GRIP 1 Zeer grote brand (dak The Hague Marriott Hotel) Johan de Wittlaan - Den Haag 01-05-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (dak The Hague Marriott Hotel) Johan de Wittlaan - Den Haag 01-05-2016  (gelezen 9069 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1421767 date=1462128610
Hoeveel vluchtmogelijkheden er zijn weet ik niet. Als er 1 is, en het is niet veilig: niet doen....

Zulke hoge panden zijn voorzien van een droge blusleiding. Als er een dakopbouw is (technische ruimten) heb je kans dat de droge blusleiding tot op het dak loopt. Is dat niet het geval dan zit je hoogste aansluiting op de bovenste verdieping, maak je daar je spullen gereed en ga je het dak op.

Ik kan me ergens een heel oud topic herinneren dat ging over opvoerhoogtes en druk, heeft een droge blusleiding wel zin bij zo'n hoogte, of moeten daar sowieso al aanjaagpompen tussen?
Bijdragen op persoonlijke titel.

guest12562

• Gast
Elke 10 meter omhoog is ongeveer een drukverlies van 1 bar.

Gebouw schat ik zo'n 9 a 10 etages hoog, per etage 3 meter dus een meter of 30 is dus 3 bar verlies.
Goede TS levert als je geluk hebt 12 bar.
Hier dus geen probleem, maar een keer heb je een hydrofor nodig.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Breathe link=msg=1421789 date=1462137219
Elke 10 meter omhoog is ongeveer een drukverlies van 1 bar.

Gebouw schat ik zo'n 9 a 10 etages hoog, per etage 3 meter dus een meter of 30 is dus 3 bar verlies.
Goede TS levert als je geluk hebt 12 bar.
Hier dus geen probleem, maar een keer heb je een hydrofor nodig.

Volgens mij is er in het bouwbesluit een verplichting tot een hydrofor vanaf een bepaalde hoogte cq. aantal verdiepingen. Maar daar weet forumlid Brandpreventje vast meer over.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1421790 date=1462137547
Volgens mij is er in het bouwbesluit een verplichting tot een hydrofor vanaf een bepaalde hoogte cq. aantal verdiepingen. Maar daar weet forumlid Brandpreventje vast meer over.  :)

Vanaf 70 meter gelden (veel) zwaardere eisen, omdat tijd voor ontvluchting langer is. Daarnaast duurt het ook langer voordat brandweer kan inzetten. Eisen zijn echter niet landelijk in detail uitgewerkt. Daarvoor wordt per project maatwerk geleverd op basis van gelijkwaardigheid. Te denken valt aan natte ipv droge blusleidingen, extra brandweerliften, sprinkler, langere brandwerendheid, commandoruimte etc.

Bij 70 meter hoogte verlies je al 7 bar, dus wordt een hydrofoor wel nodig. Daarnaast is een hydrofoor al (veel) eerder nodig voor het drinkwaterleidingnet, maar dat is een iets andere orde van grootte en andere regelgeving

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1421794 date=1462141371
Vanaf 70 meter gelden (veel) zwaardere eisen, omdat tijd voor ontvluchting langer is. Daarnaast duurt het ook langer voordat brandweer kan inzetten. Eisen zijn echter niet landelijk in detail uitgewerkt. Daarvoor wordt per project maatwerk geleverd op basis van gelijkwaardigheid. Te denken valt aan natte ipv droge blusleidingen, extra brandweerliften, sprinkler, langere brandwerendheid, commandoruimte etc.

Bij 70 meter hoogte verlies je al 7 bar, dus wordt een hydrofoor wel nodig. Daarnaast is een hydrofoor al (veel) eerder nodig voor het drinkwaterleidingnet, maar dat is een iets andere orde van grootte en andere regelgeving

Als het nog veel hoger is, gecontroleerd laten uitbranden.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Je moet rekenen met het a. het statisch drukverlies, dus de hoogte en b. het dynamisch drukverlies, dus de wrijvingsweerstand.
De wrijvingsweerstand is afhankelijk van de leidingdiameter, het aantal bochten in de leiding etc. en de snelheid van het bluswater dus het aantal stralen dat wordt ingezet.
Aan de hand van het bouwbesluit gelden er een aantal eisen mbt de uitgangsdrukken op hoogte en de ingangsdrukken bij bepaalde volumes.

Hoge gebouwen staan in de regel in grotere bebouwingen waar de druk op de brandkraan rond de 3 bar is, dus bij een moderne autospuit op een brandkraan kun je rekenen met een ingangsdruk van 3+12=15 bar. Staat die autospuit op open water dan wordt dit globaal -1+12=11 bar. Twee autospuiten in serie (aanjaagverband) kan leveren  (open water) 11+12=23 bar als ingangsdruk.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Vanaf 70 mtr is er inderdaad een hydrofoor nodig.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1421875 date=1462197775
Vanaf 70 mtr is er inderdaad een hydrofoor nodig.

Tot hoe hoog kan je dat doen met hydroforen? Vanaf welke hoogte natte stijgleidingen?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Aan de hand van de operationele eisen de vereiste drukken (Bar) en volumes (m3/uur) kunnen de te kiezen systemen naast elkaar worden gelegd en kunnen worden vergeleken : betrouwbaarheid, storingsgevoeligheid, complexiteit, afhankelijkheid (energievoorziening etc.) en dat alles technisch en prijsmatig.
Vwb de systemen kan worden gekozen uit complet self supporting qua bluswater, eigen voorraad m3 of afhankelijk van buitenaf, aanvoerleidingen m3/uur.

Interne meertraps centrifugaalpompen van bijv 60 Bar bij 700 m3/uur kunnen worden aangesloten op dikwandige stijgleidingen, met reduceren op de aansluitingen afhankelijk van de hoogte, terugslagkleppen etc. dat alles onafhankelijk van de energievoorziening per etage etc. en de bluswatervoorziening of middels een eigen voorraad of middels aanvoer middels aanvoer vanaf open open. (systeem tankparken, petrochemische industrie etc.
Er is tegenwoordig veel mogelijk brandslangen gaan tot barstdrukken van 75 Bar en werkdrukken van 50 Bar.

Alternatieven kunnen zijn wateropslag op hoogte etc. naast het hyrdofoor systeem en hogedruk achtige stijgleidingen zoals in moderne gebouwen als ziekenhuizen etc.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: oma link=msg=1421921 date=1462250614
Tot hoe hoog kan je dat doen met hydroforen? Vanaf welke hoogte natte stijgleidingen?
Durf ik niet te zeggen. Eigenlijk zijn er in Nederland geen gebouwen zo hoog dat er een tweede hydrofoor nodig is. De situaties die ik ken heeft 1 hydrofoor, en dan nog 3 verdiepingen hoger.