Preventief zit het goed in elkaar en is de kans op een grote brand klein. Ik ben nieuwsgierig hoe er dan toch geblust wordt in die gebouwen? Gebeurt dat dan met de aanwezige brandslanghaspels? Veelal zijn dat buiten (west-)Europa niet de dunnen vormvaste slangen maar lage druk slangen waar dus meer water uit komt. Ik kan mij voorstellen dat de brandweer daar dan gebruik van maakt. Ik kan mij niet voorstellen dat de brandweer niet blussen kan.
Dat probleem is volgens mij de brandbare bouwmaterialen waar men daar gebruik van maakt. In Nederland is het bouwbesluit 2012 daar streng op, vooral bij hoge gebouwen. De winst zit daar niet in blussen maar gebruik maken van onbrandbare materialen.
Preventief zitten wolkenkrabbers goed in elkaar. Er zijn wel significante verschillen tussen wolkenkrabbers gebouwd voor 9/11 en na 9/11. De kern blijft dat het gebouw zelf de kans op brand minimaal moet houden, brand zeer snel moet detecteren, mensen zeer snel moeten kunnen vluchten naar veilig gebied (bijv. refuge floor) en het gebouw de brand blust of gaat indammen.
In wolkenkrabbers zijn kleine blusmiddelen aanwezig (brandslanghaspels en brandblussers). Blusploegen van brandweer maken ook gebruik van deze middelen. De brandweer gebruikt hier niet de dunne slangen zoals je op foto's ziet van Nederlandse brandweer. Het zijn dikkere slangen.
Op grote hoogte kiest men vaak voor het gecontroleerd laten uitbranden. Het is al bij voorbaat zo bedacht tijdens de ontwerpfase (brandwerende scheidingen en/of box-in-box constructies. Het laatste zie je vaak bij hotels en appartementen in de pre-9/11 skyscrapers. Het systeem is vergelijkbaar met de bouwconstructies van bijv. Nederlandse gevangenissen, de cellen zijn losse modules die in een gebouw naast elkaar worden geplaatst.
In Doha is het voor de brandweer per definitie een uitdaging om brand te blussen aangezien ze altijd het bluswater zelf moeten meenemen, het waterleidingnet kent geen brandkranen en open water is er niet.
Wolkenkrabbers hebben grote bluswaterkelders, deze zijn voor de sprinklerinstallatie. Bij felle branden op grote hoogte is de brandweer uiteraard in de eerste plaatst druk met alle mensen in veiligheid brengen, de tweede prioriteit is zorgen dat deze bluswaterkelders vol water blijven.
Bij de brand in de wolkenkrabber in Dubai tijdens de jaarwisseling zag je ook dat een een aantal keren de sprinklerinstallatie gestopt is. De oorzaak is een te lage watervoorraad.
Bij hele felle branden op meerdere etages verbruikt de sprinklerinstallatie erg veel water, als het verbruik hoger is dan de brandweer kan bijvullen ontstaat er naar een aantal uren een bluswatertekort.