Doorkomst melding van de ene naar de andere dienst?

Auteur Topic: Doorkomst melding van de ene naar de andere dienst?  (gelezen 3992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 26 september 2005, 18:13:28
Hoe kan het dat er bijv. bij een ambulance melding reanimatie de politie pas na 10 minuten word geallemermeerd

of bijv. bij een woning brand dat de politie uit die wijk pas na blussing (of 15 minuten na de melding brandweer) te horen krijgt dat er brand is / was en dan nog eens volgas komt aanscheuren?
Is dit miscommunicatie of waar ligt het aan?

op de meldkamer politie met een p2000 pagina zitten zou al een hoop schelen


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2005, 20:42:01
Heb dit al te vaak meegemaakt. En heb er ook aardig wat meldingen van gemaakt richting meldkamer hier. Het probleem WAS in elk geval dat men op de PMK de AC wel KON uitluisteren via een soort scanner, maar dat men er simpelweg het personeel niet voor had. De bemensing van de meldkamer had het druk genoeg met de eigen telefoons/mobilofoons etc.

Daarnaast kwam het regelmatig (en komt het nu ze gezamenlijk gehuisvest zijn nog wel eens) voor dat de ene dienst een melding afmeldde ofzo en dat het toch lang duurde voordat de andere dienst daarvan op de hoogte raakte. Voorbeeld:

brandweerwagen meldt kleine brand, brand meester.
AC bevestigt dit bericht en gaat het bericht in de computer verwerken.
AC denkt er nog aan (of niet) om de PMK te waarschuwen, omdat de politie met TOGS onderweg is richting dat incident.
AC belt de PMK en geeft de info.
PMK hoort het aan en verwerkt het in de computer. PMK geeft het door aan de mobilofonist op de PMK (meestal via het systeem en niet mondeling i.v.m. de drukte).
Mobilofonist leest het nader bericht en roept (indien de drukte het toelaat) de wagen op.
Wagen antwoordt en krijgt dan pas het nader bericht door.

Een voordeel van het nieuwe systeem: de meldkamers van alle 3 de diensten kunnen zien wat er bij de melding is getypt door de andere diensten, zelfs welke wagen van de andere dienst onderweg/tp is of wat de nadere info is. In de noodhulpvoertuigen kun je zelfs die info op je eigen schermpje zien, perfect dus! Hopen dat dit soort problemen dus tot het verleden (gaan) behoren!
greetz,  Enrique


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 27 september 2005, 08:27:17
Hoe kan het dat er bijv. bij een ambulance melding reanimatie de politie pas na 10 minuten word geallemermeerd

Misschien omdat de ambu pas na 10 minuten om de politie verzocht? Waar was die reanimatie, in een woning? Hier in Haaglanden hoeft de politie niet mee te rijden bij incidenten in woningen, tenzij de ambulance of CPA hier specifiek om verzoekt...

op de meldkamer politie met een p2000 pagina zitten zou al een hoop schelen

Ik denk dat ze over het algemeen wel betere dingen te doen hebben dan naar een P2000-pagina te kijken. De diensten moeten zelf om elkaars aanwezigheid verzoeken, het zou een beetje van de zotte zijn dat de politie zelf overal achteraan moet gaan rijden. Als ze nodig zijn dan krijgen ze vanzelf wel een verzoek...

En dat is nu het mooie van GMS. Je maakt een melding op en vinkt waar nodig de overige diensten aan zodat ook zij de melding in hun wachtrij krijgen. Ook in geval van een lopend (ouder) incident is het altijd nog mogelijk om een andere dienst aan te vinken. Waar het mis is gegaan weet ik niet. Menselijk falen? Te laat ingeseind? Te weinig wagens beschikbaar?

Groeten, Peter.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 27 september 2005, 09:12:23
hier is het zo dat als de brandweer gaat rijden voor bijv. brand in een bedrijf of gebouw dat de politie automatisch mee gaat (aaleen vaak te laat, terwijl zij er eerder kunnen zijn als de brandweer)

en met een p2000 pagina bedoel ik, dat je een scherm neerzet a la pd5hw die omhoog komt, maar dat was meer als  een idee
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 september 2005, 09:22:04
Een voordeel van het nieuwe systeem: de meldkamers van alle 3 de diensten kunnen zien wat er bij de melding is getypt door de andere diensten, zelfs welke wagen van de andere dienst onderweg/tp is of wat de nadere info is. In de noodhulpvoertuigen kun je zelfs die info op je eigen schermpje zien, perfect dus! Hopen dat dit soort problemen dus tot het verleden (gaan) behoren!

Nu gaat het soms nog mis.
De brandweer rijdt prio 1 voor sterke brandlucht.
de politie rijdt met twee dhv wagens en toestemming naar de zelfde locatie enkelt dan voor brand in de woning.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 27 september 2005, 09:36:23
Nu gaat het soms nog mis.
De brandweer rijdt prio 1 voor sterke brandlucht.
de politie rijdt met twee dhv wagens en toestemming naar de zelfde locatie enkelt dan voor brand in de woning.

Ja, kijk, dat is nou het verschil tussen politie en brandweer he. Brandweer rukt uit voor sterke brandlucht, maar de politie hoort dat en denkt gelijk "he, brandlucht betekent brand, dus met spoed ernaartoe!".....  ;D . (altijd leuk, brandweerjongens uitdagen)

Maarre... ja da's wel slordig he. Ik kan me voorstellen dat de 1e melding sterke brandlucht is, dus dat de brandweer daarvoor uitrukt maar dat er vervolgens meerdere meldingen binnenkomen waaruit blijkt dat er toch echt brand in de woning is met mogelijk nog mensen binnen, zodat de 1e melding die de PMK uitgeeft, die info al meekrijgt, terwijl de brandweer die info nog niet had. Maar dat is gissen natuurlijk. Het kan ook gewoon een mobilofonist van de politie zijn die gewoon wat actie in de tent wou. Met dat soort dingen zou ik (maar wie ben ik) toch het zekere voor het onzekere nemen; als de brw prio 1 uitrukt voor een sterke brandlucht, zou ik het er tot nader order maar op houden dat er daadwerkelijk brand is. Beetje lullig als je rustig aan komt tuffen terwijl er daar mensenlevens in gevaar zijn.
greetz,  Enrique


Du Booton

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 september 2005, 04:24:06
Kortom je zet in je melding via GMS dus precies wat er aan de hand is. Sterker nog een telefoontje ter bevestiging wat er aan de hand is doet wonderen.
Ik kan daarom het verhaal van de eerste spreker ook niet goed plaatsen, hoewel ik uiteraard niet weet hoe het in andere regio's gaat.

Groet


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2005, 19:07:57
Zojuist de volgende berichtgeving over de mobilofoon (even ontdaan van roepnummers): "Meldkamer, bureau noord met voorrang!"

- "Bureau Noord, zeg het maar"

- "Collega's zijn in het pand waar vanmiddag brand is geweest met een onderzoek bezig en ze merken dat op zolder het vuur weer oplaait, gaarne met spoed brandweer ter plaatse!"

- "Bureau Noord, is begrepen u krijgt met spoed brandweer ter plaatse".

Vervolgens de alarmering voor de brandweer:

"Tankautospuit prio 2 uitrukken voor nabluswerkzaamheden".

Er zijn 2 mogelijkheden volgens mij: OF de centralist van de politie geeft het niet goed door aan de brandweercentralist (die tegenover hem zit), OF de brandweercentralist denkt zelf wel te kunnen afwegen of voor oplaaiend vuur op zolder waar politiemensen nog in het pand aanwezig zijn prio 1 nodig is....
greetz,  Enrique


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2005, 19:54:42
Zojuist de volgende berichtgeving over de mobilofoon (even ontdaan van roepnummers): "Meldkamer, bureau noord met voorrang!"

- "Bureau Noord, zeg het maar"

- "Collega's zijn in het pand waar vanmiddag brand is geweest met een onderzoek bezig en ze merken dat op zolder het vuur weer oplaait, gaarne met spoed brandweer ter plaatse!"

- "Bureau Noord, is begrepen u krijgt met spoed brandweer ter plaatse".

Vervolgens de alarmering voor de brandweer:

"Tankautospuit prio 2 uitrukken voor nabluswerkzaamheden".

Er zijn 2 mogelijkheden volgens mij: OF de centralist van de politie geeft het niet goed door aan de brandweercentralist (die tegenover hem zit), OF de brandweercentralist denkt zelf wel te kunnen afwegen of voor oplaaiend vuur op zolder waar politiemensen nog in het pand aanwezig zijn prio 1 nodig is....

De politie bust de brandjes tegen woordig en de brandweer gaat boevenvangen  ;D ;D ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2005, 20:06:44
Zojuist de volgende berichtgeving over de mobilofoon (even ontdaan van roepnummers): "Meldkamer, bureau noord met voorrang!"

- "Bureau Noord, zeg het maar"

- "Collega's zijn in het pand waar vanmiddag brand is geweest met een onderzoek bezig en ze merken dat op zolder het vuur weer oplaait, gaarne met spoed brandweer ter plaatse!"

- "Bureau Noord, is begrepen u krijgt met spoed brandweer ter plaatse".

Vervolgens de alarmering voor de brandweer:

"Tankautospuit prio 2 uitrukken voor nabluswerkzaamheden".

Er zijn 2 mogelijkheden volgens mij: OF de centralist van de politie geeft het niet goed door aan de brandweercentralist (die tegenover hem zit), OF de brandweercentralist denkt zelf wel te kunnen afwegen of voor oplaaiend vuur op zolder waar politiemensen nog in het pand aanwezig zijn prio 1 nodig is....
Ik neem aan dat een agent wel zo wijs is om bij een opnieuw oplaaiende brand netjes naar buiten te gaan.
En wat is een oplaaiend vuur?Wij zijn al diverse malen uitgerukt voor een flinke buitenbrand,gemeld door de politie.Wat uiteindelijk een emmer water klus was.

En dan,prio2 voor nablussen is heel normaal.Er is geen reden tot spoed