Het gebied is drassig begrijp ik, dit hebben we toch al veel vaker gezien, bijvoorbeeld bij de grote brand op de Hoge Veluwe? Misschien is het een idee om op een aantal plaatsen in het bos een depot te gaan maken met bijvoorbeeld Haakarm knikdumpers. die kunnen wel over heidestoppels rijden zonder vast te raken. Mogelijk kun je ook iets met Rupsvoertuigen. hoeft niet heel groot, een rups trekker met een dikke ploeg erachter om een geul om de brand te kunnen trekken kan uitbreiding al snel voorkomen. het middenstuk uit laten branden en later afblussen. Een Heli snel inzetbaar kan ook helpen, dan heb je geen probleem met vast komen te zitten, gewoon van bovenaf verzuipen. Maar Defensie zal wel niets hebben omdat alles aan de andere kant van de wereld staat waar we niets verloren hebben. Succes en sterkte!!!
Ik denk dat het idee van een paar depots met dergelijke voertuigen wat kostbaar is. En wat je ook voor rups voertuigen hebt, als het drassig is kan er meer kapot gereden worden dan een natuurbrand kan beschadigen. Ja een rupsvoeruig (paar jaar terug sprak men over de mogelijkheid 1 of meerdere YPR voertuien om te bouwen, ik hoor daar weinig meer van) heeft minder druk op de bodem maar de rupsen zijn lang en in de lengterichting star, dus bij iedere bocht zal de kwetsbare bodem omgespit en beschadigd worden, terwijl een natuurbrand (bij vochtige grond) daar zonder al te veel schade aan de bodem zelf overheen zal razen. Er wordt steeds meer gewerkt aan maatregelen in het veld om uitbreiding te bemoeilijken, onder andere door middel van compartimentering. Om dan nog met zwaar materiaal in ene natuurgebied de kostbare bosbodem om te woelen zal in veel gevallen een erger middel dan de kwaal zijn.
(Voorbeeld: in Brabant bij de Strabrechste Heide heeft men ook veel loonwerkers te hulp geroepen met giertanks (wel gereinigd natuurlijk) maar in de praktijk bleken die met dubbele alles in het veld teveel kapo te rijden, crashtenders luchtmacht op Kalmthout idem, en net alleen in het natuurgebied zelf maar ook de bochten van paden werden na een paar keer onberijdbaar).
De helikopters, ik weet eerlijk gezegd niet hoe het nu met de paraatstelling is gesteld. In principe is er genoeg,zeker nu we niet meer zo veel "aan de andere kant van de wereld" inzetten als een paar jaar terug. Maar de paraatstellig van defensie is gekoppeld aan de fase en het laatste wat ik hoorde is dat dat pas bij rood geldt, dan staan de bemanningen, heli's en waterzakken klaar.. Bij andere fases is het afhankelijk van wie (gekwalificeerd personeel) of wat (heli's, bambi buckets) er op dat moment op de basis aanwezig is. Er zou na de paasbrand wel naar gekeken worden, of althans was de wens vanuit de brandweer, maar hoe het daar mee staat heb ik niet gehoord, ook niet hier kunnen lezen. Immers, oranje, maar ook geel en groen (er ontstaan best veel grotere branden als het groen of geel is) is inde zomermaanden geen ongebruikelijke fase en met paraatstelling bij andere fases dan rood trek je wel een enorme wissel op het defensie apparaat.
Er zitten hier wel een aantal terzake deskundigen uit VNOG geloof ik die dat zullen weten.