Mocht er dan iets komen dat de zelfmoordterrorist wél gescheiden kan worden, en daarmee de schade te minimaliseren, dan verleggen zij hun kunstje naar winkelcentra of andere plekken waar veel mensen zijn en controle zeer moeilijk is.
Winkelcentra zijn ook te beveiligen als je zou willen, je weet dat je daardoor zorgt dat terroristen het kunstje wederom zullen verleggen.
Ik denk dat het goed leiderschap is als bijvoorbeeld de Nederlandse regering zegt; "Liever vijf winkelcentra dan 1 keer in de vertrekhal van onze nationale luchthaven".
Ongeacht waar ze het flikken heb je de doden, gewonden, schade en maatschappelijke impact toch wel in je land. De economische schade door een aanslag in je vertrekhal is enorm.
In Nederland zie je politici wel in paniek raken als Air France vluchten van Schiphol naar Parijs wil halen of de grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten vrezen. Als KLM kapot gaat heeft het direct enorme gevolgen voor Schiphol en ontzettend veel andere Nederlandse bedrijven. Het is voor Nederland een economische ramp en garantie op ontzettend veel werklozen.
Je hebt de rapen gaar als het Brussel-scenario op Schiphol zou plaatsvinden omdat je een beschadigde vertrekhal niet zomaar even kan opruimen, herstellen of tijdelijk kan huisvesten op een andere lokatie. Een vertrekhal of tijdelijke vertrekhal moet voldoen aan zware eisen, er moet zelfs een real-life test gedaan worden met honderden mensen voor de vertrekhal weer gebruikt kan worden.
Ik denk dat de politici die zich zorgen maken over KLM terechte zorgen hebben maar niet blind moeten zijn voor feit dat de wankele KLM omver gedrukt kan worden door een paar halve zolen die met succes een aanslag plegen op onze nationale luchthaven.