Hallo allemaal,
ik wil deze casus graag met jullie delen omdat ik benieuwd ben naar jullie bevindingen.
Je bent EHBO'er op een evenement waar kinderen in de leeftijd van 4 tot 16 een week kunnen knutselen, huttenbouwen, sport en spel doen.
De dag verloopt rustig, de gebruikelijke verwondingen passeren de revue (hamers op vingers, houtsplinters, enz.) Op een zeker ogenblik komt er een meisje van 14 jaar je post binnen met een hulpvraag, na je behandeling blijft de tiener bij de EHBO ruimte 'hangen'. Als je even buiten staat om een luchtje te scheppen spreekt het meisje je aan, ze vertelt je uit zichzelf dat ze seksueel mishandeld word, daardoor in een pleeggezin zit en met zelfmoord gedachten rondloopt. Je neemt het meisje even apart om te praten. Ze verteld haar verhaal aan jou, maar verteld er ook bij dat je geen instanties mag waarschuwen, omdat ze dan mee moet met de politie. Je vraagt of ze zelf al hulp heeft gevraagd voor dit probleem, als antwoord krijg je dat ze dat niet doet, omdat ze bang is van gezin naar gezin te worden verplaats.
Je kijkt onopvallend of ze ergens krassen, of andere tekenen van zelfverminking op haar armen en benen heeft, dit is niet het geval.
Ze bedankt je voor je luisterende oor en gaat weer verder met wat ze aan het doen was.
Mijn vraag:
Wat ga je doen met de informatie die je hebt, zonder het vertrouwen dat in je gesteld is te schaden?