Resteert de vraag: "Waar staat dat ontmanteling door opsporingsbevoegden dient te gebeuren?" Mijns inziens is dat nergens geregeld en is het voldoende videobeelden van de ontmanteling te maken en ambtsedig proces verbaal door een opsporingsbevoegde te laten opmaken. Totdat iemand mij, met wettekst erbij, tot het tegengestelde heeft overtuigd, ga ik ervan uit dat mijn aanpak voldoende zou zijn.
In 2012 zat ik voor het eerst met hoofdofficieren van brandweer en politie aan tafel. Het is niet zo simpel om op deze manier te gaan samenwerken omdat iedereen wel iets last heeft van domeindrift-/kippendrift.
Je moet ook niet te veel kijken naar een deelonderwerpje maar naar het grotere geheel. Als de politie of OM liever geen "buitenstaanders" aan een ontmanteling laat deelnemen zorg je gewoon dat je als brandweer opsporingsbevoegdheden kan leveren.
De politie moet dan zorgen dat haar instructeurs de opleiding verzorgen voor het brandweerpersoneel.
Aan einde van de rit weten de brandweerbazen ook dat ze opsporingsbevoegden in de blus- en/of OGS-ploegen hebben zitten. Als je weet dat de politie niet of nauwelijks kan handhaven op terrein van brandveiligheid of bereikbaarheid in/rondom winkelcentra kan je ook besluiten om het zelf te doen als brandweer.
Ik weet dat er in Nederland beroepskorpsen zijn die met tankautospuit naar winkelgebieden rijden. Ze blijven uitrukgereed en gaan winkeliers en horeca ondernemers vragen spullen die de doorgang versperren te verplaatsen. De brandweer mag niet eens waarschuwen, laat staan gaan handhaven door te gaan bekeuren.
Probleem is dat de brandweer een dag later weer terug kan naar dezelfde straat omdat de ondernemers hun oude gedrag niet afleren.
In Doha is er sprake van een kentering geweest omdat ondernemers weten dat de brandweer kan vragen, vervolgens zal waarschuwen en daarna zal bekeuren.
Ik ben hier wel enthousiast over omdat ik goed besef dat de politie niet overal kan zijn. Het is best raar als mensen bekeuringen krijgen omdat ze de hond op de verkeerde plek laten poepen of omdat ze de auto buiten de lijnen van een parkeervak bekeuren terwijl een eigenaar van een bioscoop alle regels omtrent vluchtwegen aan de laars kan lappen. De laatse persoon verdient het om gepakt te worden en een zware boete te krijgen omdat hij vaak uit financiele overwegeningen/winstoptimalisering iets doet waardoor de levens van heel veel burgers in gevaar kan komen.