Vroeger had je de mogelijkheid om je met bepaalde beroepen te registreren (gekoppeld aan je miles account), bijvoorbeeld arts, piloot of inderdaad politieagent. Hierdoor hoefde je het niet telkens te melden en kon men automatisch zien of er bepaalde disciplines aan boord zaten, je moest bij die registratie wel bewijs aanleveren. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan.
Zelf zal ik nooit vooraf melden dat ik van de politie ben, 9 van de 10 keer als ik buiten Europa vlieg blijft mijn legitimatiebewijs ook thuis. Bij een incident zal ik ten alle tijden mijn hulp aanbieden waar nodig, ik denk dat je in veel gevallen wel degelijk een meerwaarde bent omdat je simpelweg beter getraind bent in controletechnieken, de-escalatie, emoties, gebruik handboeien etc dan de crew en dat in een krappe omgeving. Aan de andere kant zitten er ook nadelen aan, zo kun je voor een air marshall (die nooit kenbaar is, ook niet voor de crew) enorm in de weg lopen of zelfs onbewust als risico worden gezien.
Ook per luchtvaartmaatschappij zal het schelen, Amerikaanse maatschappijen zijn wat gevoeliger voor een politieman dan Aziatische.
Kortom, handel met verstand!