Ik dacht dat het bovenstaande plaatje (steunhart) meer duidelijkheid zou scheppen, omdat ik ondertussen besef dat het niet voor iedereen even duidelijk is heb ik nog twee afbeeldingen. Op het eerste plaatje zijn veel belangrijke onderdelen van het hart te zien (ik heb diverse kleuren gebruikt die ik afzonderlijk zal gaan verduidelijken in een ander topic) het tweede plaatje is een LVAD (steunhart).
De hartchirurg maakt een opening in de punt van de linker hartkamer, het bloed stroomt daardoor naar de pomp (in de linker bovenbuik). In de aorta wordt ook een opening gemaakt, hierop wordt de uitstroom vanaf de pomp aangesloten.
De meeste pompjes werken continue, waardoor je soms slecht of geen polsslag meer kunt voelen. Bloeddrukmetingen op een gewone manier zoals een huisarts of ambulancedienst doet zijn ook niet betrouwbaar. (pulse-oxymeter zal bijna altijd een rechte lijn weergeven (SpO2 kan wel juist zijn), net als ik al eerder omschreef bij AED zal een ECG ook verwarrend kunnen zijn, zelfs asystolie is mogelijk zonder collaps).
Het pompje is te horen met stethoscoop. De aandrijflijn komt uit de buik naar buiten, meestal in de buurt van de navel (rekening mee houden als crash-schaar wordt gebruikt om kleding open te knippen, kabel doorknippen per abuis is niet aan te bevelen).
Zoals forumlid JVO al gepost heeft is Trendelenburg de eerste hulp. Als patient niet bij bewustzijn komt kan de ambulanceverpleegkundige een vochtbolus toedienen. Als de patient niet bijkomt en men zeker weet dat hypovolemie de boosdoener is (in overleg hartcentrum) gaan vullen. Ritmestoornissen kunnen zich voordoen terwijl de patient bij kennis is, defibrileren dient niet te gebeuren als patient nog bij bewustzijn is. Na verlies bewustzijn bij VT/VF trendelenburg, synchroon defibrileren en eventueel vochtbolus toedienen of in overleg met hartcentrum vullen.