Hoe behandel je dit als ehbo'er

Auteur Topic: Hoe behandel je dit als ehbo'er  (gelezen 6063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 26 september 2005, 14:49:03
Casus:
Een electromonteur is bezig met het werken aan een installatie onder spanning en maakt daarbij kortsluiting.
Door de vlamboog en het gesmolten koper is het gelaat van de man alsmede een klein deel van de hals bedekt met vooral kleine brandwondjes.

Hoe gaan we dit als EHBO'er verbinden voor transport naar de SEH ? Je hebt alleen de inhoud van een verbandkoffer A  tot je beschikking

Er zijn geen ABC of andere niet vermelde problemen
Er is reeds voldoende gekoeld.
De ogen zijn niet beschadigd omdat de man een veiligheidbril droeg.

De vraag is dus eigenlijk: hoe pakken we een gezicht in ?
De ogen en mond dienen hierbij vrij te blijven.

Iets voor de echte verbandknutselaars onder ons ? (Of pakken we het misschien wel helemaal niet in ?)
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2005, 15:08:10
Als je het al af wil dekken dan kun je dit met een driekanten doek doen en daar gaten in knippen waar de ogen neus en mond zitten.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het niet af te dekken en zsm naar het ziekenhuis of een dokter te gaan.
Het wordt er daar toch weer af gepulkt.
En zeker als er koper in de wondjes zit is het denk ik niet zo erg voor infectie omdat de hete koper ingebrand is.
Je kunt de mitela zelfs nog nat maken zodat ie nog na koelt en niet plakt.
Ook een amnier is de persoon een natte doek te geven en daarmee zelf te laten deppen tot we in het ziekenhuis zijn .
Allereerst natuurlijk wel kijken dat er echt geen stroom meer aanwezig is voor je eigen veiligheid.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2005, 15:27:40
Als je het al af wil dekken dan kun je dit met een driekanten doek doen en daar gaten in knippen waar de ogen neus en mond zitten.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het niet af te dekken en zsm naar het ziekenhuis of een dokter te gaan.
Het wordt er daar toch weer af gepulkt.
En zeker als er koper in de wondjes zit is het denk ik niet zo erg voor infectie omdat de hete koper ingebrand is.
Je kunt de mitela zelfs nog nat maken zodat ie nog na koelt en niet plakt.
Ook een amnier is de persoon een natte doek te geven en daarmee zelf te laten deppen tot we in het ziekenhuis zijn .
Allereerst natuurlijk wel kijken dat er echt geen stroom meer aanwezig is voor je eigen veiligheid.

Bianca, bedankt voor je reactie.
Voor alle duidelijkheid, er is geen gevaar meer voor slachtoffer of hulpverlening, er zijn geen dubbele bodems, het gaat puur om de vraag "hoe verbind ik dit ?"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2005, 16:03:28
Bianca, bedankt voor je reactie.
Voor alle duidelijkheid, er is geen gevaar meer voor slachtoffer of hulpverlening, er zijn geen dibbele bodems, het gaat puur om de vraag "hoe verbind ik dit ?"

Okeee ;D

Tja je houdt overal rekening mee he het wordt er zo ingestampt eigen veiligheid eerst ;)

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2005, 16:09:26
volgens mij gaat een driekante doek toch plakken.
Ik zou gaan voor metaline gaas of nog beter hopen dat ze snelverband nr 3 er in zit met metaline zijde !

Er over heen kan natuurlijk de driekante doek want alles afschermen lijkt me moeilijk.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2005, 16:14:56
snelverband 3 met metaline zit toch nooit in een a koffer?

ik zou gewoon metaline gazen en die vast zetten emt 3 kante doek denk ik
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2005, 16:21:28
snelverband 3 met metaline zit toch nooit in een a koffer?

ik zou gewoon metaline gazen en die vast zetten emt 3 kante doek denk ik
nee dat zit niet in de A koffer
Hoe zorg je er overigens voor dat die metaline gazen niet op een hoopje onderin je driekante doek komen te liggen ?
M.a.w. hoe hou je die gaasjes op hun plaats ?

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2005, 17:40:38
Ik weet een ding zeker als lotus zijnde ik heb al veel keren verband op mijn gezicht gehad maar het is toch prettig als je nog evengoed adem kunt halen en dat lukt met een snelverband drie niet echt denk ik als je dat af gaat plakken.
 ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2005, 18:37:22
Jacques, wat weet jij moeilijke vragen te stellen...

Ik neem aan dat je het over de minimale A-trommel inhoud heeft.. pfffffffffff,
Had ik eindelijk m'n hydro-gel masker kunnen gebruiken.. past dat weer niet in de spelregels...

Denk dat ik dan toch maar op de ambu wacht.. en niet verder behandel...

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2005, 18:44:03
Jacques, wat weet jij moeilijke vragen te stellen...

Ik neem aan dat je het over de minimale A-trommel inhoud heeft.. pfffffffffff,
Had ik eindelijk m'n hydro-gel masker kunnen gebruiken.. past dat weer niet in de spelregels...

Denk dat ik dan toch maar op de ambu wacht.. en niet verder behandel...

Moeilijke vraag....., ik moet zeggen dat ik wel eens lastiger en minder realistischer scenario's gezien heb...

Ik zag laatst een foto van iemand met dergelijk letsel en toen kwam bij mij ook de gedachte naar boven "wat doe je hier mee of aan "
Ik dacht dat is wel een mooie voor het forum, vast een kader of Lotus die dat wel eens behandeld heeft.
Of SEH/Ambu plegen die mooie creaties aangetrofffen hebben, misschien wel complete mummies ...

Persoonlijk zou ik er ook weinig aan doen denk ik, maar wie weet komen er nog hele nieuwe ideeen.