Ramen blinderen...

Auteur Topic: Ramen blinderen...  (gelezen 7041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gerben01

  • Gast
Gepost op: 25 september 2005, 23:22:35
Ik zet het hier maar neer...

Maar wat mag nou wel volgens de politie en wat niet m.b.t. ramen blinderen?
Ik hoorde dat er veel discussie gaande is binnen de politie...




Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2005, 23:34:46
Volgens mij mag dat gewoon niet. Artikel 5.2.42 van het Voertuigreglement bepaalt dat voor- en zijruiten van auto's geen verkleuringen mogen hebben. De lichtdoorlatendheid van voorruiten moet 75% zijn en die van zijruiten 70% (Europees bepaald). Af fabriek voldoen de ruiten precies aan deze normen. Als je ze dus zelf nog eens donkerder gaat maken, voldoe je dus niet aan de normen, omdat er dan sprake is van een verkleuring. Ik weet dat er veel onduidelijkheid is geweest hierover in het verleden (iedereen dacht er iets van te weten), maar inmiddels zijn er uitspraken van de kantonrechter die feitelijk niet meer en niet minder inhouden dan dat je, als je autoruiten afplakt met folie of laat "coaten", gewoon het Voertuigreglement overtreedt en dus strafbaar bent.
greetz,  Enrique


Gerben01

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2005, 00:00:53
En je achterruit en achter zijramen dan? die mogen toch wel?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2005, 08:30:33
Het voertuigreglement (art. 5.2.42 lid 2) bepaalt dat, indien het voertuig niet voorzien is van een rechterbuitenspiegel, de achterruit ook geen verkleuringen mag vertonen. Zijruiten zijn zijruiten, of ze nu bij de voorste portieren of boven de achterwielen zitten. Voor alle zijruiten geldt dus mijn eerste antwoord. De achterruit mag dus feitelijk onbeperkt beplakt worden, mits je een rechterbuitenspiegel hebt.

Maar naast de wettelijke eisen gelden er ook nog APK-eisen. Ruiten (voor, achter, zij) mogen niet meer voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht belemmeren. Misschien nog een leuk weetje: als je toch folie plakt en je overtreedt daarmee het Voertuigreglement, kun je lid gemaakt worden van de politiefanclub. Kosten: 95 euri. Bovendien kan je auto in beslag worden genomen.
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2005, 10:52:52
(....). Zijruiten zijn zijruiten, of ze nu bij de voorste portieren of boven de achterwielen zitten. Voor alle zijruiten geldt dus mijn eerste antwoord. De achterruit mag dus feitelijk onbeperkt beplakt worden, mits je een rechterbuitenspiegel hebt.

(....)

Hoe zit het dan met wagens die geen zijruiten aan de achterkant hebben (bestelbusjes, cargo uitvoeringen van personen auto's, grijskenteken wagens, enz)  ??? ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2005, 11:07:05
Als een auto geen zijRUITEN heeft, kunnen die ook niet verkleuren. Natuurlijk kun je de stukken van zo'n auto waar in de personenversie de ruiten zouden zitten wel verven of wat dan ook, maar dan verf je nog steeds geen RUITEN. Slechts als een auto is uitgerust met ruiten (dus glas), geldt het genoemde artikel uit het Voertuigreglement.

Voorzover je bedoelt dat het een beetje krom is, kan ik dat wel begrijpen (in een stationwagen met dichte "ruiten" heb je immers totaal geen zicht naar buiten, terwijl je als je in een normale stationwagen een folietje over de ruit heen plakt, ineens in overtreding bent. Dat is wel zo, maar het artikel is natuurlijk opgenomen om te voorkomen dat mensen op eigen houtje dat soort dingen gaan doen. Die wagens die jij bedoelt, zijn ook bedoeld voor goederenvervoer, zodat er geen zitplaatsen achter die "ruiten" mogen zijn. Oftewel: als je per se zou willen dat mensen niet door de achter- en zijruiten naar binnen kunnen kijken, zul je een cargo-bestelautootje ofzo moeten nemen. Maar dan mag je dus geen zitplaatsen achter die dichte "ruiten" hebben.
greetz,  Enrique


Gerben01

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2005, 11:15:48
ls mijn pa zijn stationauto (die dus gewoon achterruiten heeft) vollaad met onderdelen voor zijn werk, zodat de achteruit niet zichtbaar meer is, is dat wettelijk toegestaan. Maar als ie de ruit zou beplakken, dan is ie strafbaar, terwijl hij dan wél zicht heeft, in feitte...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2005, 11:27:17
Als een auto geen zijRUITEN heeft, kunnen die ook niet verkleuren. Natuurlijk kun je de stukken van zo'n auto waar in de personenversie de ruiten zouden zitten wel verven of wat dan ook, maar dan verf je nog steeds geen RUITEN. Slechts als een auto is uitgerust met ruiten (dus glas), geldt het genoemde artikel uit het Voertuigreglement.

Voorzover je bedoelt dat het een beetje krom is, kan ik dat wel begrijpen (in een stationwagen met dichte "ruiten" heb je immers totaal geen zicht naar buiten, terwijl je als je in een normale stationwagen een folietje over de ruit heen plakt, ineens in overtreding bent. Dat is wel zo, maar het artikel is natuurlijk opgenomen om te voorkomen dat mensen op eigen houtje dat soort dingen gaan doen. Die wagens die jij bedoelt, zijn ook bedoeld voor goederenvervoer, zodat er geen zitplaatsen achter die "ruiten" mogen zijn. Oftewel: als je per se zou willen dat mensen niet door de achter- en zijruiten naar binnen kunnen kijken, zul je een cargo-bestelautootje ofzo moeten nemen. Maar dan mag je dus geen zitplaatsen achter die dichte "ruiten" hebben.

Tekst uit het voertuigenreglement:


Artikel 5.2.42

1.
    De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:

    a.
        geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
    b.
        niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,

    die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

2.
    Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:

    a.
        geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
    b.
        niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,

    die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3.
    Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.


Dit vindt ik weer een regel die discutabel is..... als je een busje/cargo hebt is het niet belangrijk dat je door je achterruiten moet kunnen kijken.... Ik zou wel eens willen zien wat een rechter van deze regel vind! Maar goed, regels zijn regels..... dus is zal binnenkort mijn antiliaanse overbuurman die zijn wagen aan het 'pimpen' eens daarop aanspreken dat hij dingen doet die niet volgens de wet zijn toegestaan ;)  ;D ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2005, 12:08:51
ls mijn pa zijn stationauto (die dus gewoon achterruiten heeft) vollaad met onderdelen voor zijn werk, zodat de achteruit niet zichtbaar meer is, is dat wettelijk toegestaan. Maar als ie de ruit zou beplakken, dan is ie strafbaar, terwijl hij dan wél zicht heeft, in feitte...


Klopt, dat is een feit. Als je je wagen helemaal vollaadt, is dat op zich niet verboden, tenzij je natuurlijk door de manier waarop je laadt, het verkeer hindert of in gevaar brengt (artikel 5 WVW). Wat natuurlijk wel zo is, is dat je meestal niet dagelijks met een totaal volgeladen auto rijdt en dat aangebrachte folie wel degelijk elke dag op die ruiten blijft zitten. Maar dat is natuurlijk een kromme situatie; wat is gevaarlijker? Het antwoord is vrij simpel: de folie is verboden in de wet en het beladen van je voertuig niet (ervan uitgaande dat je niet te zwaar beladen bent etc.).


Dit vindt ik weer een regel die discutabel is..... als je een busje/cargo hebt is het niet belangrijk dat je door je achterruiten moet kunnen kijken.... Ik zou wel eens willen zien wat een rechter van deze regel vind! Maar goed, regels zijn regels..... dus is zal binnenkort mijn antiliaanse overbuurman die zijn wagen aan het 'pimpen' eens daarop aanspreken dat hij dingen doet die niet volgens de wet zijn toegestaan ;) ;D ;D


Ben het helemaal met je eens, voorzover je zegt dat het kromme situaties kan opleveren. Maar regel is regel en de rechter mag een formele wet nu eenmaal niet toetsen. Er zijn uitspraken van de kantonrechter die eenduidig zijn; folie plakken beinvloedt de lichtdoorlaatbaarheid van de ruit en is dus verboden. Aangezien de situatie met "echt dichte" achterruiten niet bij wet verboden is, zal de rechter hier zich dus niet over buigen. Veel succes met het aanspreken van je buurman, haha!
greetz,  Enrique


fedor

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 27 september 2005, 20:29:10
Redelijk makkelijk.
Het voertuigregelement roept er inderdaad het een en ander over.
Algemeene regel is; folie mag nooit,,, coting moet aan eisen voldoen en tenminste 70% licht doorlatend zijn.

Dus iets op de ramen plakken is fout,  een coting op je ramen laten spuiten mag onder voorwaarden.
De zijramen beplakken is ook fout.
Zie jurispundentie hier over.


Een bedrijfswagen voldoet aan de voor deze voertuigen geldende regels mbt de achterramen.