Onder welke voorwaarden zijn de taken en het materieel van de vroegere BB overgedragen aan de NRV en onder welke voorwaarden zijn die Van Vossen vaartuigen ter beschikking van de NRV gesteld ?
Volgens mij is er nooit iets (formeel) overgedragen vanuit de BB? Reddingsbrigade Nederland bestaat al sinds 1917 en heeft altijd op eigen initiatief en kosten ondersteund bij rampen. Na 1953 is er een Rampenfonds opgebracht waaruit RN geld kreeg voor materiaal, onderhoud en oefenen. Dat werd steeds minder in de loop der jaren en toen het in '93 en '95 weer nodig was bleek de vloot echt een allegaartje. Er waren meer dan voldoende enthousiaste vrijwilligers vanuit de Reddingsbrigades om te komen helpen, maar het materiaal waar ze het mee moesten doen was bedroevend. Dat stamde voor een groot deel nog uit de jaren '50 van net na de ramp in Zeeland. Dat waren vooral de bekende polyester reddingsvletten van Mulder&Rijke en later Roodnat. Die waren mede zelf ontworpen door Reddingsbrigade Nederland, dus volgens mij geen materiaal van BB? Na 1995 is er een overeenkomst gesloten met Ministerie van BZK over formele steun. Dat ging vooral om geld voor vernieuwing van de vloot, motoren, pakken en extra betaalde krachten voor onderhoud en opleidingen.
Het materiaal van BB voor deze taak is denk ik naar de Brandweer gegaan? Je moet niet vergeten dat Reddingsbrigade Nederland een onafhankelijke vereniging is, die weliswaar overheidstaken uitvoert, maar geen overheidsdienst is? Pas sinds 1995 heeft de Reddingsbrigade officieel een rol in de hulpverlening bij overstromingsrampen. Daarvoor was het eigenlijk een 'burgerinitiatief'.
In die bijdrage van BZK zit sinds 1995 ook afschrijving voor de vloot, waardoor RN vermogen heeft kunnen opbouwen om na 20 jaar (1995-2015) een deel van de boten te vervangen door TinnSilvers (werf is niet Van Vossen, maar Tinnemans). Die zijn dus zelf bekostigd uit middelen die voortvloeiden uit de bijdrage van eerst BZK en later V&J. De discussie gaat er nu ook over dat als die financiering nu stopt, je hetzelfde krijgt als na 1953, dat je over 40 jaar een ramp hebt met een vloot die 20 jaar daarvoor al afgeschreven was.
De lokale Reddingsbrigades hebben de boten in bruikleen van RN via een overeenkomst. Ze mogen de boot zelf gewoon gebruiken voor reguliere taken, zodat hij niet staat te verstoffen zoals het BB-materiaal vroeger. Maar de boten zijn dus eigendom van Reddingsbrigade Nederland. Als de financiering stopt, wordt de vloot verkocht en gaat Reddingsbrigade Nederland gewoon door met haar andere taken: preventief toezicht op stranden en recreatieplassen, Lifesaving sport etc.