Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand

Auteur Topic: Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand  (gelezen 15171 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #60 Gepost op: 4 april 2016, 11:33:04
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1417297 date=1459750404
Daarbij: Hoe wil jij voldoen aan de toonplicht van je ID als je hem niet draagt? Dat gaat toch niet?
Nou, je id pakken? Ik hoef hem niet in mijn zak te dragen, maar als ik voor mijn eigen huis sta mag'ie ook binnen liggen. Of in de auto.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 4 april 2016, 12:47:51
Als je geen buurtbewoner bent is het ineens wel een probleem als je 's nachts in Deventer bij een autobrand staat te kijken? Hoezo moet je je verantwoorden waarom je in Deventer bent als een agent het wil weten?

Als het op dit forum gaat over een veiligheidscontrole bij de ingang van de vertrekhal van Schiphol gaat het halve forum stuiteren over de Westerse vrijheden. Er blijft weinig over van vrijheden als het een probleem zou zijn als een Amsterdammer om 4 uur 's nachts in Deventer bij een autobrand staat te kijken en moet verklaren waarom hij niet netjes in bed ligt in Amsterdam dus in de ogen van een diender met een logische verklaring moet komen.
We vallen in herhaling. Dit is al meerdere malen uitgelegd.
Het heeft met het opsporingsonderzoek te maken. En dat heeft zijn redenen, ook al zijn die niet direct zichtbaar voor de buitenwereld.

Dat je het er niet mee eens bent moet je zelf weten. Take it or leave it.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 4 april 2016, 12:50:37
Omdat politiemensen niet om kunnen gaan met het begrip redelijkerwijs noodzakelijk voor uitoefenen van hun taak zie je dat toonplicht langzaam gaat verwateren waardoor het op papier een toonplicht is zoals de wetgever het voor ogen heeft gehad maar in praktijk een draagplicht is geworden.
Onzin. Dat is jouw mening gebaseerd op jouw gevoel. Als je alle aspecten van politiewerk zou kennen zou je je generaliserende antwoord nuanceren.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 4 april 2016, 13:02:47
Onzin. Dat is jouw mening gebaseerd op jouw gevoel. Als je alle aspecten van politiewerk zou kennen zou je je generaliserende antwoord nuanceren.
Geen onzin. Als je jouw reacties bekijkt, is het precies aan het worden wat Oma verwoord. Onder het mom van politieonderzoek is de toonplicht tot draagplicht aan het verworden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 4 april 2016, 13:04:02
Citaat van: CopVR3 link=msg=1417332 date=1459766871
We vallen in herhaling. Dit is al meerdere malen uitgelegd.
Het heeft met het opsporingsonderzoek te maken. En dat heeft zijn redenen, ook al zijn die niet direct zichtbaar voor de buitenwereld.

Dat je het er niet mee eens bent moet je zelf weten. Take it or leave it.

Onzin, het is dom gereutel van agenten die zelf beter hopelijk beter weten en geen behoefte hebben aan burgers die moeilijk gaan doen. Ik hoef mij niet te verantwoorden waarom ik 's nachts in Deventer op straat sta bij een autobrand.

Ik moet mijn identiteitsbewijs laten zien als een agent er om vraagt, verder hoef ik helemaal niets. Als je een opsporingsonderzoek wil beginnen moet je maar beginnen om te vertellen of ik een verdachte ben of getuige. We zien dan wel weer verder.

Als ik geen zin heb om getuige te willen zijn moet je maar zorgen dat de rechter mij verplicht om te getuigen. Als je mij als verdachte wil beschouwen moet je vooral je goddelijke gang gaan.

Take it or leave it.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 4 april 2016, 13:08:03
Citaat van: CopVR3 link=msg=1417334 date=1459767037

Nuanceren? Ik ben in Nederland vaker door politie lastig gevallen dan mij lief is. Altijd voor onzin en altijd slap excuus, bijv. automerk en midden in de nacht op verlaten weg rijden. Ik ben niet de enige chirurg met een iets duurder auto die in een buitengebied woonde. Als burger met klachten moet je een brief schrijven aan de korpschef. Je krijgt daarna excuus en een bos bloemen. Ik zag liever dat ze die klachtenprocedure zouden afschaffen en je gewoon dit soort agenten voor een rechter of tuchtrechter kan slepen.

Ik erger mij inderdaad dood aan dienstkloppers die in de broek schijten voor het echte tuig waar veel mensen last van hebben en de stoere jongens uithangen als ze iemand die de hond uitlaat of 's nachts naar huis rijdt gaan controleren.

-Ronald-

• Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 4 april 2016, 13:46:57
Dus als ik het goed begrijp, ben jij in het buitengebied, in een premium auto, door de Politie gecontroleerd en heb je dat als vervelend ervaren. Werd er gevraagd naar je rijbewijs en kenteken, ben je aangehouden? Wat heeft zich er voorgedaan? Zonder dat is het erg lastig een discussie te voeren over hetgeen jij nu aanvoert in de discussie, omdat wij er niet bij aanwezig zijn geweest.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #67 Gepost op: 4 april 2016, 13:54:38
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1417311 date=1459759942
Wat een gezeur en moeilijk gedoe over het tonen van je ID als dat wordt gevraagd door de politie.
We maken ons met zijn alle druk dat de normen en waarden aan het vervagen zijn in Nederland, dat de maatschappij verhard etc. Ik voed mijn zoon zodanig op dat hij netjes een ID bij zich draagt, net als ik zelf. Is hij of ben ik ergens en een politiebeamte of handhaver zal vragen om een ID te tonen, dan doe ik dat zonder morren. Ik heb namelijk niets te verbergen. Ja zelfs als er niet een directe aanleiding toe zal zijn dat dit word gevraagd. Ik kan namelijk als simpele burger niet weten of er wel of niet een aanleiding is (misschien voldoe ik wel aan een signalement...).
Denk ik nou gewoon te simpel, voed ik mijn zoon nou verkeerd op, is het verkeerd dat ik probeer te leven naar normen en waarden?

Als ik een politiebeamte zal zijn en iemand doet op voorhand al zo moeilijk om een ID te tonen. Is hij/zij in mijn ogen al gelijk iemand die iets te verbergen heeft.

Tussen iets wat ik wettelijk verplicht ben en iets te verbergen hebben zit nog een heel scala aan mogelijkheden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #68 Gepost op: 4 april 2016, 15:04:26
De manier waarop iets wordt gevraagd en onder welke omstandigheden maakt  natuurlijk wel het een en ander uit.

Rens Hulman

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 4 april 2016, 16:31:20
Citaat van: Thor link=msg=1417360 date=1459775066
De manier waarop iets wordt gevraagd en onder welke omstandigheden maakt  natuurlijk wel het een en ander uit.

Bij de volgende autobrand (die er vast wel komt vrees ik) zal ik wat beter opletten hoe de politie hier precies naar vraagt