Dit is een heel lastige vraag. Het verhaal heeft denk ik meerdere kanten;
Enerzijds neemt het ritaanbod fors toe; door DIA? Door ProQa? Omdat mensen sowieso eerder 112 bellen? Dat wordt nog uitgezocht...
Ik denk door met name de laatste twee, want puur dia zorgt er niet voor dat we bij meer patienten ter plaatse komen.
...Omdat er nu een ambu op pad gestuurd wordt waar dat zonder DIA wellicht geen rit was geworden, maar een verwijzing naar de HA bijvoorbeeld.
DIA laat alleen de ambulance EERDER rijden, maar wanneer het een huisartsverwijzing wordt gaan we nu niet door DIA toch ter plaatse. We draaien dan om, gelukkig liggen er steeds meer rotondes
ProQA zou wél kunnen zorgen voor het feit dat we meer ter plaatse gaan want daar waar de centralist vroeger dacht: doe maar een huisartsverwijzing komt er nú toch wel eens een ambulancerit uit.
...er misschien toch wordt doorgereden onder het mom van "We zijn er al" of "We gaan wel even kijken, we rijden de straat al in". Wat uiteindelijk uitdraait op een EHBO geen vervoer
Dit signaleer ik in mijn regio niet, daar waar er een huisartsverwijzing uit rolt draaien we om, ook al zijn we bijna ter plaatse. Zo blijven we beschikbaar voor de "echte" ambulanceritten.
-kan met eigen vervoer naar het ziekenhuis/HA/HAP
Dit is een lastige. Ik laat het IP (!) niet mee wegen, maar dan in die zin bedoeld dat het voor mij geen afweging is of men wel of niet over (eigen)vervoer beschikt. Geen eigen vervoer is op een andere manier op te lossen dan een ambulance langdurig bezet te houden. Maar ik neem aan dat je bedoeld: medisch gezien is er geen ambulance indicatie, maar wel een vervolgtraject nodig waarbij de patiënt op andere wijze naar de zorgaanbieder kan gaan.
-ervarenheid ambulancepersoneel
-Rapid responders, solo-ambulances
-toename claimcultuur
etc. etc.
Ervarenheid speelt zeker een rol, in twee richtingen: een ervaren pleeg durft wellicht iemand eerder thuis te laten of te verwijzen, anderzijds kan die daar ook vervelende ervaringen mee hebben waardoor hij/zij er toch eerder voor kiest om te vervoeren, en dan komen we gelijk op het puntje claimcultuur.
Rapids zijn eerder geneigd om naar creatieve oplossingen te zoeken omdat het vervoer niet bij de patiënt voor de deur staat (nee, een rapid mag geen patient vervoeren)
Ik denk dat we vaker EHGV hebben door ProQA (we komen vaker ter plaatse daar waar ambulancezorg achteraf toch niet geïndiceerd bleek) maar we hebben minder EHGV doordat we voorzichtiger worden door -om het idd maar even zo te noemen- de claimmaatschappij.