Nog een EHBO (?) casus ....

Auteur Topic: Nog een EHBO (?) casus ....  (gelezen 33547 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 31 december 2012, 11:35:39
Ik heb een aantal PM berichten ontvangen, schijnbaar bestaat er ook vrijwillige politie. Deze mensen krijgen binnen de politie organisatie een opleiding. Bij de brandweer werkt het ook zo volgens meerdere mensen.

De ambulancediensten zouden dat ook kunnen doen, de vrijwillige ambulance medewerker zelf opleiden, verplicht mee laten draaien bij oefeningen, waarborgen van opleidingsniveau, etc. Als ze dat zouden doen zijn gelijk andere problemen zoals de nazorg opgelost.

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 31 december 2012, 12:05:21
Wellicht dat het helemaal geen slecht idee is om na een avondje reanimatieles ook een avondje: "HartslagNu les" te organiseren: hoe stel je je op als hulpverlener, wat is gewenst, wat is een brug te ver etc.

Mee eens! Het kan geen kwaad om daar meer uitleg over te geven. De groep burgerhulpverleners is zeer heterogeen en de verwachtingen van een oproep en de rol bij een reanimatie evengoed.

Met belangstelling volg ik de diverse items m.b.t. de reanimatie. Een van de conclusies is dat de huidige burgerhulpverleners die opgeroepen worden door HartslagNu niet altijd goed voorbereid zijn.

Als toekomstige instructeur ben ik eigenlijk wel benieuwd welke onderwerpen er dan (extra) behandelt moeten worden in een eventuele vervolgles?
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

oma

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 31 december 2012, 12:26:55
Met belangstelling volg ik de diverse items m.b.t. de reanimatie. Een van de conclusies is dat de huidige burgerhulpverleners die opgeroepen worden door HartslagNu niet altijd goed voorbereid zijn.

Als toekomstige instructeur ben ik eigenlijk wel benieuwd welke onderwerpen er dan (extra) behandelt moeten worden in een eventuele vervolgles?

1) Opleiding laten verzorgen door verpleegkundigen met praktijkervaring reanimatie.
2) Zorgen dat burgerhulpverleners hun plek kennen, waardoor het in de toekomst niet meer nodig is dat een anesthesioloog dit tot drie maal toe op een forum hoeft duidelijk maken in de richting van burgerhulpverleners.
3) Vrijwillige brandweermensen moeten wekelijks oefenen om de vaardigheden op peil te houden, burgerhulpverleners kunnen volstaan met jaarlijks verschijnen op een herhalingsavond. Ik zie dat als een middel om inkomsten te generenen voor de EHBO club.
4) Praktijk oefeningen met oefenpoppen volwassene, kinderen en babies.

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #93 Gepost op: 31 december 2012, 14:37:19
wij ( Moon en ik) hebben voor het AED-Project hier aparte cursussen voor de Burgerhulpverleners.
daar geven wij aan wat "je plek" is, als Burgerhulpverlener.

uit ervaring van onszelf en cursisten weten we inmiddels dat de Burgerhulpverleners niet te opdringerig zijn, en dat het "zichzelf" regelt.
Bij meerdere burgerhulpverleners in huis houdt iemand "de wacht" bi de voordeur zodat het huis niet volkomt te staan.

en kinder- en babyreanimatie nemen we eigenlijk niet mee in het programma omdat wij hiervoor niet gealarmeerd worden.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #94 Gepost op: 31 december 2012, 15:28:06
1) Opleiding laten verzorgen door verpleegkundigen met praktijkervaring reanimatie.
2) Zorgen dat burgerhulpverleners hun plek kennen, waardoor het in de toekomst niet meer nodig is dat een anesthesioloog dit tot drie maal toe op een forum hoeft duidelijk maken in de richting van burgerhulpverleners.
3) Vrijwillige brandweermensen moeten wekelijks oefenen om de vaardigheden op peil te houden, burgerhulpverleners kunnen volstaan met jaarlijks verschijnen op een herhalingsavond. Ik zie dat als een middel om inkomsten te generenen voor de EHBO club.

Hmm, de drie door jouw genoemde punten vragen om aardig wat mentaliteitsverandering en zijn op sommige punten degenererend naar personen welke niet werkzaam zijn in de gezondheidszorg en brandweer, maar wel door opleiding, training en oefening wel competent kunnen zijn om adequate eerstehulp te verlenen.
Zorgen dat burgerhulpverleners hun plek kennen is een gevaarlijke uitspraak. Wat zijn eigenlijk burgerhulpverleners? Iedereen die niet bij politie, brandweer of ambulancezorg werkt?
Politie en brandweer mensen zijn en blijven ondanks hun training nog steeds leek en hebben ongetwijfeld meer praktijkervaring.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #95 Gepost op: 31 december 2012, 15:37:34

1) mee eens, al denk ik dat een goede kader instructeur die ook praktijk ervaring heeft (bijvoorbeeld door neven activiteit als SIGMA lid en zo via stage's op de ambu ook bij reanimaties uitgekomen is.)
2) Misschien moet dit punt 1 zijn, ik vind dit belangrijker dan ervaring van de instructeur. Ervaring van de instructeur is maar 1 punt dat in zijn voordeel kan werken.
3) Mee eens.
4) Mee eens, al hebben we wel ontdekt dat voor kinderen en babies de protocollen moeten worden aangepast. ;-)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 31 december 2012, 17:41:19
In de ideale situatie hebben alle instructeurs Eerste Hulp en BLS een medische achtergrond. In de praktijk is het niet realistisch en zijn er genoeg voorbeelden van instructeurs die geen arts of verpleegkundige zijn en prima les geven. Oke, de achtergrondkennis kan beter en bij voorkeur hebben ze ervaring in de praktijk. Scholing van de instructeurs zou dan ook dieper in moeten gaan op de materie en het zou goed zijn om stages te lopen in het ziekenhuis/ambulance (schaars).

Maar met name moet een instructeur zonder medische achtergrond heel goed weten waar zijn grenzen liggen, wat hij wel weet en wat hij niet weet. Met enige regelmaat hoor ik instructeurs en cursisten dingen vertellen die medisch inhoudelijk gewoon niet juist zijn, terwijl ze met de meest volle overtuiging gebracht worden. Het is geen schande om te laten zien dat je iets niet weet en het gaat navragen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #97 Gepost op: 1 januari 2013, 13:27:48
In de ideale situatie hebben alle instructeurs Eerste Hulp en BLS een medische achtergrond. In de praktijk is het niet realistisch en zijn er genoeg voorbeelden van instructeurs die geen arts of verpleegkundige zijn en prima les geven. Oke, de achtergrondkennis kan beter en bij voorkeur hebben ze ervaring in de praktijk. Scholing van de instructeurs zou dan ook dieper in moeten gaan op de materie en het zou goed zijn om stages te lopen in het ziekenhuis/ambulance (schaars).

Maar met name moet een instructeur zonder medische achtergrond heel goed weten waar zijn grenzen liggen, wat hij wel weet en wat hij niet weet. Met enige regelmaat hoor ik instructeurs en cursisten dingen vertellen die medisch inhoudelijk gewoon niet juist zijn, terwijl ze met de meest volle overtuiging gebracht worden. Het is geen schande om te laten zien dat je iets niet weet en het gaat navragen.

Elke instructeur moet heel goed weten, waar zijn grenzen liggen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #98 Gepost op: 1 januari 2013, 17:42:41
Elke instructeur moet heel goed weten, waar zijn grenzen liggen.
Wat als je als leken EHBO instructeur verder verdiept en aanvullende opleidingen volgt die je horizon verbreden.
Dan verschuiven ook de "grenzen" van het toelaatbare mee.
Grenzen zijn per organisatie afgebakend. Bij de ene organisatie kan en mag je meer leken eerstehulp handelingen uit voeren dan de andere. Maar allen zijn gedekt door richtlijnen en eindtermen.

O sorry, dat mag natuurlijk niet.
Een EHBO instructeur is tenslotte maar een eenvoudige leek die slechts beperkt (dus niet meer dan standaard) niet-medische handelingen mag (aan)leren.
Sorry nogmaals professionals in de eerstehulp, ik liet mij schriftelijk even gaan.

Het aanvoeren dat enige handelingen niet mogen is meestal gebaseerd op gevoel en angst.
Meestal wordt er eerst geschreeuwd, vinden pagina lange niet steekhoudende discussies plaats en staan kempenhanen recht tegenover elkaar zonder feitenkennis.
Eerst bekijken of iets wel of niet mag binnen de richtlijnen en eindtermen PER organisatie en dan pas oordelen of het wel of niet goed is.......
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 1 januari 2013, 17:59:04
Wat als je als leken EHBO instructeur verder verdiept en aanvullende opleidingen volgt die je horizon verbreden.
Dan verschuiven ook de "grenzen" van het toelaatbare mee.
Grenzen zijn per organisatie afgebakend. Bij de ene organisatie kan en mag je meer leken eerstehulp handelingen uit voeren dan de andere. Maar allen zijn gedekt door richtlijnen en eindtermen.
Zeer zeker waar. Verdieping kan maken dat de instructeur beter op de hoogte is van de achtergrond en meer handelingen kan aanleren. Maar zoals al eerder in diverse discussies is geconcludeerd, is er een grijs gebied van (risicovolle) handelingen waarvan het behalen van eindtermen van een organisatie niet per definitie betekent dat je competent, bekwaam en bevoegd bent.

Het aanvoeren dat enige handelingen niet mogen is meestal gebaseerd op gevoel en angst.
Meestal wordt er eerst geschreeuwd, vinden pagina lange niet steekhoudende discussies plaats en staan kempenhanen recht tegenover elkaar zonder feitenkennis.
Eerst bekijken of iets wel of niet mag binnen de richtlijnen en eindtermen PER organisatie en dan pas oordelen of het wel of niet goed is.......
Er zijn in voorgaande discussies over handelingen als ballonbeademing absoluut steekhoudende argumenten aangehaald, zowel pro als contra. Door forumleden die goed op de hoogte zijn en weten waarover ze praten.
De wet lijkt niet zoveel te verbieden, maar dat wil nog niet zeggen dat je het moet doen. Vrijheid blijheid gaat niet altijd op.

Richtlijnen en eindtermen zijn niet heilig, dat hebben we in de AED bij babies discussie kunnen zien.