Om te beginnen gewoon die slagbomen fatsoenlijk afstellen zodat er maar 1 voertuig per keer doorheen kan.
Dat mag dus niet, zeker niet bij defensieterrein waar voertuigen ook het terrein moeten kunnen betreden met aanhangers. Een "normale" aanhanger heeft een "dood" stuk voor de meetlussen en dan zal de boom dus automatisch dichtgaan met alle schade tot gevolg. Maar ook bij meerassige voertuigen kan dit probleem voorkomen als de asafstanden te groot zijn en het chassis hoog boven het wegdek hangt.
En zorgen dat je ook gewoon je pasje moet scannen om het terrein te kunnen verlaten hoeft ook geen miljoenen te kosten.
Ook met een pasje is te kloten, dat hebben er meerderen al aangetoond. Een systeem dat ik een aantal jaren geleden in Michigan zag bij de MP is dan iets minder fraude gevoelig, daar moest je ook je vingerafdruk laten scannen. Een scanner aan de poort gaf ook door dat er meerdere personen in het voertuig aanwezig waren en daarvoor kwam een militair met handscanner naar het voertuig. Visitors moesten melden bij het wachthok en werden daar terplaatse gescreend, kon dit geen direct uitsluitsel geven dan werd je geweigerd.
Natuurlijk is 100% beveiliging nooit mogelijk, maar hier staan de poorten gewoon letterlijk open. Ze hadden net zo goed geen slagbomen kunnen plaatsen.
Al staan de slagbomen dicht, er zijn nog meer manieren om op bijna elk terrein te komen zonder controle. En degenen die ik ken die opsporingsbevoegd zijn wil ik dat best per pb aangeven.