Casus: Alcoholintoxicatie, waar ligt de grens?

Auteur Topic: Casus: Alcoholintoxicatie, waar ligt de grens?  (gelezen 3785 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 29 april 2016, 09:57:03
Beste collega's,

graag wil ik een casus met jullie doorspreken, welke ik recent zelf heb meegemaakt bij een inzet in het land.

Het is rond 6 uur in de avond op een feestelijke dag. Een jongeman (18/19 jaar) wordt binnengebracht op de ehbo post door een vriendelijke omstander en zit op een stoel. Je eerste indruk is dat hij bleek is, niet helder uit de ogen kijkt en dat hij af en toe moet braken. Hij zit zelfstandig rechtop maar doet graag de ogen dicht.

A: vrij
B: AF van 20, rustig, regelmatig en symmetrisch
C: een krachtige regelmatige pols van 56 b.p.m., bleke gelaatskleur
D: in de AVPU scoort hij Verbal (EMV van: 3-6-4)
E: g.b.

In de AMPLE:
A: g.b.
M: g.b.
P: g.b.
L: 12.30 heeft hij een broodje Doner Kebab gegeten, sinds 15.00 uur heeft hij 12 biertjes gedronken (die hij zich nog kan herinneren)

Naar mate je deze info verzameld wordt hij minder aanspreekbaar:
A: vrij (bedacht zijn op braken)
B: AF van 16, rustig, regelmatig en symmetrisch
C: krachtige, regelmatige pols van 60 b.p.m.
D: Scoort Pain in de AVPU (EMV van: 2-5-4), is slechts te wekken met een stevige pijnprikkel en sluit vrijwel meteen de ogen weer en reageert niet op aanspreken. Hij zit nog steeds in zijn stoel en houdt zijn nierbekkentje nog zelfstandig vast.
E:g.b.

Hoe zouden jullie deze casus aanpakken?
Ik zal later posten hoe deze casus is aangepakt door mijn collega's.

Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 29 april 2016, 10:27:00
Ik zou in de eerste plaats niet van alcohol alleen uitgaan.
De bradycardie bij hoge alcohol inname vind ik niet 100% passen. Ik verwacht bij alcohol juist een verhoogde hartslag als reactie op vasodilatatie, ook de bleke huid vind ik daar niet bij passen.

Ik ben toch benieuwd naar de E. Komt hij uit een koude omgeving? Is de EHBO post verwarmd? Hoe is hij gekleed?

Los daarvan zou je haast gaan denken aan GHB.

Aangezien het slachtoffer dit niet zelf verteld heeft zou ik expliciet vragen of hij mogelijk ook iets anders gebruikt heeft. Hierbij aangeven dat ik deze informatie echt nodig heb om hem te helpen maar dit vanzelfsprekend vertrouwelijk is. In tweede instantie zou ik de vrienden even apart nemen en hen het zelfde vragen. Hopelijk ben ik in staat het vertrouwen te winnen om de informatie te krijgen.

In eerste instantie had ik hem aangeboden een glas cola te drinken, om te kijken of hij wat alerter zou worden.
Maar naar mate de tijd vordert is dat geen optie meer.

Ik zou wanneer ze in de buurt waren al na de anamnese professionele hulpverleners gevraagd hebben om mee te kijken.
Wanneer ze niet in de buurt waren had ik op het moment van de 2e ABCDE check 112 gebeld.
Op dat punt had ik hem ook uit de stoel gehaald en plat (stabiel) op een brancard gelegd.

Sowieso had ik afkoeling proberen te voorkomen.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2016, 11:24:14
Blijven vaak lastige keuzes.
A: Zodra hij een 'P' scoort kiezen voor een ligplek op zijn zij. Hij heeft echter op dat moment nog wel genoeg spierspanning om iets vast te houden dus ik denk niet dat jr snel bang hoeft te zijn voor aspiratie. Braakt hij met goede kracht?
B: Rustige regelmatige ahf, dus zou ik me geen zorgen maken
C: Nog geen bradycardie maar een rustige pols. Ik neem aan dat dit gemeten is op het moment dat hij niet net heeft gebraakt maar rustig zit te doezelen?
Heb je een tensie?
Bleke gelaatskleur kan komen omdat hij zich niet zo lekker voelt, zien mensen wel vaker groen van.
D: Verschillende pijnprikkels geprobeerd? Niet iedereen reageert even goed op dezelfde prikkel.
Mogelijk zou ik even een suikertje willen hebben om te kijken of hij daar niet suf van is.
E: Temperatuur? Opletten op onderkoeling.

In mijn oren klinkt het op dit moment gewoon als een standaard alcoholintox welke normaal thuis zijn roesje uit zou slapen. Die liggen normaal ook gewoon thuis op bed.
Alcohol duurt een lange tijd om uit te werken, die wil je dus niet de hele tijd op de post laten uitslapen. Mijn keuze zou zijn hem op te laten halen door een nuchter persoon die goed voor m kan zorgen (ouders/vriendin enz).
Duurt vaak toch een half uur voordat die komt. Mocht hij dan in die tijd niet verder achteruit gaan zou die m.i. Veilig mee kunnen...

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2016, 12:47:29
Ik vind het bijzonder dat hij een EMV van 11 scoort maar toch zelfstandig goed rechtop blijft zitten en dat bakje stevig vasthoud. Dat past niet in het beeld dat ik heb van mensen die dankzij alcohol in een zak aardappel veranderen en vaak al niet eens meer hun voeten kunnen optillen. Ik vraag me oprecht af of alcohol alleen dat kan veroorzaken.

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2016, 13:32:01
Hoe ik deze casus in jouw geval zou aanpakken?? Simpel, bel 112!

Het is duidelijk dat er iets niet klopt! Als je niet weet wat er is, met dit afwijkend beeld, moet je gaan zoeken... En niet gaan afwachten!

DD,s:
Vagaal
Neurologisch probleem / bloeding/ insult
Electrolytenstoornis
Intox drugs

Als het mijn zoon zou zijn, zou ik niet gelukkig worden als men hem gewoon in een EHBO tent laat liggen...

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2016, 14:06:06
Mijn verhaal was vooral om even te laten zien hoe dingen op een post anders geïnterpreteerd kunnen worden.
Abcd technisch is het enige afwijkende in het verhaal zijn avpu en zn bleke huidskleur. Maar uit jouw verhaal begrijpende was er bij jou een niet pluis gevoel.
Niet pluisgevoel is mijn inziens meestal een gegronde reden om hulp te vragen.

De impact van alcohol is ook sterk afhankelijk van de algehele gesteldheid van de patient vooraf: Slecht gegeten, grieperig enz..

Was er op de post ALS hulp aanwezig of was het een BLS dienst? Dat bepaald mede de vervolg stappen...

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2016, 14:38:24
Citaat van: Golly link=msg=1421200 date=1461916623
......................................
In de AMPLE:
A: g.b.
M: g.b.
P: g.b.
L: 12.30 heeft hij een broodje Doner Kebab gegeten, sinds 15.00 uur heeft hij 12 biertjes gedronken (die hij zich nog kan herinneren)
......................................
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1421207 date=1461918420
.................
Los daarvan zou je haast gaan denken aan GHB.

Aangezien het slachtoffer dit niet zelf verteld heeft zou ik expliciet vragen of hij mogelijk ook iets anders gebruikt heeft. Hierbij aangeven dat ik deze informatie echt nodig heb om hem te helpen maar dit vanzelfsprekend vertrouwelijk is. In tweede instantie zou ik de vrienden even apart nemen en hen het zelfde vragen. Hopelijk ben ik in staat het vertrouwen te winnen om de informatie te krijgen.
.................
Vrienden vragen in de M van AMPLE naar medicijn EN drugs en alcohol gebruik en vooral wat en hoeveel, is voor mij gewoon standaard gebruik bij elk slachtoffer. Wat voor de één voorgeschreven medicijnen zijn, gebruikt de ander als drugs.
Het slachtoffer in deze casus is bij het uitvragen van de AMPLE Verbal en later overgegaan is in Pain. Daardoor is de verstrekte informatie door het slachtoffer in mijn ogen zelfs mogelijk als onbetrouwbaar aan te merken. Verifieren bij zijn vrienden is dus belangrijk voor de hulpverlening en verder.

Het is dus handig als je volgens het AMPLE uitvraagt dat je bij M naar zowel naar medicijn gebruik als naar gebruik van drugs en alcohol vraagt, ook aan vrienden.
Direct informatie inwinnen bij vrienden kan dus voor je hulpverlening weldegelijk van belang zijn en voorkomt een hoop vraag en giswerk achteraf.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2016, 14:49:23
Citaat van: Willem D. link=msg=1421284 date=1461933504
Vrienden vragen in de M van AMPLE naar medicijn EN drugs en alcohol gebruik en vooral wat en hoeveel, is voor mij gewoon standaard gebruik bij elk slachtoffer. Wat voor de één voorgeschreven medicijnen zijn, gebruikt de ander als drugs.
Het slachtoffer in deze casus is bij het uitvragen van de AMPLE Verbal en later overgegaan is in Pain. Daardoor is de verstrekte informatie door het slachtoffer in mijn ogen zelfs mogelijk als onbetrouwbaar aan te merken. Verifieren bij zijn vrienden is dus belangrijk voor de hulpverlening en verder.

Het is dus handig als je volgens het AMPLE uitvraagt dat je bij M naar zowel naar medicijn gebruik als naar gebruik van drugs en alcohol vraagt, ook aan vrienden.
Direct informatie inwinnen bij vrienden kan dus voor je hulpverlening weldegelijk van belang zijn en voorkomt een hoop vraag en giswerk achteraf.

En natuurlijk vertellen ze dat dan meteen als je het vraagt.

Ik lees in deze casus dat er naar gevraagd is en dat daarop het antwoord was dat er geen medicijnen gebruikt zijn. Aangezien alcohol apart en expliciet gevraagd is ga ik er van uit dat drugs ook apart en expliciet gevraagd is, waarschijnlijk samen met de alcohol vraag.

Aangezien het antwoord hierop niet overeenkomt met het beeld dat ik zie in de casus + het feit dat maar weinig slachtoffers meteen antwoord zullen geven op de vraag kies ik er voor om het nogmaals te vragen en dit op een bepaalde manier te doen. Slachtoffers en vrienden zijn soms net mensen, daarvoor moet je je vragen en de vraagstelling soms aanpassen. Het standaard afwerken van je AMPLE vragenlijst op je slachtoffer formulier, waarbij er bij M staat: M (medicatie en drugs)  hoeft niet altijd de meest geschikte manier te zijn. Soms moet je ze dingen ook wel eens twee keer vragen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 29 april 2016, 19:24:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1421286 date=1461934163
En natuurlijk vertellen ze dat dan meteen als je het vraagt.

Ik lees in deze casus dat er naar gevraagd is en dat daarop het antwoord was dat er geen medicijnen gebruikt zijn. Aangezien alcohol apart en expliciet gevraagd is ga ik er van uit dat drugs ook apart en expliciet gevraagd is, waarschijnlijk samen met de alcohol vraag.

Aangezien het antwoord hierop niet overeenkomt met het beeld dat ik zie in de casus + het feit dat maar weinig slachtoffers meteen antwoord zullen geven op de vraag kies ik er voor om het nogmaals te vragen en dit op een bepaalde manier te doen. Slachtoffers en vrienden zijn soms net mensen, daarvoor moet je je vragen en de vraagstelling soms aanpassen. Het standaard afwerken van je AMPLE vragenlijst op je slachtoffer formulier, waarbij er bij M staat: M (medicatie en drugs)  hoeft niet altijd de meest geschikte manier te zijn. Soms moet je ze dingen ook wel eens twee keer vragen.
Anders dan met het ABCDE, moet je je natuurlijk niet vastbijten in de exacte volgorde van het AMPLE protocol als je slachtoffer "weigert" een antwoord te geven op de M-vragen. Dan ga je gewoon verder met de P en kan je iets later op een verkapte of andere wijze of via slinkse wijze ook antwoord krijgen op de M-vragen.
Twee of meerdere malen vragen met de mededeling dat het in zijn/haar eigen belang en over de eigen gezondheid gaat brengt menigeen wel weer tot antwoorden. De juiste attitude/houding van de hulpverleners is zeer bepalend.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 april 2016, 19:28:18
Citaat van: Willem D. link=msg=1421353 date=1461950660
Anders dan met het ABCDE, moet je je natuurlijk niet vastbijten in de exacte volgorde van het AMPLE protocol als je slachtoffer "weigert" een antwoord te geven op de M-vragen. Dan ga je gewoon verder met de P en kan je iets later op een verkapte of andere wijze of via slinkse wijze ook antwoord krijgen op de M-vragen.
Twee of meerdere malen vragen met de mededeling dat het in zijn/haar eigen belang en over de eigen gezondheid gaat brengt menigeen wel weer tot antwoorden. De juiste attitude/houding van de hulpverleners is zeer bepalend.
Zei ik iets anders dan?