GRIP 1 Zeer Grote Brand (loods) Industriestraat - IJmuiden 27-04-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand (loods) Industriestraat - IJmuiden 27-04-2016  (gelezen 8223 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #30 Gepost op: 29 april 2016, 14:20:44
Nauw en? Hoe wil je een half uur water leveren met twee tankwagens die elk binnen 8 minuten leeg zijn? Lijkt me ook tamelijk onmogelijk?


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #31 Gepost op: 29 april 2016, 14:24:40
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1421227 date=1461923981
Dat is dus 8,5 minuut blussen bij 2000l/min........... 98uiye

Dat klopt.
Maar een bevelvoerder/chauffeur die een beetje verstand van zaken heeft weet dat je niet direct vol 2000l/min moet gaan verpompen als je in het beginstadium op een waterwagen staat. Dus dat betekend effectief omgaan met je (beperkte) bluswater.

Je gaat ook geen 2 stralen LD vol inzetten vanaf je tank als je nog geen waterwinning hebt.
Dit doe je ook geknepen (debietring op je straalpijp goed instellen).  O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 29 april 2016, 14:26:42
Citaat van: warhamstr link=msg=1421275 date=1461932444
Nauw en? Hoe wil je een half uur water leveren met twee tankwagens die elk binnen 8 minuten leeg zijn? Lijkt me ook tamelijk onmogelijk?
Als je nu eens de moeite neemt om iets te gaan begrijpen over brandweerinzetten had je kunnen lezen dat 2 TSen weg gezet zijn op de brandkraan. En de andere2 zitten elk op een tankwagen. En als je ook eens door laat dringen dat je je waterbuffer doelmatig moet inzetten. Je hoeft hun echt niet te vertellen dat ze het anders niet gaan redden. ::)
We moeten af van het idee dat je een brand direct doelmatig aan kan pakken. Soms moet je eerst andere zaken regelen zoals waterwinning enz. Iedereen weet dat je een brand zoals dit niet gaat blussen met een paar tankwagens, daar heb je een grotere aanvoer van bluswater voor nodig.

Citaat van: RUIJ link=msg=1421091 date=1461830538
Ik snap deze reactie niet helemaal.
Tankwagens zijn ervoor de om de tijd te overbruggen tot het WTS gereed is.
Dat duurde in dit geval, omdat het openwater idd in de buurt was, zo'n 10 á 15 minuten.

De eerste twee TAS kunnen wel op een brandkraan. Maar dan houdt het ook wel op, wil je nog voldoende capaciteit overhouden.
TAS 3 en 4 maken dan gebruik van een waterwagen, doen hun eerste inzet, en tegen de tijd dat de waterwagen leeg is, is het WTS klaar.
Al met al 10 minuten tijdswinst voor TAS 3 en 4.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 29 april 2016, 14:28:28
Citaat van: RUIJ link=msg=1421276 date=1461932680
Dat klopt.
Maar een bevelvoerder/chauffeur die een beetje verstand van zaken heeft weet dat je niet direct vol 2000l/min moet gaan verpompen als je in het beginstadium op een waterwagen staat. Dus dat betekend effectief omgaan met je (beperkte) bluswater.

Je gaat ook geen 2 stralen LD vol inzetten vanaf je tank als je nog geen waterwinning hebt.
Dit doe je ook geknepen (debietring op je straalpijp goed instellen).  O0
Een tankwagen leeg slurpen is geen kunst, doelmatig inzetten van je bluswater wel. >:D 998765 ;)


Johan 818

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #34 Gepost op: 29 april 2016, 15:34:53
Citaat van: Thor link=msg=1421124 date=1461851488
Zout zeewater.Gewoon even naspoelen met zoet water na gebruik.

Oke dank voor de info, ben er niet mee bekend. Had ergens gelezen op een forum dat het misschien kwaad kon. Valt mee dus. :)


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #35 Gepost op: 29 april 2016, 21:49:19
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1421227 date=1461923981
Dat is dus 8,5 minuut blussen bij 2000l/min........... 98uiye

Ik ben wel benieuwd waar die 2.000 l/m vandaan komt?

Stel dat in deze casus de 2 tankwagens achterwege zouden zijn gebleven. Hoe zou jij dan de 3e en 4e TS direct willen inzetten als de beschikbare capaciteit van de brandkranen al door de 1e en 2e TS wordt gebruikt, en het groot-watertransport nog wordt opgebouwd?

Ik zie in de meeste regio's dan een gat ontstaan van 10-30 minuten waarin de 3e en 4e TS nog geen (blus)inzet kunnen doen. Volgens mij hebben wij een aanpak waarmee we de kern van ons werk (water op het vuur brengen) zo goed en snel als mogelijk uitvoeren.

Maar... ik wil graag leren waar onze denkfout zit of hoe het beter kan! :-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 30 april 2016, 10:52:23
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1421394 date=1461959359

Maar... ik wil graag leren waar onze denkfout zit of hoe het beter kan! :-)

A.De denkfout bij de brandweer zit grotendeels in het blokkeren van het eigen initiatief, de creativiteit etc. etc. van de medewerkers met name de vrijwilligers door veelal zinloze regels en regeltjes en de eenheidsworst vanuit de organisatieopzet.

B.Beter

1.In IJmuiden zijn meerdere sleepboten met bluspompen 2400 m3/uur (6x de capaciteit van het WTS) die binnen de kortste keren ter plekke kunnen zijn, maar dan moet je dat wel weten en deze boten ook inschakelen.
In het magazijn van Svitzer staan legio dompelpompen, uitruk gereed, van verschillende capaciteiten maar je moet het wel willen.

Niet overal zijn natuurlijk sleepboten met pompcapaciteit maar daar zullen mogelijk andere opties zijn als je er maar naar uitkijkt.

2.Van o.a. de ontwikkelingen mbt de landbouw kun je veel leren op het gebied van snel en mechanisch uitbrengen van slangen,
alles controleerbaar op haspels en in de regel met een man te doen.
De brandweer komt in/met het huidige systeem met twee wagens en 8 man en doet er uiteindelijk veel langer over dan die landbouwers.

3.De aanpak rietkapbrand groot hotel Vlieland is een duidelijk voorbeeld initiatief, men ging met 1 1/2 autospuit op het eiland en verder niets niet zitten wachten op de aanvoer van een redvoertuig uit Harlingen (regels en regeltjes) maar wist twee roterende hoogwerkers te gebruiken !

4.Bij een brand te Kalenberg aan de overzijde van het vaarwater moet je een brug van 1,5 meter over, de regels en regeltjes en de eenheidsworst brandweer stuurt een paar dikke MAN autospuiten en een redvoertuig voor een brand een paar honderd meter na die smalle brug.
De pickup van Oldemarkt bracht het motorspuitje !

Kortom heel veel te leren ! en het is allemaal echt niet zo moeilijk.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #37 Gepost op: 30 april 2016, 19:30:38
Citaat van: Thor link=msg=1421451 date=1462006343
A.De denkfout bij de brandweer zit grotendeels in het blokkeren van het eigen initiatief, de creativiteit etc. etc. van de medewerkers met name de vrijwilligers door veelal zinloze regels en regeltjes en de eenheidsworst vanuit de organisatieopzet.

B.Beter

1.In IJmuiden zijn meerdere sleepboten met bluspompen 2400 m3/uur (6x de capaciteit van het WTS) die binnen de kortste keren ter plekke kunnen zijn, maar dan moet je dat wel weten en deze boten ook inschakelen.
In het magazijn van Svitzer staan legio dompelpompen, uitruk gereed, van verschillende capaciteiten maar je moet het wel willen.

Kortom heel veel te leren ! en het is allemaal echt niet zo moeilijk.

Als ze kunnen garanderen om 24x7 stand by te staan en sneller tp kunnen zijn dan een dpu, dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn.
Dan zal er alleen nog even financieel gekeken moeten worden. Ik vrees nl dat er geen bedrijf is die 24x7 gratis stand by staat of een pomp achter houdt voor het geval er brand uitbreekt.... 🤐


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 30 april 2016, 19:52:44
Citaat van: RUIJ link=msg=1421557 date=1462037438
Als ze kunnen garanderen om 24x7 stand by te staan en sneller tp kunnen zijn dan een dpu, dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn.
Dan zal er alleen nog even financieel gekeken moeten worden. Ik vrees nl dat er geen bedrijf is die 24x7 gratis stand by staat of een pomp achter houdt voor het geval er brand uitbreekt.... 🤐

Sleepvaart en bergingsbedrijven staan 24/7 stand-by c.q  zijn  24 uur per dag operationeel qua bemanningen,pompen zijn vast geïnstalleerd aan boord net als de tanks voor het blussen met schuim. Schepen en bemanningen direct inzetbaar.Svitzer en Iskes te IJmuiden 24/7 operationeel.
Er hangt in de regel wel een prijskaartje aan de inzet.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #39 Gepost op: 30 april 2016, 20:08:03
Citaat van: Thor link=msg=1421569 date=1462038764
Sleepvaart en bergingsbedrijven staan 24/7 stand-by c.q  zijn  24 uur per dag operationeel qua bemanningen,pompen zijn vast geïnstalleerd aan boord net als de tanks voor het blussen met schuim. Schepen en bemanningen direct inzetbaar.Svitzer en Iskes te IJmuiden 24/7 operationeel.
Er hangt in de regel wel een prijskaartje aan de inzet.

Maar garanderen ze ook 24x7 inzetbaar voor de brandweer?
En de hoogte van dat prijskaartje is dan natuurlijk ook van belang.