Naar aanleiding van een scootertje op de foto bij
dit (tragisch) nieuwsbericht eens gaan zoeken waar dat scootertje van was. Blijkt van
Hatzoloh Antwerpen te zijn, volgens hun eigen site met o.a. een meldkamer die nog voor de 100 meldkamer staat voor de Joodse gemeenschap.
Via een oproep naar de Hatzoloh-centrale, wordt medische urgentie gemeld en worden de spoeddiensten verwittigd. Vrijwilligers worden opgeroepen via een two-way radio communication walkie-talkie systeem en bereiken de plaats van het (on)geval doorgaans altijd voordat de ambulances en MUG aanwezig zijn.
Nu ben ik wel eens benieuwd of er mensen hier zijn met ervaring / samenwerking met Hatzoloh (niet perse Antwerpen, maar het principe bestaat op meer plekken). Daarnaast ben ik benieuwd naar de mening van mensen hier. Is het noodzaak / toegevoegde waarde dat er voor "aparte" gemeenschappen een aparte meldkamer is?
Voordelen in mijn ogen:
- Geen taalbarriere tussen hulpbehoevende en meldkamer / hulpverleners
- Grotere mate van vertrouwdheid bij (met name) ouderen in de gemeenschap
- Meer (volgens organisatie ook sneller) getrainde mensen ter plaatse
Nadelen:
- Extra lijn tussen incident en hulpverleningsinstanties vanuit overheid, "aan de lijn blijven" voor 100 / 112 centrale lijkt mij niet mogelijk
- Meer mensen ter plaatse kan tot chaos leiden
- Straks voor andere gemeenschappen ook aparte meldkamers?