Vuurkorf: verboden of niet??

Auteur Topic: Vuurkorf: verboden of niet??  (gelezen 19740 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Foxfighter

  • Gast
Gepost op: 24 september 2005, 20:08:25
Kan iemand mij vertellen of het gebruik van een vuurkorf nou verboden is of niet, of dat er scherpe regels voor zijn, en zo ja welke?




amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2005, 20:13:52
Op Smilde haden ze vrijdag avond nog een melding  binnen  brand,
De bewoners waren achter de woning bezig met branden in een vuurkorf
de overburen die door de woning heen keken dachten dat er een binnenbrand was en belden de brandweer .
gelukkig geen binnen brand maar wel veel mensen in de straat.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2005, 21:35:09
Deze vraag was al eerder gesteld op het vraag- en antwoordforum van de Politie. Daar kwam ik deze reactie tegen:

Ja en Nee.

Het begint wat eentoning te worden maar ook het antwoord op deze vraag vind je terug in de APV van je gemeente.

Er zijn gemeenten die open vuur toestaan mits het maar ergens in zit. Dus een ton of een korf.

En er zijn gemeenten die open vuur in welke vorm dan ook verbieden.

Een pasklaar antwoord is niet te geven.

Maar ik voel em aankomen, want het is er de tijd weer voor: nee de rook van de vuurkorf van de buren is niet echt als overlast aan te merken, want anders zou je ook niet kunnen bbq-en  8) ;D

En, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat als je APV het niet toestaat, de politie niet op hoeft te treden en vaak ook niet op zal treden, aangezien het gedoogd wordt. En wees eerlijk: het is ook wel gezellig een korf in je tuin en een hapje en drankje erbij!!  ;D

Mark


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2005, 22:00:40
zon korf opzich is best leuk, alleen rookt het vele malen meer als een bbq (ik vind het overlast maar dat is persoonlijk)

en ja ik heb er zelf ook een, k heb em twee keer gebruikt (een keer met oud en nieuw, en nog een keer om kerstboom te verbranden). ik vind ook dat het niet kan zomers wanneer de mensen de ramen open hebben en van mij mag het dan ook best verboden worden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2005, 14:59:08
Ik brand hem de hele zomer door,maar niet in de achtertuin....daar staat een tuinhaard die zelden aan is ivm met de buren...

Maar op een van de vuurkorf avonden vertelde een politie vriendin van mij dat het eigenlijk verboden is om een korf te branden,maar dat er eigenlijk zelden maatregelen tegen getroffen worden.

Als ze klachten krijgen en moeten komen voor een brandende vuurkorf wordt er meestal gezegd; 'hou het bescheiden en let even op de wind en de buren '.
  Ta


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2005, 16:45:37
Tsja, over een vuurkorf kun je klagen als buren...........maar ik vind openhaarden veel erger dan vuurkorven.................... :-X


De tijd komt weer aan dat mensen weer gaan stoken met weet ik veel wat..........ik moet dan 's avonds de ramen van mijn slaapkamer dichtdoen  :-X :-X :-X de stank is veelal niet te harden, heb wel eens de neiging om mijn ademlucht om te doen in bed, als ik niet in de gaten heb dat er weer zo'n haard aanstaat  ;D


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2005, 20:02:19
;D Bij het open haarden verhaal kan ik me wel wat voorstellen, maar zolang de mensen hem gebruiken zoals het hoort en die met een beetje kennis is aangelegd... Ik hoor de brandweercollega's denken aan de vele schoorsteenbranden  ;D zou het niet veel overlast moeten opleveren eigenlijk, mits de haard dus goed "trekt" en er alleen fastoenlijk, droog hout wordt gestookt  :P


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2005, 20:14:21
Ehhhhhhhhm.......ja , zo is het  ;D


vragen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2015, 21:16:51
Nou we zaten hier met meerdere mensen buiten. Allen hadden klachten aan de ogen en problemen met het halen van lucht. Het was windstil en op een warme dag zo rond de 28 graden. De rook blijft hier hangen. De  was stinkt naar de rook, dit terwijl ze hun eigen was van te voren hebben binnen gehaald. Je krijgt een hoop fijnstof wat schadelijk is voor de gezondheid. Ik vind dat je best gezellig mag maken maar het moet niet schadelijk zijn voor je gezondheid zie ook:

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/zelfs-de-inwoners-van-huizen-die-250-meter-van-de-vervuilingsbron-staan-lopen-grote-gezondheidsrisicos/

Mag je ook water verspreiden? Immers als rook mag zou water ook mogen? Zijn daar ook regels voor?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2015, 08:09:23
Het begint zich met het punt dat er veel mensen zijn die nat hout of bewerkt hout op hun vuurtje gooien. Hierdoor ontstaat de rook. Als je goed droog, onbewerkt hout gebruikt dan heb je vrijwel geen rookvorming (en dus geen last van klagende buren).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel