Misschien was de toon van mijn reactie een beetje negatief.
Ik weet zeker dat drones en en andere robots in de toekomst een grote rol gaan spelen binnen de brandweer. Gezien de aard van de werkzaamheden van de brandweer is er nou eenmaal veel plaats voor 'mechanisatie'. Wellicht dat drones die volledig autonoom meldingen afhandelen in de toekomst tot de mogelijkheden gaat behoren.
Het is wel belangrijk om te beseffen dat "willen weten of iets een toegevoegde waarde heeft" op zichzelf nog geen reden is om te gaan investeren in dit soort projecten. Anders krijgen we situaties als bij de CIA tijdens de koude oorlog; miljoenen investeren in een kat waarmee je kunt afluisteren, wordt overreden bij eerste inzet
Vooraf discussiëren over het verwachtte rendement, zoals Thor al zei, is dus wel degelijk belangrijk. En past het als brandweer binnen je prioriteiten? Ook wanneer het rendement positief is kost het project NU alleen nog maar tijd en geld. Gaat dat niet ten koste van andere zaken?
Daar heb je een punt, maar we hebben uitgebreid gesproken voor we de bestelbon de deur uit deden.
Een van de redenen was het feit dat er een einde komt aan de bescherming die we de collega's kunnen bieden, maar het werk gaat door! Klein voorbeeld: vroegâh stonden parkeergarages vrij, tegenwoordig wordt er volop bovenop gebouwd. Rood-wit lint kan altijd nog, maar als er tal van woningen bovenop staan, of belangrijke bedrijven, instanties etc gaan we toch optreden, maar dan wel veilig.
Ander: in onze haven staan veel opslagloodsen met een WBDBO van 0 minuten, die kan je vergeten. Maar de buren op twee mater afstand wil natuurlijk geen brand. In het verleden posteerden we collega's tussen deze twee panden ( iets met onveilig gebied) nu trekt de robot honderden meters waterscherm in de valschaduw op z'n plaats. Maar goed, onze testen, en ik hoop veel inzetten gaat ons (on)gelijk bewijzen.