Bij incidenten op en rond het spoor word er vaak met veel meer uitgerukt dan nodig is. Deels zijn dit afspraken tussen Prorail en de Veiligheidsregio's, deels is dit uit voorzorg. Het spoor is vaak moeilijk toegankelijk, lange looptijden, slangen uit rollen enzovoort en als het serieus is, kan het snel heel groot worden. De voorbeelden van chemische branden in het buitenland tot nu toe zijn hier ook wel bekend, en vele regio's hebben geen schuimblusvoertuigen en voor alles op gebouwd is ben je echt wel even verder. En de meldingen gaan vaak via de Treindienstleider. die geeft het door aan de meldkamer spoor van Prorail in Utrecht, die hangen er een TIS aan, en alameren de hulpdiensten. Dit om de Treindienstleider de tijd te geven om het treinverkeer veilig tot stilstand te brengen, betekend wel dat de melding over meerdere schijven loopt. Dat kost tijd en kan verwarring opleveren. Uitgangspunt is groots inzetten bij vermoeden op grote zaken en dan snel afbouwen, is beter dan eens gaan kijken en dan maar opschalen. Al is dit voor diverse senario's wel discutabel, gelukkig word er ook vaker flexibeler mee omgegaan heb ik het idee. Bij de melding treinbrand in een goederen trein is het meestal niet meteen duidelijk wat voor wagens en welke lading het betreft, deze informatie komt binnen 15 minuten ter beschikking, maar dan is de eerste melding al gedaan. En als het onduidelijk is, word er uitgegaan van het ergste en dus komt er veel ter plaatse. Meestal blijkt het ter plaatse wel mee te vallen. maar soms ook niet, en ja, dan staat er dus veel materieel ter plaatse.