Dit soort bezuinigingen zijn een directe ondermijning van mijn veiligheid en die van anderen.
De veiligheidsregios moeten hun poot stijf houden omdat de vloot een regio overschrijdende functie heeft en daarmee een landelijk karakter heeft. Alle kosten moeten daarom volledig door V&J worden bekostigd.
De overstromingen, dijkdoorbraken en zeer hoge rivierstanden in de landen om ons heen moeten toch een heel duidelijk en krachtig signaal zijn dat een reddingvloot bestaansrecht heeft en gehandhaaft dient te blijven.
Sarcastisch: "Gelukkig leven we in Nederland waar rampen volgens ambtenaren niet mogen en kunnen voorkomen, alleen maar op papier. Dus bezuinigen heeft wel degelijk zin."
Het stuk in jouw tekst dat ik oranje heb gemaakt durf ik wel in twijfel te trekken. Met de komst van de Veiligheidsregio's zijn alle uitvoeringstaken ook wettelijk regionaal georganiseerd. Multi-regionaal of landelijk is een opschalingsvorm van regionaal. Hulpverlening bij overstromingsrampen is een regionale taak die alleen waarschijnlijk nooit maar in 1 regio zullen voorkomen. Om het dan meteen landelijk te noemen is overdreven. Er zijn voldoende regio's waar het echt nooit gaat overstromen. Daarom is op kosten van V&J de Nationale Rampenvloot gereorganiseerd van 1 grote vloot naar 26 Regionale Voorzieningen Reddingsbrigade (RVR): iedere regio heeft 4 boten, met bemanning en commandostructuur. Die 26 RVR's zijn er op geoefend om heel snel op te schalen tot grotere combinaties, zo groot als nodig.
Het geheel is daarmee sneller en slagvaardiger geworden. Iedere VR kan in nabijheid snel beschikken over een reddingsgroep. Maar bij een overstromingsramp kunnen de 1 of 2 regio's die het betreft ook laten opschalen naar de hele landelijke vloot. Voorheen werd eerst de hele vloot verzameld die dan als 1 geheel naar het rampgebied trok. Die hele reorganisatie was mede op verzoek van het Veiligheidsberaad, zodat de lijntjes korter zouden worden en een regionale financiering gerechtvaardigd zou zijn. Iedere regio had direct de beschikking over het stukje vloot waar ze voor betalen. En in totaal heb je nog steeds een slagvaardige Nationale Vloot.
Waar het op stuk loopt (en misschien ook wel terecht) zijn regio's die geen water en wel veel bos/hei hebben en die zeggen: ik heb liever een 4x6 of blushelikopter dan een reddingsvloot...
Blijft wel de vraag over of je dit soort zaken niet landelijk zou moeten regelen, zowel de wettelijke taak als de financiering. Maar dat is het nu in ieder geval niet. Als er dus ergens een dijk breekt, dan is gewoon Brabant Noord, Gelderland Zuid of Zeeland zelf aan zet! En kunnen ze nu nog een landelijke vloot bellen, maar mogelijk straks niet meer.