Casus: Alcoholintoxicatie, waar ligt de grens?

Auteur Topic: Casus: Alcoholintoxicatie, waar ligt de grens?  (gelezen 3788 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 april 2016, 22:21:00
Op zich kan het nog wel passen bij een wisselend bewustzijn bij de standaard intoxicaties in het uitgaansleven die gewoon thuis verzorgd worden.
Ik zou in dit geval kijken of hij bijtrekt en anders toch maar 112 bellen met verdenking alcohol+GHB met risico op een bedreigde luchtweg bij verminderd bewustzijn of een bierdrinkershyponatriëmie met risico op zwelling van de hersenen en overlijden.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 30 april 2016, 00:33:54
Beste Allen,

Alvast bedankt voor de input.

Meneer was alleen bij ons op de post, en gaf aan geen andere middelen gebruikt te hebben. Hij voelde niet koud of warm aan.
Pijnprikkel middels de monnikskapspier was niet succesvol, de "sternal rub"  was dit wel, al nam het succes ook steeds wat verder af.
Hij zat niet meer helemaal goed rechtop in de stoel, de collega's waren echter tegen laten liggen daar hij dan zou gaan slapen.

Ok, wat verdere info:

Er was ALS zorg aanwezig op de post, zij hebben even een blik om de hoek geworpen en nagevraagd of hij niet minderjarig was. Via zijn telefoon hebben we zijn ouders bereikt die de vrienden die ook in de plaats aanwezig waren hebben gebeld. Uiteindelijk kwam een vriend die nog redelijk nuchter was bij onze post binnenlopen. Collega's hebben deze jongeman geïnstrueerd betreffende het in bed leggen op de zij en erbij blijven en hebben de jongen (in rolstoel) met zijn vriend naar het hotel gebracht waar zij verbleven (op hetzelfde plein).

Het idee dat bij de collega's en de ALS-ers leefde was dat hij zat te slapen, en dat hij zijn roes moest gaan uitslapen.

Achteraf heb ik een minder prettig gevoel bij deze casus, ik was "slechts op bezoek" en had in mijn eigen regio wellicht een andere beslissing genomen. Ik vraag me toch af of deze jongen niet te ver heen was om met een gerust hart aan zijn maten en zijn bed over te laten zonder enige monitoring van de vitale functies. Het onderscheid tussen slapen en bewusteloos is in deze casussen vaak moeilijk te maken, en ik heb ook ervaring met ambulancecrews die een slachtoffer niet meenemen wanneer deze op een pijnprikkel reageert.

De vraag is dus eigenlijk... Waar ligt die grens bij een alcoholintoxicatie? Wanneer kun je iemand nog veilig naar huis sturen en wanneer moet er toch monitoring plaatsvinden en moet iemand opgenomen worden?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 30 april 2016, 01:30:57
Ik heb tot nu toe alleen meegelezen in deze casus. Maar het verhaal komt mij bekend voor van vergelijkbare casussen die wij wel eens hebben gehad. Bij ons op de post stond toen ook persoon als BLS+'er (ambu vpk in dit geval). Afhandeling was verschillend: we hebben eens een ruim minderjarige gehad en deze is met de ambu opgehaald geworden (prio 1 rit) vanuit onze post en naar het ziekenhuis gebracht. Andere casus met een meerderjarig persoon (en zelfde ambu vpk) was advies wakker houden tot die thuis is, daar inderdaad roes laten uitslapen. Deze persoon werd dus opgehaald van onze post door familie.

Ikzelf denk dat er niet een keiharde grens aan te geven is, maar dit echt afhankelijk is van persoon tot persoon waarbij onder andere meespeelt de leeftijd, postuur en ook zeker de hoeveelheid alcohol.

Er een BLS+ (of ALS) even laten meekijken kan in die zin nooit kwaad, zeker als je ze op de post hebt. Anders zou ik overleg plegen met de meldkamer over wat wijsheid is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 30 april 2016, 16:08:59
Citaat van: Golly link=msg=1421416 date=1461969234
Beste Allen,

Alvast bedankt voor de input.

Meneer was alleen bij ons op de post, en gaf aan geen andere middelen gebruikt te hebben. Hij voelde niet koud of warm aan.
Pijnprikkel middels de monnikskapspier was niet succesvol, de "sternal rub"  was dit wel, al nam het succes ook steeds wat verder af.
Hij zat niet meer helemaal goed rechtop in de stoel, de collega's waren echter tegen laten liggen daar hij dan zou gaan slapen.

Ok, wat verdere info:

Er was ALS zorg aanwezig op de post, zij hebben even een blik om de hoek geworpen en nagevraagd of hij niet minderjarig was. Via zijn telefoon hebben we zijn ouders bereikt die de vrienden die ook in de plaats aanwezig waren hebben gebeld. Uiteindelijk kwam een vriend die nog redelijk nuchter was bij onze post binnenlopen. Collega's hebben deze jongeman geïnstrueerd betreffende het in bed leggen op de zij en erbij blijven en hebben de jongen (in rolstoel) met zijn vriend naar het hotel gebracht waar zij verbleven (op hetzelfde plein).

Het idee dat bij de collega's en de ALS-ers leefde was dat hij zat te slapen, en dat hij zijn roes moest gaan uitslapen.

Achteraf heb ik een minder prettig gevoel bij deze casus, ik was "slechts op bezoek" en had in mijn eigen regio wellicht een andere beslissing genomen. Ik vraag me toch af of deze jongen niet te ver heen was om met een gerust hart aan zijn maten en zijn bed over te laten zonder enige monitoring van de vitale functies. Het onderscheid tussen slapen en bewusteloos is in deze casussen vaak moeilijk te maken, en ik heb ook ervaring met ambulancecrews die een slachtoffer niet meenemen wanneer deze op een pijnprikkel reageert.

De vraag is dus eigenlijk... Waar ligt die grens bij een alcoholintoxicatie? Wanneer kun je iemand nog veilig naar huis sturen en wanneer moet er toch monitoring plaatsvinden en moet iemand opgenomen worden?

Je niet pluis gevoel kan ik goed begrijpen. Persoonlijk ben ik geen fan van pijnprikkels. Het is bij een alcohol intoxicatie een goede methode om in te schatten of iemand slaapt of bewusteloos is. (Er zijn genoeg mensen die in hun slaap niet reageren op aanspreken en aanschudden). Maar  meer dan 1x een pijnprikkel toe moet passen in korte tijd vind ik niet de bedoeling, het is nergens voor nodig om een slachtoffer bond en blauw de post te laten verlaten. Persoonlijk vind ik dat je als EHBO'er een grens moet trekken, op dat moment had ik het slachtoffer overgedragen aan het ALS team en was het echt hun pakkie aan, ze hadden van mij wel even wat verder mogen kijken dan alleen een blik om de hoek.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 30 april 2016, 19:41:28
Ben ik met je eens Auditor, ik schep er ook geen plezier uit hoor ::) 0098

Over een tijdje een studentenfeest op de agenda in mijn eigen regio, eens kijken of ze daar ook zo doorzuipen  :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2016, 14:26:00
Citaat van: Golly link=msg=1421416 date=1461969234

Wat is de toegevoegde waarde van een ALS provider bij een persoon met een alcoholintoxicatie.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2016, 14:34:31
Citaat van: Expert link=msg=1422194 date=1462364760
Wat is de toegevoegde waarde van een ALS provider bij een persoon met een alcoholintoxicatie.
Zij zijn beter in staat om in te schatten of het om een gewone alcohol intoxicatie gaat die veilig thuis uitgeslapen kan worden of dat er wellicht meer aan de hand is waardoor het niet veilig is om iemand in een taxi naar huis te zetten maar naar het ziekenhuis moet. Die inschatting moet je aan de professionals overlaten om moment dat er een (sterk) verminderd bewustzijn is.