is gewoon een ordinair spelletje tussen V&J en de VR's over geld: formeel is de taak rampenbestrijding al jaren terug overgedragen van V&J naar de regio's inclusief een zak met geld. Daar vallen dus ook overstromingen onder. Er bestond (en bestaat) alleen een goed functionerende Nationale Reddingsvloot die volledig landelijke georganiseerd was maar ook nog steeds werd gefinancieerd door V&J (voorheen BZK). Overigens geldt die financiering alleen voor het operationeel houden ervan, zoals een beroepskracht als landelijk coordinator, het houden van oefeningen, uitvoeren van regulier onderhoud. De bekostiging van de vloot en groot materiaal (pakken etc.) komt uit het Nationaal Rampenfonds, waarbij net voor miljoenen de vloot voor de helft is voor vervangen en voor de helft is gerefurbished. Voor zover ik weet is de vloot ook geen eigendom van V&J, maar van Reddingsbrigade Nederland, daar staat hij in ieder geval op de balans.
V&J heeft enkele jaren terug al aangegeven dat ze wil stoppen met de operationele financiering, omdat ze vindt dat dat een taak is voor de regio's. Maar de Reddingsbrigades waren niet regionaal georganiseerd. Zij hebben toen (net als de Noodhulpteams van het Rode Kruis) extra geld gekregen van V&J om te reorganiseren naar regionale verbanden. Dit zijn de zogenaamde RVR's: Regionale Voorziening Reddingsbrigades. Reddingsbrigade Nederland kreeg van V&J de opdracht om aansluiting te zoeken bij de regio's. Maar daar bleken er 26 eilandjes te zijn, die allemaal iets anders wilden. De opzet van RN was en is, dat de reddingsbrigades wel regionaal samenwerken, oefenen en als een regionale 'compagnie' kunnen optreden, maar dat ze uiteindelijk nog steeds kunnen opschalen tot 1 landelijke Reddingsvloot. Alleen dan heb je het volume dat nodig is bij een overstroming zoals in '93 en '95 in Limburg. Maar dat interesseert de meeste regio's niets, zeker de regio's die helemaal geen overstromingskansen hebben. De meeste Veiligheidsregio's wilden de Reddingsbrigade er wel bij hebben, maar alleen als ze ook het geld er bij kregen dat V&J nu betaalt. Sommigen wilden zelfs alleen het geld hebben, zodat ze zelf een mooie boot konden kopen of een gat in de begroting konden dichten. V&J vind dat de VR's dat geld allang krijgen, maar dat ze het nooit hebben gebruikt waar het voor bedoeld is: voor overstromingsrampen.
en dat voor 770.000 euro per jaar voor heel NL... De regio's krijgen naar mijn idee een cadeautje: de Reddingsbrigades hebben zelf de boten, de mensen, de opleidingen, de oefeningen etc. Er zijn enkele tienduizenden euro's per regio per jaar nodig voor de beroepsmatige ondersteuning en de kosten van oefeningen (brandstof, onkosten etc.). En dan kan iedere regio beroep doen op een hele vloot van 90 boten?!
In die patstelling zitten we al bijna 3 jaar en V&J heeft nu aangegeven dat 2016 echt het laatste jaar is dat zij financieren. Dat betekent voor RN dat ze eind Q2 gaan starten met de operationele ontmanteling: beroepskrachten krijgen ontslag, oefenkalender wordt leeg gemaakt etc. De vraag is wel wat er met de vloot gebeurt. Die is net nieuw en zal 2e hands nooit gaan opbrengen wat die heeft gekost. Veel brigades gebruiken de boten ook gewoon voor andere operationele taken zoals strandbewaking en evenementenbeveiliging. Ik vermoed dat de vloot daar voor gebruikt zal blijven worden, mogelijk met een betalingsconstructie van de lokale verenigingen aan de landelijke organisatie.
Het interessante is dus ook dat de vloot naar mijn idee nooit overgaat naar de VR's, en de mensen al helemaal niet. Door de ruzie tussen Ministerie en VR's over een zak geld, valt dus straks een hele operationele vloot uiteen in 90 losse bootjes die naar losse verenigingen gaan. En die dus niet meer inzetbaar zijn voor zowel V&J áls voor de VR's !??!
En de VR heeft een probleem, want formeel hebben zij wel de taak om bij een overstromingsramp operationeel inzetbaar te zijn. Voorheen konden ze zeggen dat V&J dit had geregeld, maar dat is vanaf 2017 niet meer. Dan moeten ze ieder voor zich inderdaad óf zelf boten gaan kopen (huidige vloot kostte meer dan 5 miljoen euro) en mensen opleiden etc. Óf ze gaan toch weer samenwerken met lokale brigades, die toevallig nog een boot over hebben want daar wilde niemand de brandstof voor betalen
Mijn beeld (maar ik ben bevooroordeeld) is dus echt dat door principieel gesteggel over wie er moet betalen, heel veel geld (en kennis, ervaring, motivatie etc.) door het afvoerputje gaat, wat veel meer geld gaat kosten om ooit weer terug te krijgen.