Of de opleiding die ze voor deze beperkte taakstelling voldoende is, daar kan ik niet over oordelen. Als dat niet genoeg blijkt te zijn kan dat natuurlijk ook nog altijd bijgestuurd worden. Maar je gaat mij niet wijsmaken dat voor het controleren van paspoorten een heel uitgebreide opleiding nodig is.
En dat de vreemdelingenwetgeving complex is, dat snap ik ook wel. Maar het overgrote van de paspoorten die gecontroleerd moet worden daar zal het volstrekt duidelijk zijn of iemand wel of niet de juiste documenten heeft, en als er maar iets niet helemaal duidelijk is, dan zal dat toch nu ook al niet in de balie afgehandeld worden toch? En ook wanneer iemand gesignaleerd staat, dan wordt dat toch ook niet in de balie afgehandeld?
Dat er nu vaak gewisseld wordt is wellicht leuk voor de afwisseling, zeker omdat je als OA ook wel veel interessantere klussen wil doen. Wat is er mis mee dat een gedeelte van de 1e lijns grenscontroles door burgerambtenaren gedaan gaat worden. Deze zullen, omdat zij dat fulltime doen, alleen maar sneller leren hoe dat moet, en dan kunnen de OA's meer tijd besteden aan de interessantere werkzaamheden. Het wisselen kan dan nog steeds, alleen is een kleiner percentage van hun werkzaamheden de 1e lijns grenscontrole. Ik heb in het verleden met vele Marechaussees gesproken, en dit onderdeel van het werk was nu niet hetgeen waar zij heel blij van werden, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er genoeg goede mensen te vinden zijn die dit werk heel leuk vinden en dat heel goed kunnen.