Omdat ik zo nu en dan voor vrienden in bezwaar en beroep ga en het al is voorgekomen dat in het zaakoverzicht netjes staat "geen verklaring" maar de OvJ hieruit opmaakt "betrokkene had geen verklaring voor het begaan van de overtreding".
Ik beweer ook niet dat dit gebruikelijk zou zijn en ik wil zeker geen forumleden hiervan beschuldigen, het viel mij alleen op.
Als ik dit als leek lees en uitleg (verbeter me maar als ik het mis heb):
Je gaat in bezwaar tegen een overtreding die op ambsteed is geschreven. (Laten we even te hard rijden aanhouden). Je legt geen verklaring af.
Nu sta je voor de rechter om de overtreding aan te vechten. Als die dan uitlegt dat de verdachte geen verklaring had voor het plegen van de geconstateerde overtreding lijkt mij dat de OvJ niets toevoegt of weg laat. er staat immers in het verbaal over die overtreding, dat de verdachte daar geen verklaring over wil afleggen.
Hoe wil jij het anders interpreteren dan?
Als je niet wilt dat deze opmerking gebruikt word door de OvJ, zul je ervoor moeten zorgen dat er NIETS in het vakje verklaring staat! Op het moment dat je een agent in het PV op laat nemen dat jje geen verklaring hebt of wenst af te leggen, word dit opgenomen in een geldig PV opgemaakt door agenten met ambsteed. En dan mag een OvJ het volgens mij zo uitleggen.