussee zijn en 100% infanterist. Op papier wel, maar in de praktijk niet. Als je dus budgetneutraal 500 marechaussees wil toevoegen aan de KMar dan gaat dat ten kosten van minstens 500 fte. bij een ander Operationeel Commando. Niet wenselijk.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #75 Gepost op: 13 januari 2017, 16:48:43
Citaat van: Sven82 link=msg=1473599 date=1484320793
Je verwacht feitelijk van een verpleegkundige om fulltime politieagent te zijn.


Nee. Wel kan een militair verpleegkundige mogelijk een waardevolle aanvulling vormen op een team van Marechaussees bij een onwelwording van een passagier op een grote luchthaven, of tijdens een onverhoopte terroristische aanslag of vliegtuigongeluk.

Citaat van: Sven82 link=msg=1473599 date=1484320793
Tijdens het zijn van politieagent kan de verpleegkundige een paar keer per jaar oefenen zodat deze als verpleegkundige inzetbaar is als daar behoefte aan is. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is wel de bedoeling dat er kwaliteit geleverd wordt. Iemand kan niet 100% marechaussee zijn en 100% infanterist. Op papier wel, maar in de praktijk niet. Als je dus budgetneutraal 500 marechaussees wil toevoegen aan de KMar dan gaat dat ten kosten van minstens 500 fte. bij een ander Operationeel Commando. Niet wenselijk.

Laten we dat eerst eens uitproberen in allerlei verschillende kleine tijdelijke proefprojecten. Dan kunnen we zorgvuldig wetenschappelijk onderzoeken, welke effecten dat heeft, en wat er aan die plannen veranderd zou kunnen worden. Wat de precieze effecten zullen zijn van mijn voorstellen, zal pas duidelijk worden tijdens die experimenten. Dat lijkt me zinvoller en professioneler, dan op voorhand al uit de losse pols concluderen, dat het niet kan werken.

Militairen die de Marechaussee gaan ondersteunen, hoeven niet precies dezelfde kennis en ervaring te hebben als een Marechaussee. Want die militairen vormen een aanvulling op de huidige capaciteit van de Marechaussee, tegen lage meerkosten.

Die militairen kunnen een aanvullende verkorte Marechaussee-opleiding krijgen, en nemen hun eigen kennis en praktijkervaringen mee. En dat kan misschien wel een meerwaarde bieden in sommige situaties, bijvoorbeeld in een onverhoopt vuurgevecht, of bij het optreden, als er veel slachtoffers zijn.

Deze multidisciplinaire militairen zullen vermoedelijk niet als eerste worden uitgezonden op buitenlandse militaire missies. Maar in geval van nood blijven ze ook daarvoor inzetbaar in bepaalde taken. Bijvoorbeeld: ook tijdens een buitenlandse militaire missie moet er soms een vliegveld, zeehaven of grensovergang worden bewaakt. In dat geval kan hun Marechaussee-ervaring goed van pas komen.
Ik stem links.


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #76 Gepost op: 6 januari 2018, 11:34:26
We zijn nu een jaar later en de KMar op Schiphol is goed gevuld. Het komt nu zelfs voor dat ze vanuit Schiphol een andere brigade komen ondersteunen.

Het opleidingscentrum draait ook op volle toeren, zowel voor wachtmeesters als beveiligers. Beiden worden opgeleid voor de grenspolitietaak.
Uitspraken op persoonlijke titel


Linkspoot

  • Senior GGP
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Many have an image of me, but few get the picture
Reactie #77 Gepost op: 6 januari 2018, 19:12:06
Lastig Kountain. Ik heb weer een andere ervaring bij de bezetting. Vooral bij de grenstaken. Ik werkte tot een maand of wat geleden nog in Hoek van Holland  en in de nacht was het zeker minder goed qua bezetting. Als er dan "ínklimmers" waren dan moesten wij dit afhandelen of moesten collega's heel lang wachten op Kmar collega's van een brigade daar heel ver vandaan. Ik hoop dat dit in inmiddels ook beter is geworden. Volgens mij is het op sommige plekken nog behelpen niet?


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #78 Gepost op: 6 januari 2018, 19:57:13
Uiteraard, ik sprak ook alleen over Schiphol. Nu deze prioriteit gevuld is zullen ook andere brigades gevuld worden. Ik was eind vorige maand nog in Hoek van Holland en daar heb ik op de brigade positieve verhalen gehoord. Dit kwam wel door steun vanuit het land, maar ze kunnen het weer steeds beter aan. Een aantal weken daarvoor was ik bij een grensbrigade welke steun leverde, daar was het nog wel behelpen.
Uitspraken op persoonlijke titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #79 Gepost op: 17 februari 2018, 10:33:14