Voorstellen als agent voor/tijdens lijnvlucht

Auteur Topic: Voorstellen als agent voor/tijdens lijnvlucht  (gelezen 9353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

solidshag

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 26 april 2016, 13:47:51
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij het volgende af. Zijn er agenten onder ons (welke rang dan ook) die zich, net na of voor een vlucht, kenbaar maken als agent? Zodat het cabinepersoneel je kan aanspreken wanneer dat nodig is? Ik heb een kennis die dat wel doet, maar die werkt bij de Kmar.

Ik ben beniewd naar de reacties.

Gr,

Jacques

Sollicitatie VP Noord Holland

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 26 april 2016, 13:53:33
Volgens mij heb je totaal geen bevoegdheden aan boord, daarnaast ben je niet op de hoogte van de procedures en er is geen back-up. Als het echt nodig is dan maken ze dat wel kenbaar.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Bart.

• Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2016, 13:54:59
Citaat van: kaasje link=msg=1420864 date=1461671613
Volgens mij heb je totaal geen bevoegdheden aan boord, daarnaast ben je niet op de hoogte van de procedures en er is geen back-up
Je hebt, aan boord van een Nederlands vliegtuig, volledige bevoegdheden.
Je 2e deel van de zin is wel correct en voor mij de reden om niet meteen met m'n legitimatie te gaan zwaaien.

Edit:
Wb. SV 141b: Met de opsporing van strafbare feiten zijn belast: [... politie ...]
Wb. SR 3: De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich buiten Nederland aan boord van een Nederlands vaartuig of luchtvaartuig aan enig strafbaar feit schuldig maakt.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in

guest15549

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2016, 13:59:14
Lijkt me dat je in de hoedanigheid van burger ook iemand kunt aanspreken of "helpen met rustig blijven".

Z

• HAP
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 april 2016, 14:23:35
Dit is meer de taak van Air marshals (KMar).

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 april 2016, 14:27:23
Je hebt aan boord van een Nederlands luchtvaartuig gewoon bevoegdheden.
Ik stel mijzelf bijna nooit voor van tevoren. Als ik zie dat er ergens wat uit de hand dreigt te lopen dan laat ik het wel even weten.

In principe is de gezagvoerder verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord en zal die als eerste optreden. Ik zou ook vooral dat proces eerst zijn gang laten vinden. Het gebeurd ook vaak genoeg dat er uiteindelijk om diverse redenen geen aangifte wordt gedaan en dan is het toch zonde van je energie.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 april 2016, 14:33:19
Ik doe het standaard, bij alle vluchten die ik maak. Het cabinepersoneel waardeert dit zeer. Van een purser begreep ik ooit dat wel meer collega's het doen. Lees je wel even in op de relevante bepalingen in het Wetboek van Strafvordering, namelijk Titel VIA.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2016, 14:39:59
Het wordt zeker gewaardeerd. Als je ook nog snoepjes meeneemt voor de crew dan kan je helemaal niet meer stuk. ;-)

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 26 april 2016, 15:18:16
Hoe ben je dan precies van meerwaarde als agent zonder middelen?? Jouw bijdrage is toch net zo goed als die van iemand anders?

Op het moment dat je iets ziet gebeuren waarbij je vind dat je moet ingrijpen, is het vroeg genoeg om jezelf kenbaar te maken als opsporingsambtenaar.

Wanneer je met geliefden aan het reizen bent moet je naar mijn mening vooral goed nadenken met wat je doet, zodat zij er niks naars aan over houden (bedreiging oid). En zoals eerder gezegd, gewoon in eerste instantie overlaten aan de gezagvoerder.

flowcop

• Gen. GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 26 april 2016, 15:55:34
Ik ben benieuwd hoe je dit kenbaar gaat maken... Huppel je naar de stewardess toe zodra je het vliegtuig in gaat, duw je dan je legitimatiebewijs onder haar neus en zeg je dan dat als er problemen zijn jij de helpende hand gaat bieden? Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte is om je überhaupt te legitimeren aan boord?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant