Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand

Auteur Topic: Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand  (gelezen 15431 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #80 Gepost op: 4 april 2016, 18:46:18
Citaat van: Haageneesch link=msg=1417315 date=1459762384
Nou, je id pakken? Ik hoef hem niet in mijn zak te dragen, maar als ik voor mijn eigen huis sta mag'ie ook binnen liggen. Of in de auto.

Maar loop ik blokje om dan moet ik hem ook direct toch kunnen tonen? Of even vlug een boodschap ga doen bij de supermarkt paar 100 meter verderop?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 4 april 2016, 20:13:01
Maar loop ik blokje om dan moet ik hem ook direct toch kunnen tonen? Of even vlug een boodschap ga doen bij de supermarkt paar 100 meter verderop?
Stel eerst eens een belangrijke vraag aan jezelf; waarom zou je je ID moeten tonen als je een boodschap doet? Omdat je in de rij voor de deur staat? Omdat er vaker mensen in een rij staan, wordt om een ID gevraagd?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 4 april 2016, 20:19:51
Citaat van: Bert65 link=msg=1417462 date=1459793581
waarom zou je je ID moeten tonen als je een boodschap doet?
Dat ligt er aan wat je gaat doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Bert65

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 4 april 2016, 21:33:13
Dat ligt er aan wat je gaat doen.
Niet helemaal....

Ik heb even de site van de overheid er maar bij gezocht, even kijken wat die nu te melden hebben over dragen, tonen en controle van een ID.
De overheid schrijft, begrijpbaar Nederlands gebruikend:

U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.

De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren.

Tja, in artikel 8 staat "redelijkerwijs noodzakelijk". Dat is niet zo'n ruim begrip als sommige zouden denken...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 4 april 2016, 21:38:21
Citaat van: Bert65 link=msg=1417483 date=1459798393
Niet helemaal....
Dat zeg ik toch, dat ligt er aan wat je gaat doen. Oftewel, wat je onderweg tegenkomt, overkomt, hoe je boodschappen gaat doen, wat voor boodschappen je gaat doen etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

guest15549

• Gast
Reactie #85 Gepost op: 4 april 2016, 21:41:42
Citaat van: voske83 link=msg=1417164 date=1459680448
De Hoge Raad heeft al in de jaren '80 beslist dat opsporingsambtenaren foto's mogen nemen van personen die zich in de openbaarheid bevinden, ongeacht of zij verdachte zijn of niet. Die bevoegdheid vloeit voort uit de algemene taakstellende artikelen (artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering en artikel 3 van de Politiewet 2012). Er is geen wettelijke bevoegdheid om het "poseren" te bevelen of te vorderen, dus als je niet poseert, is dat niet strafbaar. Het beletten, belemmeren of verijdelen van het maken van foto's op grond van 141 Sv/3 Polw 2012 is wel strafbaar op grond van artikel 184 Sr.

Dus het staat je als omstander vrij om weg te lopen zodat je niet wordt gefotografeerd zolang je niet bent staandegehouden.

Bert65

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 4 april 2016, 22:13:45
Citaat van: Red link=msg=1417486 date=1459798701
Dat zeg ik toch, dat ligt er aan wat je gaat doen. Oftewel, wat je onderweg tegenkomt, overkomt, hoe je boodschappen gaat doen, wat voor boodschappen je gaat doen etc.
O0
Citaat van: RS496 link=msg=1417488 date=1459798902
Dus het staat je als omstander vrij om weg te lopen zodat je niet wordt gefotografeerd zolang je niet bent staandegehouden.
Natuurlijk!

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 4 april 2016, 23:05:14

Wat mogelijk wel moeilijker is als een agent je identiteitsbewijs in zijn handen heeft.... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

guest15549

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 5 april 2016, 02:17:12
Citaat van: zwelgje link=msg=1417499 date=1459803914
Wat mogelijk wel moeilijker is als een agent je identiteitsbewijs in zijn handen heeft.... ;)

Art 51 Sv
Citaat
Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd den verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.

Daar valt het nemen van een foto niet onder lijkt me. Iemands legitimatie vorderen om vervolgens een foto te kunnen nemen, waarbij je dus de bevoegdheid misbruikt zodat degene niet wegrent, lijkt me niet helemaal een goede zaak.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 5 april 2016, 04:31:44

Art 51 Sv
Daar valt het nemen van een foto niet onder lijkt me. Iemands legitimatie vorderen om vervolgens een foto te kunnen nemen, waarbij je dus de bevoegdheid misbruikt zodat degene niet wegrent, lijkt me niet helemaal een goede zaak.

Nogmaals. Legitimatie wordt niet gevorderd. Politie werkt met identificatie. Een wezenlijk verschil.