Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's

Auteur Topic: Onzekerheid over voorbestaan nationale reddingsvloot door overdracht naar veiligheidsregio's  (gelezen 50119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1428023 date=1465161509
Onder welke voorwaarden zijn de taken en het materieel van de vroegere BB overgedragen aan de NRV en onder welke voorwaarden zijn die Van Vossen vaartuigen ter beschikking van de NRV gesteld ?

Volgens mij is er nooit iets (formeel) overgedragen vanuit de BB? Reddingsbrigade Nederland bestaat al sinds 1917 en heeft altijd op eigen initiatief en kosten ondersteund bij rampen. Na 1953 is er een Rampenfonds opgebracht waaruit RN geld kreeg voor materiaal, onderhoud en oefenen. Dat werd steeds minder in de loop der jaren en toen het in '93 en '95 weer nodig was bleek de vloot echt een allegaartje. Er waren meer dan voldoende enthousiaste vrijwilligers vanuit de Reddingsbrigades om te komen helpen, maar het materiaal waar ze het mee moesten doen was bedroevend. Dat stamde voor een groot deel nog uit de jaren '50 van net na de ramp in Zeeland. Dat waren vooral de bekende polyester reddingsvletten van Mulder&Rijke en later Roodnat. Die waren mede zelf ontworpen door Reddingsbrigade Nederland, dus volgens mij geen materiaal van BB? Na 1995 is er een overeenkomst gesloten met Ministerie van BZK over formele steun. Dat ging vooral om geld voor vernieuwing van de vloot, motoren, pakken en extra betaalde krachten voor onderhoud en opleidingen.

Het materiaal van BB voor deze taak is denk ik naar de Brandweer gegaan? Je moet niet vergeten dat Reddingsbrigade Nederland een onafhankelijke vereniging is, die weliswaar overheidstaken uitvoert, maar geen overheidsdienst is? Pas sinds 1995 heeft de Reddingsbrigade officieel een rol in de hulpverlening bij overstromingsrampen. Daarvoor was het eigenlijk een 'burgerinitiatief'.

In die bijdrage van BZK zit sinds 1995 ook afschrijving voor de vloot, waardoor RN vermogen heeft kunnen opbouwen om na 20 jaar (1995-2015) een deel van de boten te vervangen door TinnSilvers (werf is niet Van Vossen, maar Tinnemans). Die zijn dus zelf bekostigd uit middelen die voortvloeiden uit de bijdrage van eerst BZK en later V&J. De discussie gaat er nu ook over dat als die financiering nu stopt, je hetzelfde krijgt als na 1953, dat je over 40 jaar een ramp hebt met een vloot die 20 jaar daarvoor al afgeschreven was.

De lokale Reddingsbrigades hebben de boten in bruikleen van RN via een overeenkomst. Ze mogen de boot zelf gewoon gebruiken voor reguliere taken, zodat hij niet staat te verstoffen zoals het BB-materiaal vroeger. Maar de boten zijn dus eigendom van Reddingsbrigade Nederland. Als de financiering stopt, wordt de vloot verkocht en gaat Reddingsbrigade Nederland gewoon door met haar andere taken: preventief toezicht op stranden en recreatieplassen, Lifesaving sport etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Citaat van: Thor link=msg=1428025 date=1465161773
In het geval van een watersnoodramp wie is formeel verantwoordelijk voor de inzet van het personeel,de vrijwilligers,en het materieel ?

Het ministerie van V&J kan in het kader van de overeenkomst die er tot nu toe lag Reddingsbrigade Nederland verzoeken om inzet van de Nationale Reddingsvloot. De uitvoering, planning en formele verantwoordelijkheid van die vloot ligt bij Reddingsbrigade Nederland en de lokale Reddingsbrigades die participeren in de vloot. Dit betreft personeel, vrijwilligers en materieel. De NRV kent ook een eigen commandostructuur die aansluit op die van de reguliere hulpdiensten. Operationeel zal de aansturing dan lopen via ROT/GBT/RBT. Reddingsbrigade Nederland heeft een eigen commandocentrum in IJmuiden en beschikt over 2 mobiele commandoposten.

Het is dus echt een dienst die wordt opgeroepen/ingezet. Als de financiering stopt, kun je dus ook niet zomaar alles overdoen aan de Brandweer ofzo. De vloot is eigendom van de Reddingsbrigade zelf. Maar ook alle vrijwilligers met hun kennis en ervaring én de hele commandostructuur, die kun je niet overnemen. Dat zijn redders die normaal gewoon zwemles geven, toezicht houden bij stranden en strandbaden etc. Alle opleiding en oefening vindt plaats in die context. De opleiding voor de Reddingsvloot is een extra module op het totaal. Daar kun je niks mee zonder de onderliggende organisatie die Reddingsbrigade heet.

Dat is nog het meest zonde van alles: die paar boten minder daar komen we wel overheen, maar de hele structuur van mensen die je weggooit dat haal je in geen tientallen jaren meer terug.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: joostvankempen link=msg=1428031 date=1465163423
Volgens mij is er nooit iets (formeel) overgedragen vanuit de BB? Reddingsbrigade Nederland bestaat al sinds 1917 en heeft altijd op eigen initiatief en kosten ondersteund bij rampen. Na 1953 is er een Rampenfonds opgebracht waaruit RN geld kreeg voor materiaal, onderhoud en oefenen. Dat werd steeds minder in de loop der jaren en toen het in '93 en '95 weer nodig was bleek de vloot echt een allegaartje. Er waren meer dan voldoende enthousiaste vrijwilligers vanuit de Reddingsbrigades om te komen helpen, maar het materiaal waar ze het mee moesten doen was bedroevend. Dat stamde voor een groot deel nog uit de jaren '50 van net na de ramp in Zeeland. Dat waren vooral de bekende polyester reddingsvletten van Mulder&Rijke en later Roodnat. Die waren mede zelf ontworpen door Reddingsbrigade Nederland, dus volgens mij geen materiaal van BB? Na 1995 is er een overeenkomst gesloten met Ministerie van BZK over formele steun. Dat ging vooral om geld voor vernieuwing van de vloot, motoren, pakken en extra betaalde krachten voor onderhoud en opleidingen.

Het materiaal van BB voor deze taak is denk ik naar de Brandweer gegaan? Je moet niet vergeten dat Reddingsbrigade Nederland een onafhankelijke vereniging is, die weliswaar overheidstaken uitvoert, maar geen overheidsdienst is? Pas sinds 1995 heeft de Reddingsbrigade officieel een rol in de hulpverlening bij overstromingsrampen. Daarvoor was het eigenlijk een 'burgerinitiatief'.

In die bijdrage van BZK zit sinds 1995 ook afschrijving voor de vloot, waardoor RN vermogen heeft kunnen opbouwen om na 20 jaar (1995-2015) een deel van de boten te vervangen door TinnSilvers (werf is niet Van Vossen, maar Tinnemans). Die zijn dus zelf bekostigd uit middelen die voortvloeiden uit de bijdrage van eerst BZK en later V&J. De discussie gaat er nu ook over dat als die financiering nu stopt, je hetzelfde krijgt als na 1953, dat je over 40 jaar een ramp hebt met een vloot die 20 jaar daarvoor al afgeschreven was.

De lokale Reddingsbrigades hebben de boten in bruikleen van RN via een overeenkomst. Ze mogen de boot zelf gewoon gebruiken voor reguliere taken, zodat hij niet staat te verstoffen zoals het BB-materiaal vroeger. Maar de boten zijn dus eigendom van Reddingsbrigade Nederland. Als de financiering stopt, wordt de vloot verkocht en gaat Reddingsbrigade Nederland gewoon door met haar andere taken: preventief toezicht op stranden en recreatieplassen, Lifesaving sport etc.

De vletten zijn altijd door het leven gegaan als de BB vletten van Mulder en Rijke.
Van Vossen is de ontwerper van die al. vaartuigjes.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Citaat van: Thor link=msg=1428088 date=1465204073
De vletten zijn altijd door het leven gegaan als de BB vletten van Mulder en Rijke.
Van Vossen is de ontwerper van die al. vaartuigjes.

Heb nog even de duim opgestoken naar meneer Van Vossen, toen we langs zijn achtertuin voeren... Zonde als die boten weer weg moeten.

Groeten,
Mark


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Wat zijn de grootste kosten van de reddingsvloot? Als dit de personeelskosten zijn (ja ook al zijn het parttimers) dan kan je de reddingsvloot net zo goed bij de brandweer onder brengen.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
De grootste kosten liggen denk ik bij het onderhoud van het materiaal ,de kosten die gemaakt worden bij de landelijke oefeningen en de afschrijving van het materiaal.
Op enig moment zullen toch ook de nog overgebleven vletten vervangen moeten worden.

Alle bemanningen zijn vrijwilligers zoals bij de vrijwillige brandweer, maar dan zonder enige vergoeding.
De opleiding is in principe gewoon de sport die beoefend wordt. Ieder bemanningslid is lid van een lokale vereniging en wordt geacht zijn/haar vaardigheden op pijl te houden.
Als aanvullende opleiding nodig is, dan zijn de kosten daarvoor vaak voor rekening van de kandidaat.

Alleen op het bondskantoor is een beroepskracht (extra) werkzaam ten behoeve van het uitvoeren van het onderhoud.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De lokale reddingsbrigades zullen de vaartuigen moeten lenen, huren,charteren oid van de VR en de VR zal de bemanningen van derden moeten inzetten.
Als de vaartuigen overgaan naar de VR dus brandweer is het gelet op de historie dat de brandweer niet onaannemelijk dat de brandweer andere eisen aan vaartuigen zal gaan stellen, dus nieuwbouw en de huidige vloot naar de opkopers.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Kleine aanvulling:
De stalling van het materiaal wordt door de lokale vereniging zelf geregeld en bekostigd.
Deze kosten worden dus niet meegenomen in de financiering van de gehele vloot.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het worden gewoon bare-boat charters voor de lokale reddingsbrigades.
Operationele etc.kosten voor de lokale redders en als er ooit een watersnood komt dan vaartuigen etc. onder gezag van de VR en de bemanningen hoe gaat dat geregeld worden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1419955 date=1461147234


Is het geen idee om als RBN een nationale vloot op te zetten en in stand te houden door donaties? A la HEMS in de UK.

Prima voorbeeld, het lukt liefdadigheidsclubs in de UK samen met burgers in een regio om zonder 1 cent van de overheid of een overheidshulpverleningsdienst te vliegen met 2 of 3 traumahelikopters en ze te bemensen met artsen en paramedics. Helikopters laten vliegen en onderhouden kost vele malen meer dan een paar bootjes. Het zorg dragen voor competente HEMS-artsen en HEMS-paramedics is ook complexer en duurder dan zorg te dragen voor competente reddingsbrigadevrijwilligers.

Als het mensen in de UK lukt mag je best afvragen waarom het in Nederland allemaal zo ingewikkeld moet zijn.