GRIP 1 Zeer grote brand (dak The Hague Marriott Hotel) Johan de Wittlaan - Den Haag 01-05-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (dak The Hague Marriott Hotel) Johan de Wittlaan - Den Haag 01-05-2016  (gelezen 9066 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1421921 date=1462250614
Tot hoe hoog kan je dat doen met hydroforen? Vanaf welke hoogte natte stijgleidingen?

Onbeperkt, de totale hoogte  X opdelen per hydrofoor te behalen druk y. Dus globaal aantal X/y. In serie zetten.

Met hydrofoors van bijvoorbeeld 100 meter opvoerhoogte moet je bij zeg 500 meter hoogte en een vereiste uitgangsdruk van 5 Bar voor de veiligheid even uitgaan van 6 hydrofoors.
Het grote probleem/risico is de continuïteit/het waarborgen van de energievoorziening van de pompen en compressoren bij een echte grote brand.

Een pomp van 60 Bar/700 m3/uur gekoppeld op een dikwandige pijp levert aardig wat bluswater en druk op 4-500 meter.
Voor lagere verdiepingen moeten reduceren op de afgangen worden aangebracht en terugslagkleppen in de stijgleiding.
De pomp kan redelijk brandvrij worden opgesteld, bij een behoorlijk debiet zal de stijgleiding zelf koelend blijven.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
De brandweer hoeft dit niet te weten/bepalen. Wij kunnen alleen de eis op tafel leggen dat we "zoveel" liter per minuut met "die" druk willen hebben en dan aanvrager zal er zelf voor moeten zorgen dat ie dat voor elkaar krijgt.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1422050 date=1462294739
De brandweer hoeft dit niet te weten/bepalen. Wij kunnen alleen de eis op tafel leggen dat we "zoveel" liter per minuut met "die" druk willen hebben en dan aanvrager zal er zelf voor moeten zorgen dat ie dat voor elkaar krijgt.

Wordt dit dan ook getest en gecontroleerd?

Zou vervelend zijn als je hier op zulk soort momenten als bij dit incident achter komt dat het niet voldoende is, dus controle vooraf lijkt me gewenst.
Maar gezien de huidige ontwikkelingen ten aanzien van eigen verantwoording vraag ik het me af.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1422125 date=1462309579
Wordt dit dan ook getest en gecontroleerd?

Zou vervelend zijn als je hier op zulk soort momenten als bij dit incident achter komt dat het niet voldoende is, dus controle vooraf lijkt me gewenst.
Maar gezien de huidige ontwikkelingen ten aanzien van eigen verantwoording vraag ik het me af.

In het protocol van delivery & acceptance kun je opnemen een test*) van de leverancier en dit bijv. laten afstempelen door de brandweer.
*)Een test tenminste volgens de omschrijving in het bouwbesluit.

Nmm moeten de zelfde eisen als aan brandweerliften worden gesteld mbt energievoorziening hydrofoors.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Thor link=msg=1422263 date=1462389822
In het protocol van delivery & acceptance kun je opnemen een test*) van de leverancier en dit bijv. laten afstempelen door de brandweer.
*)Een test tenminste volgens de omschrijving in het bouwbesluit.

Nmm moeten de zelfde eisen als aan brandweerliften worden gesteld mbt energievoorziening hydrofoors.

Ik lees hieruit dat het dus je eigen verantwoording is en dat het dus kan, maar op voorhand moet je het dus achteraf aantonen dat het zo was?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Iedere droge stijgleiding wordt bij oplevering afgeperst op 24 bar, en dit wordt dan elke 5 jaar herhaalt. De oudere blusleidingen van voor 2012 worden op 16bar afgeperst, dit ivm andere eisen van na 2012. De leidingen worden dan gevuld met water en op 16 of 24 bar geperst. Van die testen krijgt de eigenaar keuring de testrapportages.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1422263 date=1462389822
In het protocol van delivery & acceptance kun je opnemen een test*) van de leverancier en dit bijv. laten afstempelen door de brandweer.
*)Een test tenminste volgens de omschrijving in het bouwbesluit.
Bouwbesluit verteld niets over een test volgens datzelfde besluit. Bouwbesluit verteld dat een leiding getest moet zijn. De test gebeurd vervolgens middels de Nederlandse norm NEN 1594.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1422024 date=1462288672
Onbeperkt, de totale hoogte  X opdelen per hydrofoor te behalen druk y. Dus globaal aantal X/y. In serie zetten.

Met hydrofoors van bijvoorbeeld 100 meter opvoerhoogte moet je bij zeg 500 meter hoogte en een vereiste uitgangsdruk van 5 Bar voor de veiligheid even uitgaan van 6 hydrofoors.
Het grote probleem/risico is de continuïteit/het waarborgen van de energievoorziening van de pompen en compressoren bij een echte grote brand.

Een pomp van 60 Bar/700 m3/uur gekoppeld op een dikwandige pijp levert aardig wat bluswater en druk op 4-500 meter.
Voor lagere verdiepingen moeten reduceren op de afgangen worden aangebracht en terugslagkleppen in de stijgleiding.
De pomp kan redelijk brandvrij worden opgesteld, bij een behoorlijk debiet zal de stijgleiding zelf koelend blijven.

Ik ken alleen de situatie in Doha en Dubai. De high rise buildings hebben geen stijgleidingen voor de brandweer tot de bovenste verdiepingen. Hydrofoors (en evt. watervoorraadtanks op hogere eteges) worden gebruikt voor de normale drinkwatervoorziening en spinklerinstallatie.

Er zijn geen aansluitingen voor slangen van de brandweer.

De bedoeling is dat het gebouw een beginnende brand snel ontdekt, de mensen zich snel in veiligheid kunnen brengen (partiele evacuatie) en de brand zich zelf gaat blussen (sprinklerinstallatie + bouwkundige voorzieningen (bijv. box-in-box constructie)).

Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat er in de wolkenkrabbers in New York ook geen stijgleidingen voor brandweer tot aan dak zitten. In Jeddah zijn ze druk met een wolkenkrabber van > 1 kilometer hoogte te bouwen, ze schroeven er geen pijp in voor de brandweer om het bluswater 1 km omhoog te pompen al dan niet met behulp van een "aantal" hydrofoors.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: oma link=msg=1422318 date=1462430433
Ik ken alleen de situatie in Doha en Dubai. De high rise buildings hebben geen stijgleidingen voor de brandweer tot de bovenste verdiepingen. Hydrofoors (en evt. watervoorraadtanks op hogere eteges) worden gebruikt voor de normale drinkwatervoorziening en spinklerinstallatie.

Er zijn geen aansluitingen voor slangen van de brandweer.

De bedoeling is dat het gebouw een beginnende brand snel ontdekt, de mensen zich snel in veiligheid kunnen brengen (partiele evacuatie) en de brand zich zelf gaat blussen (sprinklerinstallatie + bouwkundige voorzieningen (bijv. box-in-box constructie)).

Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat er in de wolkenkrabbers in New York ook geen stijgleidingen voor brandweer tot aan dak zitten. In Jeddah zijn ze druk met een wolkenkrabber van > 1 kilometer hoogte te bouwen, ze schroeven er geen pijp in voor de brandweer om het bluswater 1 km omhoog te pompen al dan niet met behulp van een "aantal" hydrofoors.
Sprinkler installatie voor zulke hoge gebouwen is vele malen beter dan een droge stijgleiding. Die kun je permanent gevuld houden met water, en is dus snel inzetbaar in vergelijking met een droge stijgleiding die je dan over de volle kilometer zou moeten gaan vullen. Wat dus tijd kost.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1422318 date=1462430433
Ik ken alleen de situatie in Doha en Dubai. De high rise buildings hebben geen stijgleidingen voor de brandweer tot de bovenste verdiepingen. Hydrofoors (en evt. watervoorraadtanks op hogere eteges) worden gebruikt voor de normale drinkwatervoorziening en spinklerinstallatie.

Er zijn geen aansluitingen voor slangen van de brandweer.

De bedoeling is dat het gebouw een beginnende brand snel ontdekt, de mensen zich snel in veiligheid kunnen brengen (partiele evacuatie) en de brand zich zelf gaat blussen (sprinklerinstallatie + bouwkundige voorzieningen (bijv. box-in-box constructie)).

Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat er in de wolkenkrabbers in New York ook geen stijgleidingen voor brandweer tot aan dak zitten. In Jeddah zijn ze druk met een wolkenkrabber van > 1 kilometer hoogte te bouwen, ze schroeven er geen pijp in voor de brandweer om het bluswater 1 km omhoog te pompen al dan niet met behulp van een "aantal" hydrofoors.

Tenzij er bij brand al voldoende watervoorraad op hoogte aanwezig  is moet ook voor sprinklers het water omhoog worden gebracht.
Daar heb je leidingen voor nodig,bij voorraadvorming op hoogte kun je rustig de boel vullen dus dunnere leidingen etc.