GRIP 1 Zeer Grote brand (bedrijfspand) De Spil - Kootwijkerbroek 18-04-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote brand (bedrijfspand) De Spil - Kootwijkerbroek 18-04-2016  (gelezen 7096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PBees

• Forum gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1419590 date=1460991523
Tja, ik zeg prima ingeschat. Laat maar komen, en als dit niet vlot komt maar een handje helpen door een wand kapot te maken. 1 minder puntje. Ongemaskerd bij de buren naar binnen, daar hangt ook rook. Ik denk dat je dan gewoon gemaskerd naar binnen moet.
Inderdaad. Lijkt mij ook wel. De ontsteking van de rook kolom op een minuut of 2 is ook wel indrukwekkend

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1419649 date=1461011967
Sjongejonge zeg. Weet je wat je doet? Maak de volgende keer lekker zelf een voertuiglijstje. Ik doe mijn best om hier een goed overzicht van dit incident te plaatsen en moet daarbij bepaalde keuzes maken en doe dat op de manier die mij het beste lijkt. Op welke manier heb jij jezelf ingezet om dit topic mooier te maken?

Tsja, ik ben heel erg van de correcte weergave in zo'n lijstje en aangezien beide voertuigen niet alleen als TW maar de langste inzettijd ook als TS in de vorm van haler in zijn ingezet is de benaming TW al niet terecht, mede omdat ze niet zijn gaan pendelen.
Mijn inzet in dit topic is om bij onjuiste benamingen mensen daar op te wijzen, niet om het topic mooier te maken, maar wel correcter.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1419652 date=1461012527
Tsja, ik ben heel erg van de correcte weergave in zo'n lijstje en aangezien beide voertuigen niet alleen als TW maar de langste inzettijd ook als TS in de vorm van haler in zijn ingezet is de benaming TW al niet terecht, mede omdat ze niet zijn gaan pendelen.
Mijn inzet in dit topic is om bij onjuiste benamingen mensen daar op te wijzen, niet om het topic mooier te maken, maar wel correcter.

Ik had al reeds aangegeven dat het inderdaad beter was om hem onder de Tankautospuiten te zetten. Daarom zie ik het nut niet om er nog een keer op in te gaan en andere situaties (2000 Liter TS) erbij te gaan betrekken. Dat komt erg betweterig over. Het valt mij op dat je dit gedrag bijna altijd vertoont als ik een keer een foutje maak of iets beter kan doen. Heb je een persoonlijke vete tegenover mij als persoon?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Johan 818

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1419652 date=1461012527

Misschien solliciteren als moderator. Kun je de berichten ook wijzigen. ;)

pascal

• Forum gebruiker
Citaat van: Johan 818 link=msg=1419721 date=1461062005
Misschien solliciteren als moderator. Kun je de berichten ook wijzigen. ;)

En daarmee is de discussie afgelopen  ;D

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Ik zal het artikel hier ook maar even plaatsen voor de volledigheid.

Vragen over watervoorziening bij brand op bedrijventerrein Puurveen

Het bedrijventerrein Puurveen is pas enkele jaren in gebruik en het verbaasde diverse omstanders dat er niet voldoende water was om een effectieve brandbestrijding te kunnen doen
BARNEVELD - Fractie Van den Brink wil van het College van B&W op grond van artikel 37 van de Organisatieverordening voor de gemeenteraad vragen stellen over de brand die afgelopen nacht heeft plaatsgevonden op het bedrijventerrein in Kootwijkerbroek.

De brand heeft een enorme schade veroorzaakt aan de inventaris en de gebouwen van de diverse ondernemers. Nadat er door de brandweer gelijk groot is opgeschaald waren veel manschappen aanwezig om de brand te bestrijden. Alleen bleek toen dat er veel te weinig water was om de juiste brandbestrijding aan te kunnen.

Het bedrijventerrein Puurveen is pas enkele jaren in gebruik en het verbaasde diverse omstanders dat er niet voldoende water was om een effectieve brandbestrijding te kunnen doen. Dit werd ook door de brandweer als zeer frustrerend ervaren.

Daarnaast heeft Van den Brink al eerder gehoord dat de naastgelegen woonwijk De Wiek bijna geen waterdruk heeft op de aansluitingen voor de particulieren woningen.

Fractie Van den Brink heeft hierover de volgende vragen:

• Is het college met ons van mening dat het van het grootste belang is dat in de gemeente Barneveld alle brandputten voldoende water moeten geven bij een brandbestrijding als deze.
  • Is er bij de aanleg van dit bedrijventerrein wel voldoende aandacht geweest voor de aanleg van het watersysteem voor brandbestrijding. En wat denkt het college dat de oorzaak is dat er onvoldoende water beschikbaar was.
  • Wanneer zijn de laatste controles op de waterhoeveelheid uitgevoerd en waren deze voldoende om een brand als deze te kunnen bestrijden.
  • Bent u bereid om in kaart te brengen waar er binnen de gemeente Barneveld onvoldoende capaciteit op het waterstelsel is voor brandbestrijding.
  • Heeft de lage waterdruk in de woonwijk Puurveen een relatie met de povere watervoorziening op bedrijventerrein Puurveen en bent u bereid om de waterdruk in woonwijk De Wiek onder de aandacht van Vitens te brengen voor een betere comfort bij de bewoners.
BRON: http://www.112barneveld.nl/page/Nieuwsdetail/33569/vragen-over-watervoorziening-bij-brand-op-bedrijventerrein-puurveen

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Goede vragen, daar is een volksvertegenwoordiger voor. Nu is het aan de gemeente/brandweer om hier antwoorden op te geven.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
En ook nog:

´Geen sporen van brandstichting aangetroffen´

KOOTWIJKERBROEK Experts starten vandaag met een onderzoek naar de oorzaak van de zeer hevige brand aan De Spil in Kootwijkerbroek. Vermoedelijk moet daarbij gedacht worden aan kortsluiting of een technisch mankement, brandstichting wordt uitgesloten.,,Aangezien op last van de brandweer bij het nablussen een groot deel van het pand gesloopt is, wordt het waarschijnlijk lastig de oorzaak precies te achterhalen.''

Verder:  http://barneveldsekrant.nl/lokaal/%C2%B4geen-sporen-van-brandstichting-aangetroffen%C2%B4-117832?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1420083 date=1461178804
Goede vragen, daar is een volksvertegenwoordiger voor. Nu is het aan de gemeente/brandweer om hier antwoorden op te geven.

Halverwege dit artikel antwoord via de Voorlichter van de brandweer:

'Veel te weinig bluswater in Kootwijkerbroek'
KOOTWIJKERBROEK ,,De brandweer had vannacht veel te weinig water beschikbaar om de hevige brand op bedrijventerrein Puurveen goed te kunnen bestrijden. Dat tekort aan water was zeer frustrerend voor de brandweer, die juist snel groot opschaalde en met veel manschappen aanwezig was.''

--------------

Volgens Rinzse Westerduin, woordvoerder namens de brandweer, was de situatie met de watervoorziening tijdens de brand van vannacht niet abnormaal. ,,Zodra de omvang van een brand duidelijk is en we kunnen inschatten hoe veel water er nodig is, zetten we daar via opschaling op in. Dat hebben we vannacht ook gedaan, door een tankwagen met 23.000 liter water, één met 17.000 liter en een paar met 10.000 liter water aan te laten rukken. Op bestrijding van een brand van deze grootte is de normale waterleiding niet berekend.''

Hij erkent dat er tussen het moment van de brand en de beschikbaarheid van voldoende bluswater een korte tijd zit. ,,Standaard heeft een 'gewone' brandweerwagen zelf 5.000 liter water. Daarmee moet het eerste offensief uitgevoerd worden, zodat we in de tussentijd extra water kunnen regelen.'' Wat bij De Spil daarnaast volgens hem meespeelde, is het feit dat er in de buurt geen open water beschikbaar is. ,,Was dat er wel geweest, dan had dat in de snelheid wel gescheeld.''

Gehele artikel op: http://barneveldsekrant.nl/lokaal/veel-te-weinig-bluswater-kootwijkerbroek-117612?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1420083 date=1461178804
Dit zijn vragen die je van elke volksvertegenwoordiger kan verwachten die werkelijk geen benul heeft waar hij het over heeft. Het geen wat er nu is gebeurd is niet vreemd, kom je op vrijwel elk industrieterrein tegen. ::)