Ik wil iedereen bedanken voor het bijdragen, vond het leuk om te lezen hoe jullie de casus aan zouden pakken.
De ontknoping (en die gaat tegenvallen ;-), hij was helemaal niet zo spannend achteraf gezien )
Zelf was ik 5 jaar geleden de EHBO'er bij dit slachtoffer, we waren met 2 EHBO'ers aanwezig.
Ik heb zelf toen wel het zelfde gedaan als Red Cross Medic en heb zijn hoofd vastgepakt. Het slachtoffer lied dit toe. Key was dat hij heel graag geholpen wilde worden. Duidelijk communiceren wat ik ging doen en waarom zorgen ervoor dat hij het accepteerde.
Of het nodig was? geen idee, bij mij is het er ook gewoon ingestampt: vermoeden van CWK problemen (ongeachte waar in de CWK), immobiliseren.
Het slachtoffer was initieel aan het hyperventileren als gevolg van pijn/paniek. Gelukkig lukte het aardig om hem te kalmeren.
De ambulance is gekomen, chauffeur heeft positie bij het hoofd overgenomen. Er was ook een stagiaire aanwezig op de ambulance. Hierdoor was er 4 man beschikbaar om het slachtoffer met een log rol te draaien (Chauffeur, stagiaire en 2 rode kruisers). De AVP heeft een wervel onderzoek uitgevoerd, waarbij er veel pijn was toen zij rond de L2 wervel kwam. Hierop is besloten dat het slachtoffer op de plank ging.
Eenmaal op de plank zijn met een pen langs zijn voetzool zijn reflexen/gevoel gecontroleerd. Hierbij reageerde 1 voet normaal. Bij de andere voelde hij de aanraking niet en bleef reactie uit.
De volgende dag kwamen de EHBO'ers het slachtoffer weer tegen, hij strompelde bij binnenkomst naar ze toe, maar liep dus zelf. In het ziekenhuis was niets te zien op de scans, foto's etc. Door de val/klap waren er spieren in zijn rug verkrampt, welke zenuwen beknelde. Met wat (pijn)medicatie en na in totaal een uurtje of 8 in het ziekenhuis gelegen te hebben kwam het gevoel weer terug en is hij uit het ziekenhuis ontslagen.