Fijn om te lezen dat ideeën welkom zijn.
2. Wellicht kun je ook een infrarood camera testen, ik heb geen idee of je daarmee door rook kunt kijken?
Wellicht kan je kennis bundelen van brandweermensen met het robotica talent van de Nederlandse technische universiteiten omdat infraroodbeelden o.a. temperatuurverschillen kunnen onderscheiden en je een slachtoffer kan zien liggen. Je kan de robot een soort hersenen geven door het ding zelf te laten nadenken, bijv. door interpretatie van de temperatuurverschillen bepalen waar de brandhaard zit waardoor de robot zelf de ideale blusaanval inzet.
Ik weet dat ze o.a. in Dubai en Qatar ontzettend druk zijn met dit soort robots en drones voor civiele toepassingen. Het gaat dan om toepassingen door hulpdiensten maar ook door het nationale postbedrijf van Qatar, binnen een jaar gaan drones pakketjes afleveren bij klanten.
Het lijkt soms een onrealistisch filmscenario maar waarom zou een robot met een soort pseudo-artificial intelligence geen woningbrand kunnen blussen terwijl o.a. het Amerikaanse leger al langer druk is met robots die autonoom moeten kunnen bepalen wie en wat ze doodschieten.
Danny722 geeft aan dat de robot momenteel nog onhandig is omdat je een dieplader nodig hebt. Ik begon als arts in een ziekenhuis waar de baliejuf met vulpen alles op kaarten schreef, daarna kwamen de ponskaarten, vervolgens de eerste computer die zo groot was dat er een speciale kamer noodzakelijk was die geheel gevuld was met de computer. Ik zit nu in de nadagen van mijn loopbaan, mijn iPhone kan meer veel sneller en beter doen dan die eerste computer.