Is dat niet de rescue-police?
Dat zou kunnen, zoals ik al zeg ik ben het ff kwijt
Niet vergeten dat de VS een totaal andere ontstaansgeschiedenis heeft waardoor er vele soorten "politiediensten" zijn op staats- en federaal niveau. en niet alle instanties die zich "police" noemen zijn ook politie. Zij hebben vaak maar zeer beperkte bevoegdheden en mogen bijvoorbeeld alleen handhaven op de huisregels.
Niet helemaal juist, ik heb een aantal maanden mogen werken als chauffeur in de VS en aan den lijve ondervonden dat men alle regels uit de wet mogen handhaven. Niet opsporen wel handhaven. Zo heb ik een boete voor speeding op de openbare weg van de College Police mogen ontvangen en gelijk betalen omdat ik geen woonadres in de VS had.
Maar inderdaad, waar wij hier in Nederland naar 1 politieapparaat willen hebben ze daar alles veel gescheidener en opereren ze daardoor ook op een groter vlak.
Maar het voordeel is wel zo las ik pas in een transportblad dat chauffeurs in New York zich beter aan de snelheid houden als de chauffeur hier in Amsterdam omdat de pakkans daar ongeveer op 350% ligt vergelijkbaar met Amsterdam. En men gaat er vanuit dat wanneer de nieuwe aannemende partij die de digitale controle gaat uitvoeren dit nog hoger wordt omdat in de aanbesteding werd geëist dat er 20.000 meer camera's moeten worden ingezet. Dit bedrijf doet dan de opsporing en geeft de afhandeling door aan justitie.
En dat laatste zou ook in Nederland kunnen, ik denk totzelfs dat dat zichzelf kan terugbetalen. Wanneer bijvoorbeeld de camera's langs de snelwegen 75% worden gemonitord en overtredingen worden opgespoord en gemeld bij justitie hoeft er bij justitie alleen nog maar iemand te zijn die controleert of het een overtreding betreft en zo ja dit op te volgen. Denk hier dan bijvoorbeeld aan het negeren rode kruis, vluchtstrook rijden, negeren digitaal aangegeven snelheid, gevaarlijk rijgedrag enz.