Het is nmm niet handig om zo expliciet foto,s te maken,dan blijven de eventuele daders toch weg.
Inderdaad, het lijkt mij effectiever qua opsporing, als je haarscherpe video-beelden maakt met verborgen camera's. Dat kan van heel dichtbij met verborgen body-cams door (jonge) agenten in burgerkleding, die zich mengen onder de toeschouwers.
En het kan natuurlijk ook met video-camera's met enorme telelenzen, die zijn verborgen in politievoertuigen. (Als er in een wijk sprake is van regelmatige brandstichting, is dat beleid denk ik wel te verdedigen.)
Vervolgens kunnen de verzamelde videobeelden worden geanalyseerd door rechercheurs. En soms kunnen die haarscherpe videobeelden worden gebruikt voor opsporing via tv of internet, als er genoeg reden is tot verdenking. Ook relschoppers kunnen haarscherp en herkenbaar worden gefotografeerd met deze methoden.
Ook mugshots van gearresteerden kunnen het best zo scherp mogelijk worden gemaakt door de politie, voor eventuele opsporing bij recidive. En nog beter lijkt het me, als ze worden aangevuld met uitgebreide video-opnames met geluid van hun lopen, kleding en spraak.