Naja vanochtend leek het erop dat dit weer een hele grote inzet zou gaan worden, gezien de hoeveelheid materieel die snel werd opgeroepen. Ook kwam snel te lezen, dat het terrein nat is en dat er vennen zijn. Dit vormde op de Hoge Veluwe ook een probleem. Dus dacht ik, dan is het misschien beter om van bovenaf te verzuipen met Heli's dan dat half NL weer moet uitrukken omdat de helft zich vast rijd en de rest water moet tanken. Dit is misschien wat overdreven, maar misschien moet Brandweer Nederland ipv Ajax Chesna vliegtuigen een paar heli's kopen voor de servillance en die kunnen ook gelijk een bluszak mee nemen. Dan heb je alles in eigen beheer, en hoeveel gebieden bos hebben we in NL Veluwe, met Utrecht en Twente, en Braband, Limburg, dus met 4 heli's kom je een heel eind lijkt me. En of dat veel duurder is dan de vele voertuigen met bemanning die nu komen, waag ik te betwijfelen, maar zo denk ik aan wel meer veranderingen waar ik tot nu toe alleen maar onbegrip en denken in de gebaande paden ben tegen gekomen. Ik denk vrij en niet in de huidige systemen, regelgeving e.d. We hebben zoveel haakarmbakken, en wagens, er zijn Knikdumpers met haakarm opbouw. Daar kun je dan een container opzetten, en dat voertuig het veld in sturen, die kunnen makkelijker en beter over ongelijk terrein rijden dan de Bos Voertuigen. Ze zijn er ook voor gemaakt. En volgens mij zou je daarmee met minder voertuigen het zelfde kunnen bereiken. de huidige bosvoertuigen blijven op de paden en wegen, en de knickdumpers gaan het veld in om daar te blussen. en ja vast komen te zitten kan altijd, maar met genoeg voertuigen met lier en trekkracht moet dat op te lossen zijn. Dat lukt nu ook vrij aardig. Dat mijn bijdrage vanochtend misschien wat overdreven was kan kloppen, komt omdat de meldingen hier waren, nat terrein, en vastrijden, dus dacht ik aan de Hoge Veluwe of aan Schorl.